Sök:

Sökresultat:

37755 Uppsatser om Nyckelbegreppen i den här studien är Olof Palme - Sida 13 av 2517

Integrering och samverkan : ett hot eller ett löfte

Denna uppsats syfte Àr att belysa om gemensamma respektive fristÄende lokaler pÄverkar upplevelsen av hur integrering och samverkan fungerar. De tvÄ grupper som ingÄr i studien Àr skolpersonal och behandlingspersonal pÄ fyra institutioner i VÀstra Götaland inom Statens Institutionsstyrelses skol- och behandlingshem. I studien har sÀrskilt intresse riktats mot den samverkansproblematik som blir aktuell nÀr nÄgon grupp Àr i kraftig minoritet. Studien Àr uppdelad i en kvantitativ del och en kvalitativ del dÀr intressanta omrÄden frÄn enkÀtanalysen ligger som grund för intervjuomrÄden. Studien pÄvisar signifikanta skillnader hur integrering och samverkan upplevs fungera mellan grupper i fristÄende respektive gemensamma lokaler.

Palliativ vÄrd

I dagens samhÀlle drabbas mÄnga mÀnniskor av cancer, dÀr flertalet av de drabbade lider av smÀrta. En liten del av Danmarks cancerpatienter har möjligheten att avsluta sitt liv pÄ Hospice. Syftet med studien var att genom fyra intervjuer belysa danska sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda cancerpatienter med smÀrta pÄ Hospice. Studien Àr fenomenologiskt inriktad. Teoretikern som anvÀndes i studien ar Katie Eriksson.

Likabehandlingsarbete i grundskolan : En intervjustudie utifrÄn 3 grundskolors likabehandlingsarbete

Syftet med studien Àr att fÄ förstÄelse för hur tre grundskolor frÄn olika upptagningsomrÄden i en kommun i mellersta Sverige arbetar med likabehandling. Studien har en kvalitativ ansatts och Àr genomförd med hjÀlp av fokusintervjuer med skolornas trygghetsgrupper och med en skolas skolledning. Studien visar att skolorna har tydliga mÄl och rutiner i sitt arbete, men de möjligheter och svÄrigheter som de möter i arbetet Àr pÄverkade av skolornas olika förutsÀttningar. Skolorna har olika grader av samarbete med skolledningen och olika kompetensutvecklings möjligheter. Studien förstÀrker Skolverkets rekommendationer att varje skola mÄste utgÄ frÄn sina egna förutsÀttningar i sitt likabehandlingsarbete.   .

Aktieutdelningsanomalin och vinstmöjligheter

Tidigare studier har visat att aktiekursen inte sjunker lika mycket som kontantutdelningen vid utdelningstillfÀllet. Det innebÀr att aktiemarknaden inte alltid Àr effektiv. Syftet med den hÀr studien var att undersöka om privatpersoner i Sverige kunde utnyttja den beskrivna ineffektiviteten för att göra snabba vinster i samband med den Ärliga kontantutdelningen. Studien baserades pÄ Stockholmsbörsens aktiekurser under utdelningsperioden frÄn mars till maj 2005. En slutsats av studien var att en viss handelsstrategi gav större möjlighet till snabba vinster medan en annan strategi indikerade att marknaden var effektiv och inte gav denna möjlighet.

Rakt pÄ sak! : En studie i att utforma lÀttillgÀnglig information om arbetsrÀtt och arbetsmiljö för yrkesgrupper som Àr pÄ sprÄng.

Detta Àr en studie om hur man kan informera yrkesgrupper som i sitt arbete Àr i rörelse. Studien Àr avgrÀnsad till yrkesgruppen lagerarbetare pÄ lagerarbetsplatser med 50-100 anstÀllda och ger ett förslag till hur man skulle kunna informera denna yrkesgrupp om arbetsrÀtt och arbetsmiljö. Studien baseras pÄ en kvalitativ metod utförd med hjÀlp av intervjuer pÄ tvÄ olika lagerarbetsplatser i Stockholm, Sverige. Samt genom analyser av befintliga material och liknande material som finns idag. Studien avslutas med ett gestaltningsförslag till hur detta material skulle kunna se ut och en diskussion över problematiken med Àmnet och de val som gjorts i studien..

"...om man inte Àr beredd att ge de resurser som behövs sÄ blir det dÀrefter." : En studie av 8 högstadielÀrares uppfattningar om orsaker till lÀs- och skrivsvÄrigheter i en vÀstsvensk kommun.

