Sök:

Sökresultat:

37755 Uppsatser om Nyckelbegreppen i den här studien är Olof Palme - Sida 36 av 2517

VĂ€gen till Pitchen : En kvalitativ studie om hur den grafiska formgivaren upplever pitchen

Denna studie har syftat till att underso?ka hur ett antal grafiska formgivare upplever pitchenur ett yrkesrollsperspektiv; na?got som inom forskningen a?r ett relativt a?sidosatt omra?de.Studien baseras pa? tio respondentintervjuer samt en informantintervju. Samtligarespondenter arbetar pa? byra?er med en tydlig inriktning pa? grafisk form i Stockholm.Ansatsen i studien a?r kvalitativ med fallstudiekarakta?r och datainsamling och analys skeddemed inspiration fra?n Grounded Theory och abduktion. Efter empirisk insamling togstudien avstamp i tre teoretiska utga?ngspunkter; yrkesrollen, designprocessen ochkundrelationen.Underso?kningen visar att pitchen a?r ett komplext och sva?rdefinieratfenomen som framkallar ma?nga a?sikter bland de grafiska formgivarna.en o?vergripande kartla?ggning av fenomenet bland annat pa? en komplex process ?Studien visar efterpitchprocessen ? som delas upp i fyra steg: briefen, problemformulering, ide?- ochkonceptutveckling samt presentation.

LÀrares erfarenheter av standardalgoritmer och skriftliga huvudrÀkningsmetoder

En kvalitativ empirisk studie genomfördes för att belysa lÀrares erfarenheter av att anvÀnda standardalgoritmer och skriftliga huvudrÀkningsmetoder, i förhÄllande till elevers tekniska rÀknefÀrdigheter och matematiska kunskaper. I studien anvÀnds semistrukturerade intervjuer för datainsamling och sammanlagt intervjuades sex lÀrare frÄn mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. I studien framkommer bland annat att lÀrarna anser att elevernas tekniska rÀknefÀrdigheter har försÀmrats under de senaste Ären. LÀrarna anser dock att elevernas taluppfattning har blivit bÀttre, vilket de kopplar samman med anvÀndandet av skriftliga huvudrÀkningsmetoder. I studien framkommer ocksÄ att lÀrarna anser att skriftliga huvudrÀkningsmetoder oftare ger fel resultat i berÀkningar jÀmfört med standardalgoritmer..

Estetiska uttryck i svenskÀmnet i Är 1-2

Det hÀr Àr en studie som handlar om hur och om de estetiska uttrycken har gestaltats i en Är 1-2. Studien visar att det finns forskning kring hjÀrnan och dess uppbyggnad som stödjer styrdokumenten och det som finns skrivet angÄende tyngden av att anvÀnda de estetiska uttryckssÀtten.Studien har jag byggt upp kring syftet och syftesfrÄgorna genom att söka svar i observation och intervjuer. NÀr trianguleringen av observation och intervjuer var klar började bearbetningen av data som framkommit innan analys och resultatet kunde sammanstÀllas. Diskussionen kring sjÀlva arbetet Àr intressant i mÄnga avseenden men framför allt för att visa pÄ vad det Àr som Àr styrkan samt svagheten med studien.I slutet har jag gett förslag pÄ fortsatt forskning för att komma vidare i Àmnet kring de estetiska uttrycken i svenskÀmnet. Det finns alldeles för lite forskning som specificerar vad de estetiska uttrycken Àr..

SprÄket som verktyg för inkludering : En kvalitativ intervjustudie med verksamma pedagoger i förskolan

Syftet med studien Àr att skapa en fördjupad insyn i pedagogers upplevelser av huruvida och pÄ vilka sÀtt pedagoger i förskolan arbetar med sprÄket som verktyg för inkludering i en förskola för alla barn. Vi har fokuserat pÄ att synliggöra faktorer som pÄverkar barns sprÄkutveckling, hur pedagoger arbetar för att frÀmja och stÀrka barns sprÄkutveckling samt hur pedagogers visioner ser ut gÀllande alla barns rÀtt att utveckla sitt sprÄk. Den metod som anvÀnts i studien Àr kvalitativa intervjustudier med verksamma pedagoger pÄ olika förskolor. Resultatet visar pÄ betydelsen av att ha mindre antal barn i barngrupp för att kunna arbeta pÄ ett positivt sÀtt samt vikten av att skapa trygghet i syfte att se och gynna alla barns sprÄkutveckling. Studien belyser möjligheter samt dilemman gÀllande hur en inkludering kan genomföras med hjÀlp av sprÄket som verktyg.

Skillnader i arbetsmotivation mellan bemanningsanstÀllda och direkt anstÀllda industriarbetare

Syftet med studien var att undersöka skillnader i arbetsmotivation enligt Social Determination Theory beroende pÄ om de anstÀllda hade en direktanstÀllning via företaget som studien genomfördes pÄ eller om de var anstÀllda via bemanningsföretag. Studien undersökte Àven huruvida arbetsmotivation kunde predicera psykiskt vÀlbefinnande. Urvalet bestod av industriarbetare dÀr den ena gruppen bestod av direktanstÀllda och den andra av bemanningspersonal. Data samlades in genom en enkÀtundersökning i pappersform som utgick frÄn Basic need satisfaction at work scale för arbetsmotivation och General health questionnaire 12 som mÀtte psykiskt vÀlbefinnande. Totalt svarade 48 personer pÄ enkÀten.

