Sökresultat:
3580 Uppsatser om Nyckelord: Användarfall - Sida 37 av 239
Nödvändigt men inte tillräckligt : En studie om sambanden mellan infrastruktur och regional utveckling
Nilsson, Johan (2007) Nödvändigt men inte tillräckligt ? En studie om sambanden mellan infrastruktur och regional utveckling. [Necessary but not sufficient ? a study about the connections between infrastructure and regional development]D-uppsats 10 poäng, fördjupningskurs i kulturgeografiHandledare: Bo MalmbergSpråk: SvenskaKORTFATTAD SAMMANFATTNINGUppsatsens syfte är att återge diskussionerna kring de påstådda sambanden mellan infrastruktur och regional utveckling samt att undersöka om sådana samband finns. Teorierna grundar sig på konvergens och divergens samt hypoteser kring nätverk.
MÃ¥ngkulturalism i skolundervisningen
Syftet med undersökningen är att se ifall lärare planerar och genomför sina lektioner olika beroende på om det är en mono- eller mångkulturell klass. För att få en så bred bild av vårt ämnesområde så använde vi oss av två olika metoder när vi samlade in data. Vi har intervjuat lärare och gjort enkäter
som eleverna har besvarat i ämnet historia. Vi har besökt tre skolor som ligger i Malmö respektive Vellinge kommun där vi har intervjuat fem lärare. Vi har gått lite djupare in i vikingatiden när vi har gjort lärarintervjuerna, för att lättare kunna jämföra de olika intervjuerna.
Den gravida missbrukaren : En studie om ett tvärprofessionellt teams arbete med den gravida missbrukande kvinnan
Vårt syfte med denna studie var att få en ökad förståelse för hur ett urval yrkesprofessionella, två barnmorskor och en kurator, upplever sitt arbete med gravida missbrukande kvinnor. För att uppfylla vårt syfte har vi genomfört en kvalitativ fokusgruppsintervju med ett tvärprofessionellt team, bestående av kurator och barnmorskor. Som analysverktyg valde vi rollteorin och teorin om X och Y. Våra huvudsakliga resultat är att motivationsarbete är något som är ständigt närvarande och att det familjesociala teamet finner sina arbetsverktyg verkningsfulla. I vårt resultat är det några verktyg som är mer betydelsefulla än andra i arbetet med gravida missbrukare.
Barns läsning i skolan och på fritiden
Sammanfattning
Syftet med mitt arbete har varit att undersöka vad barn i den s.k. slukaråldern läser, vad som påverkar deras val av böcker och vilken betydelse fritidsläsningen har för hur de förhåller sig till läsningen i skolan. Dessa tre frågeställningar kan hjälpa oss förstå hur vi lärare kan uppmuntra och stimulera elever till läsning.
Detta examensarbete anknyter till tidigare forskning och beaktar kursplanen i svenska. Vidare bygger det på mina egna empiriska undersökningar: en enkätundersökning bland 71 elever på två olika skolor samt på intervjuer med sex barn och en skolbibliotekarie.
Sammanfattningsvis visar mitt resultat att barn föredrar att läsa fantasy och spännande böcker och att de i hög grad påverkas av hemmets utbud av böcker. Majoriteten av mina informanter ägnar mycket tid till läsning både i skolan och på fritiden.
Kreativ ångvält som får asfalten att blomma? - Om Pär Johansssons ledarskap i Glada Hudik-teatern
Vårt syfte med denna studie var att få en ökad förståelse för hur ett urval yrkesprofessionella, två barnmorskor och en kurator, upplever sitt arbete med gravida missbrukande kvinnor. För att uppfylla vårt syfte har vi genomfört en kvalitativ fokusgruppsintervju med ett tvärprofessionellt team, bestående av kurator och barnmorskor. Som analysverktyg valde vi rollteorin och teorin om X och Y. Våra huvudsakliga resultat är att motivationsarbete är något som är ständigt närvarande och att det familjesociala teamet finner sina arbetsverktyg verkningsfulla. I vårt resultat är det några verktyg som är mer betydelsefulla än andra i arbetet med gravida missbrukare.