Studien syftar till att ge förstÄelse för Ätta högstadielÀrares uppfattningar om orsaker till lÀs- och skrivsvÄrigheter inom skolor i en mindre kommun. Studien genomfördes genom intervjuer och svaren förhÄlls i vÄr studie till forskningsperspektiv inom specialpedagogik. Studien undersöker om det finns diskrepans mellan de uppfattningar som lÀrarna i studien har gÀllande orsaker till lÀs- och skrivsvÄrigheter och realiteten. I resultatredovisningen anvÀnds till viss del en hermeneutisk ansats. De intervjuade lÀrarna rör sig i samtliga fall över fler Àn ett av forskningsperspektiven.

Att förstÄ och stödja elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter - men hur? LÀrares uppfattningar av problemet, dess orsaker och möjliga ÄtgÀrder.

AbstraktSyftet med studien Àr att ta reda pÄ hur lÀrare uppfattar dyslexi och lÀs- och skrivsvÄrigheter, hur lÀrare resonerar kring orsakerna och vilka ÄtgÀrder som vidtas av lÀrarna. Undersökningen belyser hur lÀrare ser pÄ begreppen dyslexi respektive lÀs- och skrivsvÄrigheter och tidigare forskning inom detta omrÄde. Vygotskijs sociokulturella teori Àr utgÄngspunkten i studien. Studien grundar sig i en kvalitativ metod och med kvalitativ analys av data som erhÄllits genom intervjuer med deltagarna i studien. Studien visar att lÀrare upplever dyslexi och lÀs- och skrivsvÄrigheter som brister i elevens förmÄga att lÀsa och skriva.

GlobaliseringsrÄdet : Maktens vilja och verktyg i skapandet av konsensus

Studien tar sin utgÄngspunkt i den svenska regeringens GlobaliseringsrÄd dÀr rÄdets underlagsrapporter skapat del av den empiri som vÄrt resultat bygger pÄ. Studien visar pÄ hegemonin i de rÄdande förestÀllningar om samhÀllsutveckling i samband med globalisering. Detta skrivs fram i olika författares bidrag till GlobaliseringsrÄdet fram till maj 2009 och dÀr studien har syftat till synliggöra det som av GlobaliseringsrÄdet osynliggjort. .

Utomhuspedagogik : motiverande arbetssÀtt till lÀrande

Den hÀr studien utgÄr ifrÄn utomhuspedagogiken sedd bÄde ur elevers och lÀrares perspektiv. PÄverkningar som utomhuspedagogiken har pÄ elever blir belysta och Àven de krav som stÀlls pÄ pedagogen. Studien belyser förutsÀttningar som finns för att utevistelse ska bli genomförbart. BÄde fördelar och nackdelar som finns med utomhuspedagogik framtrÀder i studien. Skillnader mellan hur ofta naturen anvÀnds i undervisningen pÄ lÄg- och mellanstadiet tags ocksÄ upp.

"Vad var det som hÀnde?" : -En studie om pedagogers professionella förhÄllningssÀtt i barns konflikter.

Den hÀr studien har fokus pÄ pedagogers professionella förhÄllningssÀtt till barns konflikter. Syftet med studien Àr dÀrmed att undersöka hur pedagoger professionellt hanterar och bearbetar konflikter som uppstÄr mellan barn pÄ förskolor.Studien har gjorts enligt en kvalitativ metod utifrÄn semistrukturerade intervjufrÄgor med Ätta aktiva pedagoger pÄ fyra olika förskolor, i bÄde kommunal och privat regi samt med observationer pÄ de förskolor dÀr de intervjuade pedagogerna arbetar. Observationerna genomfördes med hjÀlp av ett observationsschema.Det resultat som framkommit i studien Àr att konflikter sker dagligen och att uppkomsten av barns konflikter till största del beror pÄ oenigheter. Det har Àven framkommit i intervjuerna att pedagogers roll i barns konflikter Àr att vara lyhörda, nÀrvarande och medlande.Slutsatsen vi har dragit av studien Àr att pedagogers professionella förhÄllningssÀtt Àr betydelsefullt i bemötandet, i hanteringen och i bearbetningen av barns konflikter.

