Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 19 av 79

UtvÀrdering av omvÄrdnadsdokumentation i elektronisk patientjournal pÄ kirurgisk vÄrdavdelning

SAMMANFATTNINGSyfte. UtvÀrdera omvÄrdnadsdokumentationens kvalité och omfattning i elektronisk patientjournal pÄ kirurgisk vÄrdavdelning. Metod. De senaste 60 journalerna frÄn tvÄ kirurgiska vÄrdavdelningar valdes ut genom bekvÀmt urval. Varje journal lÀstes och bedömdes av bÄda författarna.

Annonsering i Ubiquitous media-miljöer - frÄn konsumentens perspektiv

Konceptet med ubiquitous-miljöer gÄr ut pÄ att information ska vara tillgÀngligt nÀr som helst, var som helst. Den hÀr uppsatsen behandlade annonser i denna miljö och hade perspektivet utifrÄn konsumenten. MÄlet med uppsatsen var att ta reda pÄ hur konsumenter upplever annonsering i dessa miljöer och hur de förhÄller sig till integritetsfrÄgor samt vilka faktorer som Àr viktiga för att de ska uppskatta en annons. För att ta reda pÄ detta anvÀndes ett ramverk om annonsering i ubiquitous-miljöer baserat pÄ en artikel av Ranganathan och Campbell (2002). För att samla in data anvÀndes en onlineenkÀt som publicerades pÄ Hallandspostens webbsida.

Den bara luras : en studie i hur TV-reklamen yttrar sig i barns vardagsliv

Arbetet bygger pÄ att de informationssystem som anvÀnds idag men som blir allt Àldre och dÀrigenom inte klarar de krav som stÀlls pÄ dem. Detta medför att informationssystemen mÄste migreras till modernare plattformar, dÄ företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels mÄste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sÀtt som detta kan genomföras pÄ och vilka problem som kan komma att uppstÄ nÀr detta sker. För att kunna undersöka detta sÄ genomfördes ett antal migrationer. SprÄken som migrationen kommer att ske mellan Àr Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjÀlp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skrÀddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till Àr att det sker problem vid anvÀndande av ett verktyg och Àven att det inte ger tillrÀckligt med respons pÄ vad som gÄtt snett under migrationerna..

En medveten grupp om en kritiserad bransch : En receptionsstudie i snabbmatsbranschens CSR-kommunikation

Syfte och frÄgestÀllningar: Att undersöka vilka budskap om CSR som företag i en kritiserad bransch förmedlar i marknadskommunikation. Dessutom att fÄ indikationer pÄ hur denna kommunikation uppfattas av studenter som ingÄr en generation som Àr kritisk till marknadskommunikation och reklam. Metod och material: En textanalytisk del av ett antal reklamfilmer och annonser frÄn McDonald?s, Max och Burger King, detta utifrÄn retoriken. Fokusgruppsdiskussioner med ett antal studenter för att fÄ en bild av deras uppfattning av dessa reklamfilmer och annonser.

Förstudie till implementering av papperslös verkstad

Under sommaren 2012 genomfördes ett examensarbete pÄ Siemens Industrial Turbo­mach­inery AB i TrollhÀttan gÀllande möjligheterna att införa pappers­lös verkstad. Syftet med examensarbetet var att kartlÀgga möjligheterna att minska administrativ hant­ering av produktions­orderkort och öka realtidsuppdatering. För att av­grÀnsa studien avsÄg examens­arbetet endast flödet av produk­tions­­­order­kort ifrÄn plan­er­ings­avdelningen genom tvÄ pro­duk­tions­grupper och vidare in pÄ gods­­­­avdel­ningen.För att kartlÀgga flödet för den manuella hanteringen av produktionsorderkort upprÀttades vÀrdeflödesanalyser. Dessutom genomfördes ett studiebesök pÄ Volvo Aero Corporation för att se hur ett annat företag har gjort för att eliminera elektronisk produk­tionsorder. UtifrÄn vÀrdeflödesanalyserna och studiebesöket identifierades tre frÄgestÀll­ningar vilka an­sÄgs vara betydelsefulla för att kunna införa elektronisk produk­tions­order.