Ingen vill vÀl ha en gammal tant?! : Vikten av informationsflödet under organisationsförÀndringar

I den rÄdande lÄgkonjunkturen som drabbat Sverige Àr det inte ovanligt med organisationsförÀndringar. Med en organisationsförÀndring följer oftast konsekvenser och dÄ exempelvis uppsÀgning av personal. NÀr personal sÀgs upp eller framför allt fÄr ett besked om varsel Àr det av stor vikt att det finns personalstrategier samt att ledningen agerar stöttepelare för sina anstÀllda. Studien syftar pÄ att fÄ en förstÄelse över vad personalen upplevt i form av motivation samt omhÀndertagande efter ett besked om varsel fram till slutgiltigt besked. Studien Àr gjord utifrÄn en kvalitativ forskningsmetod med intervjuer vilket gjorde att det blev ett mer djup i beskrivningen av upplevelserna frÄn intervjupersonerna. Studien lyfter upp vikten av information bÄde innan, under och efter ett förÀndringsarbete i organisationer samt hur intervjupersonerna upplever att de motiveras. Det resultat som framkommit i studien av den varslade personalen Àr att det endast funnits fÄtalet personalstrategier som organisationerna anvÀnt sig av samt att det i stort har upplevts en minskad arbetsmotivation.

Att dokumentera elevers lÀrande : LÀrares syn pÄ vad, hur och varför?

SammandragSyftet med den hÀr studien har varit att ta reda pÄ hur lÀrare förhÄller sig till dokumentation av elevers lÀrande, vad deras avsikt Àr och vem som gör störst vinst pÄ dokumentationen. Som bakgrund presenteras diskussionen kring dokumentation av elevers lÀrande, vad ska dokumenteras, vilka metoder kan man anvÀnda och varför ska man dokumentera. Studien Àr baserad pÄ en kvalitativ forskning i form av intervjuer med fem verksamma lÀrare.I studien har framkommit att det primÀra syftet med dokumentation Àr att frÀmja eleven och dess lÀrande. En god dokumentation anses av lÀrarna som en förutsÀttning för en bra individuell utvecklingsplan, IUP och detta blir ett effektivt verktyg för att utveckla sitt lÀrande. Det som dokumenteras Àr sÄvÀl direkta kunskaper som sociala hÀndelser.

Bemötande av elever med utagerande beteende : En studie av fem lÀrares bemötande

Huvudsyftet med denna studie har varit att studera lÀrares bemötandeav elever med utagerande beteende. I huvudsak fokuserar studien pÄlÀrarna och deras bemötande. Vi har valt att inte titta pÄ elevens beteende,men i bakgrunden belyser vi ÀndÄ vad som definierar begreppetutagerande beteende. Vidare beskrivs framgÄngsrika strategier attbemöta dessa elever. Vi har valt att anvÀnda oss av en kvalitativ forskningsmetoddÀr vi har gjort observationer och intervjuer av fem lÀraresbemötande.

Borta bÀst? : En studie om affÀrsmodeller och tidig internationalisering

Syftet med studien Àr att undersöka vilken affÀrsmodell som born globals anvÀnder vid internationalisering och vilka faktorer som pÄverkar valet av modell. Studien har anvÀnt sig av en kvalitativ forskningsmetod och har genomförts som en fallstudie. Vidare utgörs studien av semistrukturerade intervjuer. Studien kommer fram till att born globals vid internationalisering har en affÀrsmodell som a?r freemium och att det resursbaserade synsÀttet samt bransch Àr viktiga bakomliggande faktorer till valet av affÀrsmodell. Faktorerna globalisering och entrepenören har mindre direkt pÄverkan medan nÀtverk endast har en begrÀnsad pÄverkan i valet av affÀrsmodell för born globals vid internationalisering. .

Att skapa en invandrare : HjÀltar, offer och förbrytare

Studien bygger pÄ en analys av svenska tidningars skrivelser kring verksamheten Sharaf HjÀltar, en verksamhet tillsatt av den feministiska organisationen Elektra. I denna studie visar jag pÄ hur bland annat invandrare, kultur samt kvinnoförtryck som sker bland svenska invandrare gestaltas i svensk media. Fokus har legat pÄ att visa hur media, genom att stereotypifiera och stigmatisera kulturer, beteenden och identiteter skapar en bild av invandrare i det svenska samhÀllet. Studien visar hur invandrare framstÀlls som bland annat en homogen grupp som fungerar i kollektiva former samt hur invandrare sÀtts i en stark motsatsbild till ?svenskar? och ?svenskhet?.