Hur tÀnker du om begreppet rumsuppfattning? : En studie om hur fem pedagoger beskriver rumsuppfattning

Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger pÄ smÄbarnsavdelning beskriver att de arbetar för att uppmÀrksamma och synliggöra barnens rumsuppfattning. Studien har tvÄ huvudsakliga frÄgestÀllningar: Vilken betydelse har rumsuppfattningsförmÄga för barns matematiska utveckling samt hur arbetar pedagogerna för att utveckla barns rumsuppfattning i förskolans verksamhet. Som datainsamlingsmetod anvÀndes en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer. Fem pedagoger frÄn slumpmÀssigt valda förskolor har deltagit i studien. Studien har sin grund i den fenomenografiska forskningsansatsen som fokuserar pÄ att undersöka olika uppfattningar av ett fenomen, i detta fall rumsuppfattning.

GrundskollÀrarnas syn pÄ laborativt undervisningsmaterial i matematikundervisningen

Denna studie behandlar frÄgan om fyra grundskollÀrares syn pÄ laborativt undervisningsmaterial i matematikundervisningen. Studien utgÄr frÄn bakgrunden som presenterar varför studien Àr aktuell. Studien fortsÀtter till litteraturöversikten som presenterar tidigare forskning bakom laborativt undervisningsmaterial i matematikundervisningen. Det sociokulturella perspektivet som utgÄr frÄn tanken av lÀrande genom handling och lÀrande i meningsfulla sammanhang skapar den teoretiska grunden till denna studie och underlÀttar analysen av lÀrarnas beskrivningar. Studien besvarar tre preciserade frÄgestÀllningar som har fokus i hur lÀrarna beskriver arbete med laborativt undervisningsmaterial, vilka för-och nackdelar lÀrarna ser med materialet och hur lÀrarna ser pÄ kollektivt lÀrande.

Mötesplatsen att kunna trÀffas pÄ. En studie om en mötesplats ur arrangörsperspektiv och brukarperspektiv.

Mötesplats för alla Àr konceptet för Mötesplats Ljungdala, som Àr en mötesplats öppen för alla oavsett bakgrund. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för fenomenet mötesplats, dels ur arrangörsperspektiv och dels ur brukarperspektiv. Studien fokuserar pÄ hur mötesplatsen diskuteras som en del av fritiden och pÄ vilket sÀtt personal och besökares uppfattningar kring mötesplatsen kan förstÄs och diskuteras utifrÄn meningsskapande. Kvalitativa intervjuer med personal och besökare utgör det empiriska materialet i studien. Mötesplatsen diskuteras frÀmst genom spontana möjligheter och organiserade aktiviteter dÀr de organiserade aktiviteterna i den hÀr studien visar tendens pÄ att vara det som motiverar besökare till att ta del av det som mötesplatsen erbjuder.

Mötesplatsen att kunna trÀffas pÄ. En studie om en mötesplats ur arrangörsperspektiv och brukarperspektiv.

Mötesplats för alla Àr konceptet för Mötesplats Ljungdala, som Àr en mötesplats öppen för alla oavsett bakgrund. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för fenomenet mötesplats, dels ur arrangörsperspektiv och dels ur brukarperspektiv. Studien fokuserar pÄ hur mötesplatsen diskuteras som en del av fritiden och pÄ vilket sÀtt personal och besökares uppfattningar kring mötesplatsen kan förstÄs och diskuteras utifrÄn meningsskapande. Kvalitativa intervjuer med personal och besökare utgör det empiriska materialet i studien. Mötesplatsen diskuteras frÀmst genom spontana möjligheter och organiserade aktiviteter dÀr de organiserade aktiviteterna i den hÀr studien visar tendens pÄ att vara det som motiverar besökare till att ta del av det som mötesplatsen erbjuder.

Briljanta och magiska lÀseböcker? : En kritisk diskursanalys av tvÄ lÀslÀror ur ett intersektionalitetsperspektiv

Den hÀr studien undersöker hur faktorerna etnicitet, genus, funktionsförmÄga, generation/Älder och klass ur ett intersektionellt perspektiv skapas, rekonstrueras och samspelar i lÀslÀrorna Den magiska kulan och Briljant svenska. Studien har genomförts med hjÀlp av en kritisk diskusanalys enligt Faircloughs tredimensionella modell och Àr uppdelad i tvÄ delstudier. Syftet Àr att se hur dessa faktorer skildras samt undersöka samspelet mellan dessa. Vidare diskuterar studien vilka normer och vÀrderingar som kan tÀnkas förmedlas i och med anvÀndandet av de aktuella lÀslÀrorna. Studien visar att böckerna skapar och upprÀtthÄller en grÀns mellan minoritet och majoritet, dÀr majoriteten tillskrivs en överordnad roll. .

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->