Sök:

Integrering och samverkan

ett hot eller ett löfte


Denna uppsats syfte är att belysa om gemensamma respektive fristående lokaler påverkar upplevelsen av hur integrering och samverkan fungerar. De två grupper som ingår i studien är skolpersonal och behandlingspersonal på fyra institutioner i Västra Götaland inom Statens Institutionsstyrelses skol- och behandlingshem. I studien har särskilt intresse riktats mot den samverkansproblematik som blir aktuell när någon grupp är i kraftig minoritet. Studien är uppdelad i en kvantitativ del och en kvalitativ del där intressanta områden från enkätanalysen ligger som grund för intervjuområden. Studien påvisar signifikanta skillnader hur integrering och samverkan upplevs fungera mellan grupper i fristående respektive gemensamma lokaler. Studien lyfter också fram betydelsefulla faktorer för lärarna som minoritetsgrupp som har sin utgångspunkt i individens identifikation med sin yrkesroll. Studien redovisar också en komplex samvariation mellan olika faktorer som var för sig och/eller tillsammans påverkar upplevelsen av hur integrering och samverkan fungerar.

Författare

Peter Karlsson

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..