Sök:

Musikundervisningens dilemma


Abstract Titel: Musikundervisningens dilemma ? en studie om när och hur musiklärares och elevers uppfattningar om musikundervisningen möts. Författare: Manda Sjöström och Tony Strömstedt Vi har undersökt elevers och musiklärares uppfattningar kring musikundervisningen på två olika skolor. Vårt syfte med undersökningen är att problematisera och försöka förstå musikundervisningen. Vår problemformulering lyder: ? På vilket sätt möts elevers och musiklärares uppfattningar om musikundervisningen? Vi har använt oss av intervjuer i vår undersökning. Vi genomförde åtta elevintervjuer med elever i årskurs sex och två lärarintervjuer med musiklärare. Vår studie är av kvalitativ och induktiv karaktär. Undersökningen utförde vi på skolor där vi redan hade en etablerad kontakt. Vi kom i vår undersökning fram till att elevernas och lärarnas uppfattningar kring musikundervisningen skiljer sig åt. Detta leder till att samspelet mellan lärare och elev blir problematiskt. Vi har förstått att elevernas och lärarnas uppfattningar om musikundervisningen inte möts på så vis att lärarna har visioner om vad som är viktigt och nödvändigt att lära sig inom musik, men eleverna förstår inte varför just detta skulle vara viktigt. Nyckelord: Musikundervisning ? samspel ? möte ? musiklärare ? uppfattningar.

Författare

Manda Sjöström Tony Strömstedt

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..