Sök:

Reklamstrategier i livsmedelsbranschen

en fallstudie av ett livsmedelsföretag


Reklam används av många företag för att kommunicera specifika meddelanden till konsumenter. I dagens samhälle finns ett överflöd av information och meddelanden som vill fånga konsumentens uppmärksamhet. Detta leder till att planeringen av ett företags reklam blivit mer komplex. För att kunna konkurrera och fånga konsumentens uppmärksamhet på marknaden krävs en bra och utvecklad reklamstrategi. Två viktiga delar i reklamstrategin är att identifiera målen som ska uppnås med hjälp av reklamen och att välja ut specifika målgrupper till vilken en reklamkampanj skall rikta sig. Andra viktiga delar är att utforma ett effektivt budskap för att fånga konsumentens uppmärksamhet, välja media i vilket reklamen skall presenteras och till sista att utvärdera reklamen för att se om reklamkampanjen kommunicerar på ett önskvärt sätt. Syftet med denna uppsats var att belysa hur reklamstrategin ser ut i livsmedelsbranschen. För att kunna besvara syftet utformade vi delsyften. Dessa delsyften var att beskriva branschens reklammål och målgruppsindelning. Vi har även som delsyfte att se hur reklambudskap utformas, i vilka media reklamen presenteras och hur reklamen utvärderas. För att finna svar genomfördes en fallstudie på ett företag som tillverkar och säljer livsmedelsvaror. Vi gjorde en personlig intervju med vice VD på företaget. Efter att företaget avslutat sitt samarbete med en reklambyrå utformar de idag reklamen själv. Resultatet av det är att företaget inte har någon uttalad reklamstrategi. Företaget arbetar för att utveckla en tydligare reklamstrategi för att kunna nå ut och tillfredsställa så många konsumenter som möjligt.

Författare

Charlotta Rosell Nina Rowa

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..