En studie om 11 verksamma förskollärares och grundskollärares kunskaper om sexuella övergrepp mot barn
SammanfattningSyftet med rapporten var att undersöka verksamma förskollärares och grundskollärares kunskaper om sexuella övergrepp mot barn och dess konsekvenser samt undersöka huruvida det arbetades förebyggande mot sexuella övergrepp på förskolorna och grundskolorna. Syftet var också att undersöka vilken erfarenhet de verksamma pedagogerna hade av misstanke och anmälan till socialtjänsten när det gäller sexuella övergrepp mot barn. En kvalitativ intervjustudie genomfördes med 11 kvinnliga deltagare på tre olika förskolor och två olika grundskolor i Halmstad kommun. Resultatet visade att deltagarna hade relativt goda kunskaper om sexuella övergrepp mot barn och dess konsekvenser. Det förebyggande arbetet kunde med fördel utvecklas vidare.
NoSQL-databaser och utnyttjandet av en grafdatabas i ett transportnätverk
Den allmänna kunskapen om NoSQL-databaser är begränsad. Den här uppsatsen koncentrerar sig på att sammanställa egenskaper och information om för- och nackdelar som rör dessa databastyper samt relationsdatabaser i en undersökning. Uppsatsen belyser även användningsområden för de olika databastyperna och i en fallstudie testas en grafdatabas förmåga att representera och utföra sökningar av data från ett järnvägsspårnät. Problemområdena undersöktes genom att samla information om olika typer av databaser från artiklar och böcker. Tillämpningsfallet i fallstudien implementerades och testades i en grafdatabas.
Musikundervisningens dilemma
Abstract Titel: Musikundervisningens dilemma ? en studie om när och hur musiklärares och elevers uppfattningar om musikundervisningen möts. Författare: Manda Sjöström och Tony Strömstedt Vi har undersökt elevers och musiklärares uppfattningar kring musikundervisningen på två olika skolor. Vårt syfte med undersökningen är att problematisera och försöka förstå musikundervisningen. Vår problemformulering lyder: ? På vilket sätt möts elevers och musiklärares uppfattningar om musikundervisningen? Vi har använt oss av intervjuer i vår undersökning.
Gender segregated or gender integrated workgroups?
Malmö högskola
Lärarutbildningen
Skolutveckling och ledarskap
VÃ¥rterminen 2006
Filimon Fasola, Magdalena (2006) Könssegregerat eller könsintegrerat grupparbete? (Gender segregated or gender integrated workgroups?) Malmö: Lärarutbildnnigen
Syftet med examensarbetet var att undersöka vilken inställning till arbetet i könsintegrerade respektive könssegregerade grupper eleverna har i de klasser jag undervisade i under min vft. Undersökningen gjordes i två klasser, en sjua och en åtta. Arbetet avgränsades av tre frågeställningar:
? Vilken inställning har eleverna till arbetet i könsintegrerade respektive könssegregerade grupper?
? Har vanan att umgås med det motsatta könet utanför skolan någon betydelse för hur eleverna ser på arbetet i könsintegrerade respektive könssegregerade grupper?
? Har gruppsammansättningen någon betydelse för hur eleverna arbetar?
Arbetet grundar sig på litteraturstudier och en kvantitativ undersökning som består av en enkät.
Min slutsats är att både pojkarna och flickorna i undersökningen föredrar könsintegrerade grupper.
Nyckelord: Genus, grupparbete, könsintegration, könssegregation
Författare: Magdalena Filimon Fasola Handledare: Elna Johansson.
Hur förhåller sig praktiken till teorin? En undersökning av hur lärare och elever möts i litteraturundervisningen.
I Idrottens betydelse för elever i skolan undersöker Andreas Jönsson och Viktor von Eggers Patron hur idrottstimmarna och dess betydelse har förändrats ur ett större perspektiv. Det empiriska materialet är baserat på lärarintervjuer och elevenkäter. Lärarintervjuerna har varit i fokus då lärarna har år av erfarenhet i och större inblick i ämnet. På så sätt kan de ge sin bild om idrottens betydelse, exempelvis hur eleverna påverkas av idrotten över en längre tidsperiod, vilket eleverna inte alltid kan göra. Undersökningens frågeställning är: Hur påverkar idrott och hälsa barnens övriga studier? Hur kan idrott och hälsa påverka elevernas koncentrationsförmåga samt deras inlärningsförmåga? Räcker det att ha idrott & hälsa på schemat för att det ska ha någon effekt eller krävs det en viss mängd av det? Kan skolan påverka barnens hälsa genom idrott och hälsa?
Resultaten visar att om eleverna har mycket idrott på schemat höjs deras betyg i övriga ämnen samtidigt som det ökade deras inlärningsförmåga.
