Sök:

Effekter på verksamheten vid EDI-användning i faktureringsprocessen


Kommunikation mellan företag sker idag i allt större utsträckning med hjälp av olika typer av elektroniska medel och för elektronisk handel mellan företag är det EDI som har den största potentialen till besparingar och förbättringar. EDI tillämpas främst vid order- och leveranshantering men i dagsläget sker en ökad användning av EDI i fakturahanteringen. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka effekter EDI-användning i fakturahanteringen innebär för en verksamhet med fokus på sändandet av fakturor. Vi har gjort intervjuer på fyra företag som använder EDI i fakturahanteringen och frågorna som har ställts utgår ifrån vad teorierna säger om effekter av EDI-användning och elektronisk fakturering. Några slutsatser vi dragit från den empiriska studien är att elektronisk fakturering leder till bättre kundrelationer. Elektronisk fakturering leder även till indirekta kostnadsbesparingar och besparingspotentialen är större för mottagandet av elektroniska fakturor jämfört med att sända dem elektroniskt. Vidare ser vi att enbart ett användande av EDI i fakturahanteringen kan få svårt att betala av sig och bli lönsamt utan det krävs en integrering med övriga system som till exempel order för att erhålla så många positiva effekter som möjligt.

Författare

Robert Bergman Mattias Sjögren

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..