Forskningsbibliotek och elektronisk publicering

Syftet med denna uppsats var att kartlÀgga de projekt för elektronisk publicering, dÀr forskningsbiblioteken Àr inblandade. Detta genomfördes genom en studie över vad det Àr som styr utvecklingen av alternativa publiceringssystem. Det var bÄde svenska och utlÀndska projekt som undersöktes, fast tonvikten lades pÄ situationen i Sverige och det nystartade DiVA-projektet. DiVA-projektet Àr ett projekt som bygger upp ett gemensamt biblioteksarkiv för vetenskapliga dokument, dÀr man inledningsvis e-publicerar avhandlingar. Forskningsbiblioteken antar i dessa projekt en ny roll, den som förlÀggare av lÀrosÀtenas vetenskapliga information.

Är reklamens kvinnor i mĂ€nnens vĂ„ld?

Problembakgrund - Efter att ha spenderat tid pÄ att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar pÄ sex och flertalet av dessa reklamer innehÄller kvinnliga modeller som i stor utstrÀckning objektifieras. Det vi fann mest intressant var inte att undersöka att sÄ verkligen var fallet utan att utreda vilka krafter som lÄg bakom hur kvinnor framstÀlls i reklamen; Var det ekonomiska intressen? Beror det pÄ en mansdominerad bransch? Eller Àr det rent av ett sÀtt för patriarkatet att bibehÄlla de traditionella könsrollerna? Vidare fann vi det intressant att utreda varför inte förÀndringstakten av kvinnobilden i reklamen hÄller samma takt som densamma i svenska samhÀllet. Mannen i reklamen framstÀlls ofta som förvÀrvsarbetare, auktoritÀr och aktiv medan kvinnan frÀmst Àr till för att behaga mannen och visas ofta upp i hemmet. Detta trots att de flesta kvinnor i dagens samhÀlle Àr sjÀlvstÀndiga och arbetande.

AnvÀndning av existerande relationsdatabaser i elektronisk handel

Att undersöka huruvida det Ă€r möjligt att underlĂ€tta framstĂ€llningen av ett elektroniskt handelssystem som anvĂ€nder sig av en existerande relationsdatabas Ă€r intressant av flera anledningar. Med Internets utveckling har möjligheterna till elektronisk handel ökat. MĂ„nga företag har idag redan existerande databaser till sin verksamhet. Ändringar eller driftstopp i dessa databaser medför stora problem för företagen.Denna rapport beskriver en prototyp som underlĂ€ttar anvĂ€ndandet av en existerande databas och som underlĂ€ttar skapandet av de komponenter som ingĂ„r i ett enkelt elektroniskt handelssystem. För att skapa prototypen har en hybrid mellan en templatbaserad och en hĂ„rdkodad lösning anvĂ€nts.

Reklam med god kvalitet : ? en studie av fem guldÀggsbelönade annonser

In this thesis, high quality adverts are examined from the perspective of the advertisement contest GuldÀgget. The study discusses award-winning advertisement, both in terms of content and design, according to GuldÀgget?s jury members, industry experts and various theorists. Semiotics is used to analyse GuldÀgget?s winning adverts.

KÀndisar, reklam och mottagare : hur skapar mottagare mening kring kÀndisar i reklam?

Purpose/ Aim: The purpose is to study how receivers create meaning from celebrities in commercials. The purpose is also to find out if individuals identify with celebrities and if this is depending on a person?s age.Material/ Method: Qualitative research method based upon focus group interviews with three different age groups and on litterature.Main results: The study shows that recievers create meaning from and identify themselves with celebrities in different ways depending upon wich age group they are a part of. Individuals who are between the ages of 15 to 18 are inclined to be inspired in clothing and food choices. 25 to 30-yearolds are sometimes inspired by celebrities? clothes but when it comes to the forming of their identity they look to their peers.