Faktorer som påverkar mobiloperatörernas prissättning
Titel: Faktorer som påverkar mobiloperatörernas prissättning
Författare: Bodil Arbin, Lars Holmberg
Handledare: Anders Hederstierna
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Syfte: Fastställa de faktorer som ligger till grund för operatörernas val av
prissättningsmetod på olika tjänster
Metod: Vi har gjort en fallstudie på en mobiloperatör, där vi använt oss av en
halvstrukturerad intervjumetod.
Slutsats: Prissättningen av mobila tjänster präglas av komplexa fenomen och
överväganden vilket gör det svårt att penetrera. Beroende på om det är en ny
eller befintlig
tjänst tillämpar operatören till största del antingen en kostnads- eller
marknadsbaserad prissättning där konkurrensen har stor inverkan på priset.
Marknadsbaserad prissättning tillämpas i huvudsak när det gäller befintliga
tjänster eftersom man då har kunskap om kunden och dennes betalningsvilja. När
det gäller nya tjänster använder sig operatören i huvudsak av kostnadsbaserad
prissättning eftersom tjänsten genomgår en beslutsprocess
om den är lönsam eller inte och om den skall lanseras.
Barn från utsatta miljöer
Abstract
Carlberg Ferdell, Ann (2011) Barn från utsatta miljöer. Fem pedagoger berättar om hur de förstår och arbetar med utsatta barn.
Lärarutbildningen, Malmö Högskola
Detta arbete handlar om utsatta barn och vilka signaler pedagogerna uppmärksammar när de misstänker att ett barn far illa.
Syftet med arbetet är att få en inblick i hur man på två förskolor uppmärksammar och arbetar med barn från utsatta miljöer.
Frågeställningen är:
Hur förstår och hanterar pedagoger vid två förskolor barn från utsatta miljöer?
Den empiriska undersökningen grundar sig på intervjuer med fem pedagoger på två förskolor som arbetar med barn mellan ett och fem år. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna är väl medvetna om och förstår vilka signaler barn i utsatta situationer sänder ut.
Effektivisering av logistiklösningar : En jämförelse av nya och gamla logistiksystem vid ROT-projekt
A persistent problem in the construction industry is its low margins of profit. It is often difficult to earn money due to low efficiency and high costs. Logistics on the construction site answers for a large amount of these costs and it is therefore of interest to find new, more efficient logistic solutions. The purpose of this thesis is to compare two different logistic systems and further to evaluate which one that is the most efficient and profitable. A comparison is made between the traditional logistic systems used for years and a new logistic system developed by an industry association called BEAst.
Konfliktstrategier i förskolan ur ett genusperspektiv
Abstract
Titel: Konfliktstrategier i förskolan ur ett genusperspektiv.
Författare: Annette Gustavsson & Susanne Karlsson
Malmö: Lärarutbildningen: Malmö Högskola. Barn Unga Samhälle, Barndoms- och
Ungdomsvetenskap,(2009).
Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett genusperspektiv se hur förskolebarn hanterar konflikter i den fria leken. Vår frågeställning består av två frågor; Vilka konfliktstrategier använder förskolebarn? Vilka skillnader kan vi se i hur flickor respektive pojkar löser konflikter? För att få svar på våra frågeställningar har vi genomfört observationer av barn i den fria leken som vi dessutom har filmat. De teoretiska utgångspunkterna har varit konflikt och konfliktlösning samt utifrån ett könsperspektiv.
Effekterna av regionförstoring efter infrastrukturprojekt på inkomstskillnader? : En fallstudie av Strängnäs och Värnamo
Denna uppsats visar vilken påverkan infrastrukturprojekt vars mål är regionförstoring har på olika aspekter så som befolkningsmängd, utbildningsnivå, pendling samt inkomstfördelning. Detta genom studerande teorier som Human Capital Theory, Central Place Theory med flera. Men också genom genomförda intervjuer och insamlad statistik. Uppsatsen består av två huvudfrågeställningar, dels vad syftet är med Ostlänken och vad detta bygge kan innebära för Norrköping utifrån faktorer som befolkningsmängd, pendling, utbildningsnivå samt inkomstfördelning? Men också om det blev större inkomstskillnader i Strängnäs efter bygget av Svealandsbanan? Resultaten visar att större infrastrukturprojekt har en påverkan på vissa aspekter, speciellt utbildningsnivån, pendlingen samt inkomstfördelningen.