Sök:

Grundskollärarnas syn på laborativt undervisningsmaterial i matematikundervisningen


Denna studie behandlar frågan om fyra grundskollärares syn på laborativt undervisningsmaterial i matematikundervisningen. Studien utgår från bakgrunden som presenterar varför studien är aktuell. Studien fortsätter till litteraturöversikten som presenterar tidigare forskning bakom laborativt undervisningsmaterial i matematikundervisningen. Det sociokulturella perspektivet som utgår från tanken av lärande genom handling och lärande i meningsfulla sammanhang skapar den teoretiska grunden till denna studie och underlättar analysen av lärarnas beskrivningar. Studien besvarar tre preciserade frågeställningar som har fokus i hur lärarna beskriver arbete med laborativt undervisningsmaterial, vilka för-och nackdelar lärarna ser med materialet och hur lärarna ser på kollektivt lärande. Studien genomfördes genom kvalitativa samtalsintervjuer. Sammanlagt fyra grundskollärare deltog i studien.Resultaten i studien visar att lärarna använder laborativt undervisningsmaterial framför allt för att komplettera lärobokens innehåll. Laborativt undervisningsmaterial ses som ett verktyg för att bygga djupare förståelse för det abstrakta och används därmed för att förklara matematiska problem. Det negativa med laborativt undervisningsmaterial var enligt lärarna i studien att planeringen är mer tidskrävande och att eleverna missförstår lektioners mål. Lärarna i studien beskriver att grupparbete används under arbetet med laborativt undervisningsmaterial och individuellt arbete under arbetet med läroboken.Studien avslutas med en diskussion som kopplar tidigare forskning till de slutsatserna som denna studie kom fram till. Denna studies resultat kan kopplas exempelvis till den internationella forskningens resultat om lärarna syn på laborativt undervisningsmaterial. 

Författare

Moona Paldanius

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..