Spelet i reklambranschen ? En studie om obegripligheter i reklam

Uppsatsens huvudproblem: Genom att studera klassiska modeller och teorier för hur man pÄ bÀsta sÀtt marknadsför en produkt eller ett varumÀrke, skapas en uppfattning om att det Àr tydlighet som bör prioriteras. Under senare Är har emellertid raka motsatsen till detta uppvisats pÄ reklammarknaden. IstÀllet för tydlig och informativ reklam, anvÀnder man sig av irrationell, osammanhÀngande och i mÄnga fall obegriplig reklam för att nÄ ut till sin tilltÀnkta mÄlgrupp. Samtidigt kommer indikationer pÄ att denna typ av reklam inte alls Àr den som i detta fall ungdomar vill se i dagens media. Om detta fenomen Àr ett medvetet förfarande eller om reklammakare helt enkelt inte lyssnat tillrÀckligt pÄ vilken typ av reklam som ungdomar föredrar, Àmnar vi att undersöka i denna uppsats.

Reklam till mobiltelefonen : att skapa nytta för sÀndare och mottagare med hjÀlp av riktlinjer

SAMMANFATTNING: Reklam till mobiltelefonen har sedan ett par Är tillbaka varit tekniskt möjligt att genomföra men det Àr Ànnu tveksamt om denna kanal för reklam kommer att accepteras av marknaden och bli ett naturligt redskap för kommunikation i framtiden. Företagen och tekniken sÀger ja till den hÀr utvecklingen men frÄgan och problemet Àr om konsumenten Àr redo. Utredningens syfte Àr att sammanstÀlla vÀgledande direktiv för sÀndaren av mobilreklam att följa vid kommunikation genom mobiltelefonen som kanal. Dessa ska utformas sÄ att Àven mottagarens intressen ska gynnas.Intervjuer med konsumenter har utförts med syfte att ta reda pÄ deras attityder till denna kanal och hur deras intressen uppfylls. Empirin bestÄr Àven av en intervju med en marknadschef pÄ ett företag som har mobil marknadsföring som en del av sitt tjÀnsteutbud samt en medieanalytiker frÄn SvD.

Har storleken betydelse? : Om att kombinera text och bild i reklamannonser

FramgÄngsfaktorer för svenska tillverkningsföretag att lyckas i Ryssland..

Hur identifieras hot och risker som förknippas med elektronisk handel?

Detta arbete behandlar frÄgan om hur hot och risker som förknippas med elektronisk handel identifieras. UtgÄngspunkten har varit SBA-metoden (SÄrbarhetsmetoden), vilken Àr en dokumenterad, strukturerad metod som anvÀnds för att sÀkerstÀlla en fullgod sÀkerhetsnivÄ pÄ ett kommande eller redan befintligt system.Metoden har agerat "mall" för hur sÀkerhetsarbetet bör bedrivas i ett företag. Med detta menas att eftersom metoden Àr framtagen just för ÀndamÄlet att borga för god sÀkerhet sÄ kan den anvÀndas som vÀgledare för sÀkerhetsarbetet. UtifrÄn denna "mall" har dÀrefter jÀmförelser mellan metodens resultat och resultatet frÄn intervjuerna gjorts i syfte att se om det fanns nÄgra skillnader, samt vilka konsekvenser dessa skillnader skulle kunna fÄ.Det resultat som slagit igenom Àr framförallt att företagen dÄ det installerade sitt system inte anvÀnde sig av nÄgon (dokumenterad) metod. Detta behöver inte betyda att sÀkerheten Àr bristfÀllig i företagen, men chansen för att nÄgon aspekt missats ökar avsevÀrt eftersom det aldrig gÄr att frÄnse den mÀnskliga faktorn.Företagen bör dÀrför anvÀnda sig av nÄgon slags metod för att pÄ sÄ vis minimera chansen för att nÄgon aspekt av sÀkerhetsarbetet missas..

Reklamstrategier i livsmedelsbranschen: en fallstudie av ett livsmedelsföretag

Reklam anvÀnds av mÄnga företag för att kommunicera specifika meddelanden till konsumenter. I dagens samhÀlle finns ett överflöd av information och meddelanden som vill fÄnga konsumentens uppmÀrksamhet. Detta leder till att planeringen av ett företags reklam blivit mer komplex. För att kunna konkurrera och fÄnga konsumentens uppmÀrksamhet pÄ marknaden krÀvs en bra och utvecklad reklamstrategi. TvÄ viktiga delar i reklamstrategin Àr att identifiera mÄlen som ska uppnÄs med hjÀlp av reklamen och att vÀlja ut specifika mÄlgrupper till vilken en reklamkampanj skall rikta sig.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->