Sök:

Vägen till Pitchen

En kvalitativ studie om hur den grafiska formgivaren upplever pitchen

Denna studie har syftat till att underso?ka hur ett antal grafiska formgivare upplever pitchenur ett yrkesrollsperspektiv; na?got som inom forskningen a?r ett relativt a?sidosatt omra?de.Studien baseras pa? tio respondentintervjuer samt en informantintervju. Samtligarespondenter arbetar pa? byra?er med en tydlig inriktning pa? grafisk form i Stockholm.Ansatsen i studien a?r kvalitativ med fallstudiekarakta?r och datainsamling och analys skeddemed inspiration fra?n Grounded Theory och abduktion. Efter empirisk insamling togstudien avstamp i tre teoretiska utga?ngspunkter; yrkesrollen, designprocessen ochkundrelationen.Underso?kningen visar att pitchen a?r ett komplext och sva?rdefinieratfenomen som framkallar ma?nga a?sikter bland de grafiska formgivarna.en o?vergripande kartla?ggning av fenomenet bland annat pa? en komplex process ?Studien visar efterpitchprocessen ? som delas upp i fyra steg: briefen, problemformulering, ide?- ochkonceptutveckling samt presentation. Studien indikerar pa? en rad upplevda problem somro?r de olika momenten sa?va?l som problem i relationen mellan byra?n och den potentiellakunden. Sett till tidigare forskning kring kund- och byra?relationer skapar inte pitchenfo?rutsa?ttningar fo?r kreativa och framga?ngsrika designlo?sningar eller fo?r att utvecklala?ngsiktiga kundrelationer. 

Författare

Anna Högström Victor Lahall

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..