Bemötande av elever med utagerande beteende
En studie av fem lärares bemötande
Huvudsyftet med denna studie har varit att studera lärares bemötandeav elever med utagerande beteende. I huvudsak fokuserar studien pålärarna och deras bemötande. Vi har valt att inte titta på elevens beteende,men i bakgrunden belyser vi ändå vad som definierar begreppetutagerande beteende. Vidare beskrivs framgångsrika strategier attbemöta dessa elever. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetoddär vi har gjort observationer och intervjuer av fem läraresbemötande. Studien undersöker dels de observerade strategierna hoslärarna, dels deras egna upplevda strategier. I resultatet kan man sevariation i val av strategier. Struktur och tydliga regler var strategiersom lärarna själva nämnde som framgångsrika, men även att ge berömoch skapa motivation. Forskning visar att relationen mellan lärare ochelev har stor betydelse för beteendet, vilket även studien visade. Slutsatsenav studien visade att lärarna anser sig ha fungerande strategier, menatt det såg olika ut för olika lärare.