Borta bäst?
En studie om affärsmodeller och tidig internationalisering
Business modelBorn globalsIndustryBusiness model canvasEntrepreneurFreemiumGlobalizationInternationalizationNetworkingResource-based approachSoftware-as-a-serviceAffärsmodellBorn globalsBranschBusiness model canvasEntreprenörenFreemiumGlobaliseringInternationaliseringNätverkResursbaserade synsättetSoftware-as-a-service.
Syftet med studien är att undersöka vilken affärsmodell som born globals använder vid internationalisering och vilka faktorer som påverkar valet av modell. Studien har använt sig av en kvalitativ forskningsmetod och har genomförts som en fallstudie. Vidare utgörs studien av semistrukturerade intervjuer. Studien kommer fram till att born globals vid internationalisering har en affärsmodell som a?r freemium och att det resursbaserade synsättet samt bransch är viktiga bakomliggande faktorer till valet av affärsmodell. Faktorerna globalisering och entrepenören har mindre direkt påverkan medan nätverk endast har en begränsad påverkan i valet av affärsmodell för born globals vid internationalisering.