Ungdomars riskuppfattning kring cannabis

AbstraktSyftet med studien har varit att studera hur unga i Ă„ldern 16-20 Ă„r i Östersunds kommun förhĂ„ller sig till riskerna med cannabis. samt att se hur ungdomar i interaktion med varandra diskuterar, uppfattar och upplever riskerna med cannabis. Studien utgĂ„r ifrĂ„n ett fenomenologiskt perspektiv och baseras pĂ„ en enkĂ€t och fokusgrupper med gymnasieungdomar i Östersund. Resultatet visar att ungdomarna som deltagit i studien har en viss acceptans till att droger anvĂ€nds i deras omgivning och nĂ€rhet. Det finns ocksĂ„ brister i kommunikationen mellan vuxna och ungdomar om riskerna med droganvĂ€ndning.

Beskrivning av aktivitetsutförande under och efter lÄngtidssjukskrivning.

Dagliga aktiviteter Àr ett centralt begrepp inom arbetsterapi och nÄgot som individen engagerar sig i varje dag. För individer som varit lÄngtidssjukskrivna och ÄtergÄr i arbete pÄverkas mÄnga omrÄden. Ett omrÄde Àr i vilken utstrÀckning olika dagliga aktiviteter utförs. Syftet med studien var att beskriva och jÀmföra aktivitetsutförandet under och efter lÄngtidssjukskrivningen samt beskriva hur arbetet pÄverkat livssituationen. Författarna till studien utgick frÄn en kvantitativ metod med mÄlinriktat urval.

Att lÀra sig lÀsa : Inte en sjÀlvklarhet för alla

Syftet med denna studie var att undersöka hur ett antal lÀrare och speciallÀrare resonerade kring val av lÀsinlÀrningsmetod i allmÀnhet och nÀr det gÀller lÀssvaga barn i synnerhet. Det som var av vikt för studien var bland annat vilka metodval pedagogerna gjorde i sitt arbete och Àven vad de ansÄg finnas för orsaker till lÀssvaghet. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats och datainsamlingsmetoden var intervjuer. Resultatet som framkom av studien var att lÀssvaghet kan bottna i mÄnga olika orsaker. Resultatet visade Àven att samtliga pedagoger kombinerade olika lÀsinlÀrningsmetoder i sin undervisning.

"Vi har inga sÄdana familjer hÀr" : Normer, vÀrderingar och pedagogers förhÄllningssÀtt gentemot regnbÄgsfamiljer i förskolan

En kvalitativt inriktad intervjustudie som Àmnar till att belysa olika pedagogers förhÄllningssÀtt och bemötande av regnbÄgsfamiljer i förskolan utifrÄn de normer och vÀrderingar som finns i samhÀllet. Studien undersöker hur nÄgra pedagoger i förskolans verksamhet förhÄller sig till familjer med samkönade vÄrdnadshavare, i studien Àven refererade till som regnbÄgsfamiljer, samt vilka metoder de anvÀnder sig av för att synliggöra begreppet familj i det dagliga arbetet med barnen. Inom arbetets ramar har vi ocksÄ gjort en liten förstudie pÄ en hbt-certifierad förskola samt intervjuat en regnbÄgsfamilj. För att nÄ en djupare förstÄelse för den situation som dessa familjer befinner sig i ger studien en kortfattad samhÀllelig bakgrund till synen pÄ homosexuella samtidigt som vi redogör för litteratur som vi menar Àr relevant i förhÄllande till studien. UtifrÄn detta diskuterar vi hur normer, vÀrderingar och heteronormativiteten i samhÀllet, det vill sÀga hur samhÀllet Àr uppbyggt kring en syn pÄ heterosexualitet som det förgivettagna normala, avspeglar sig inom förskolans vÀggar.

Kontexten i fokus : En kvalitativ studie om den inre organisatoriska kontextens pÄverkan pÄ förstalinjechefers ledarskapsbeteende och ledarskapseffektivitet

Studiens syfte Àr att fÄ kunskap om hur den inre organisatoriska kontexten kan pÄverka förstalinjechefers ledarskapsbeteende gentemot understÀllda och hur den inre kontexten kan pÄverka ledarskapseffektiviteten.Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsansats dÀr tre stycken avdelningschefer samt en HR-chef i en organisation har intervjuats.Studien fokuserar pÄ hur kontexten pÄverkar, begrÀnsar, förstÀrker eller styr en organisations avdelningschefer till att anvÀnda en viss form av ledarstil eller beteende. De ledarstilar vi har utgÄtt frÄn Àr ett uppgiftsorienterat- samt relationsorienterat ledarskap. I studien har vi funnit att den inre kontextens variabler pÄverkar bÄde ett uppgiftsorienterat- och ett relationsorienterat ledarskapsbeteende hos avdelningschefer. Vi har kunnat urskilja hur variabler i den inre organisatoriska kontexten pÄverkar avdelningschefers ledarskapsbeteende Àr individuellt. I studien har vi anvÀnt engagemang samt sjukskrivningsstatistik hos de understÀllda som mÄtt pÄ ledarskapseffektivitet.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->