Sök:

Bilföretagens reklam till segmentet 50+ - En studie om reklam bör vara anpassad till segmentet 50+ eller om detta är en överskattad strategi


Syftet med denna uppsats är att, med bakgrund av vad som redan studerats inom ämnet marknadsföring till segmentet 50+ samt nyförvärvad kunskap, ta reda på om det verkligen är värt för de utvalda bilföretagen att satsa på anpassad reklam mot segmentet 50+ och om konsumenterna inom detta segment uppskattar att de får reklamen direkt riktad till sig. Vi valde att utgå från en abduktiv ansats med kvalitativ forskningsmetod. Vi har valt att göra telefon- samt fokusgruppsintervjuer som ligger till grund för vår insamling av empiri. För att ta reda på information intervjuade vi marknadschefer eller personer med liknande ansvar för att få bilföretagens synvinkel på reklam till segmentet 50+. Därefter valde vi att ha fokusgruppsintervjuer, i Malmö och Stockholm, med kunder till samtliga utvalda bilföretag för att ta reda på om deras åsikter och tankar är i överensstämmelse med bilföretagens, eller inte. Utefter empirin valde vi att studera Social comparison theory, Self-image congruens model, Referensgruppsteorin samt Jaget, en av de fem konsumenttrenderna. I det slutliga resultatet har vi kommit fram till att segmentet 50+ inte attraheras av reklam riktad specifikt mot dem. De vill inte bli särbehandlade för att de uppnått en viss ålder, utan de vill ha mer saklig reklam, där image och funktioner kombineras med en naturlig och trevlig miljö, där premiumsegmentets bilar lyfts fram som de exklusiva och pålitliga produkter som de i själva verket är.

Författare

Hanna Sandberg Anna Lundvall Linda Arvidsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..