Sök:

Sökresultat:

1179 Uppsatser om Nya sprćket lyfter! - Sida 2 av 79

Patientens upplevelse i mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning

Första mötet med sjukvÄrden sker ofta pÄ en akutmottagning. Det Àr viktigt att patienten fÄr ett sÄ bra omhÀndertagande som möjligt för att patienten ska fÄ en positiv erfarenhet av vÄrden. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och vÄrdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning. Studien baserades pÄ en litteraturstudie.

Visionens betydelse inom den fysiska planeringen : en studie om planeringens förstÄelse och anvÀndning av begreppet vision

Den strategiska planeringen har kommit att fa? allt sto?rre fa?ste inom den svenska planeringen, och den nya PBL fra?n 2011 betonar att o?versiktsplanen ska inta en mer strategisk roll. I detta har visionen som verktyg kommit att va?xa och bli ett allt vanligare element i o?versiktsplanerna. Begreppet vision kan tyckas ha blivit trendigt.

Att utveckla elevers demokratiska kompetens : En kvalitativ intervjustudie om hur svensklÀrare pÄ senare Är/gymnasiet uppfattar demokratiuppdraget

Syftet med vÄr uppsats har varit att undersöka vad svensklÀrare har för uppfattningar om demokratiuppdragets innebörd samt hur dessa lÀrare arbetar med detta i sin undervisning för att utveckla demokratisk kompetens hos eleverna. För att komma fram till detta har vi valt att anvÀnda oss av en fenomenografisk ansats och en kvalitativ metod i form av intervjuer. Vi har inlett detta arbete med att i bakgrunden visa pÄ demokratiuppdragets komplexitet utifrÄn aktuell forskning. Detta genom att belysa skolans dubbla uppdrag, vÀrdegrunden och spÀnningar kring vÀrden och ideal. Vi har Àven behandlat begrepp som jÀmstÀlldhet och mÄngfald, som kan ha olika betydelser för olika mÀnniskor.

Demokrati förmedlat - En analys av demokrati i samhÀllskunskapslÀroböcker

Syftet med denna undersökning Àr att se pÄ vilket sÀtt lÀroböcker i samhÀllskunskap lyfter fram olika demokratiska aspekter och vad som krÀvs av oss som lÀrare vid anvÀndandet av lÀroböcker vid undervisning om och i demokrati. I denna undersökning anvÀnds tre demokratiteorier vilka Àr val- deltagar- och samtalsdemokrati. Dessa tre modeller har fungerat som en grund nÀr vi gjort en brukstextanalys av tre lÀroböcker i samhÀllskunskap. I vÄr undersökning inriktar vi oss pÄ lÀroböcker för grundskolans senare Är. Vi undersöker i vilken utstrÀckning lÀroböckerna tar upp olika aspekter frÄn de olika demokratiteorierna.

Patientens upplevelse i mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning

Första mötet med sjukvÄrden sker ofta pÄ en akutmottagning. Det Àr viktigt att patienten fÄr ett sÄ bra omhÀndertagande som möjligt för att patienten ska fÄ en positiv erfarenhet av vÄrden. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och vÄrdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning. Studien baserades pÄ en litteraturstudie.

"Att vara den som lyfter dom" : En intervjustudie om sjuksköterskans bemötande av barn med fetma

Bakgrund: Tre till fem procent av barnen i Sverige har fetma. Fetma pÄverkar hela barnets liv och hÀlsa pÄ ett negativt sÀtt samt ökar risken för att drabbas av andra sjukdomar. Sjuksköterskor ska arbeta förbyggande och bemötandet Àr en stor del av omvÄrdnaden. Det finns svÄrigheter med att bemöta barn med fetma och deras förÀldrar, dÄ fetma Àr ett kÀnsligt Àmne och en stigmatiserad sjukdom. Syfte: Att belysa sjuksköterskans bemötande av barn med fetma och deras förÀldrar.

JÀmstÀlldhetsarbete i förskolan ? utifrÄn ett genusperspektiv: En studie i hur jÀmstÀlldhetsarbete bedrivs inom förskolans verksamhet

Studien handlar om hur jÀmstÀlldhetsarbete bedrivs inom förskolans verksamhet ? utifrÄn ett genusperspektiv. Studien har utförts via kvalitativa intervjuer med fem pedagoger pÄ olika orter i Sverige, dÀr informanterna redogör för sitt jÀmstÀlldhetsarbete samt vilka resultat de anser att jÀmstÀlldhetsarbetet gett. Resultatet visar att informanterna anvÀnder olika arbetsmetoder och tillvÀgagÄngssÀtt i syfte att befrÀmja jÀmstÀlldhet. Samtal Àr dock en form som samtliga informanter lyfter fram som en fungerande arbetsmetod.

Visionens betydelse inom den fysiska planeringen - en studie om planeringens förstÄelse och anvÀndning av begreppet vision

Den strategiska planeringen har kommit att fa? allt sto?rre fa?ste inom den svenska planeringen, och den nya PBL fra?n 2011 betonar att o?versiktsplanen ska inta en mer strategisk roll. I detta har visionen som verktyg kommit att va?xa och bli ett allt vanligare element i o?versiktsplanerna. Begreppet vision kan tyckas ha blivit trendigt.

Förskolans fysiska inomhusmiljö : Personalens resonemang kring utformningen av inomhusmiljön

Den pedagogiska miljöns utformning har betydelse för barns lÀrande pÄ förskolan. Genom att interagera med omgivningen erövrar barnen vÀrlden omkring dem. VÄrt syfte med studien Àr att förstÄ hur personalen pÄ förskolan resonerar kring utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö pÄ deras avdelning med fokus pÄ barns delaktighet, inflytande, samspel och samlÀrande. Vi valde utifrÄn vÄrt syfte att anvÀnda oss av fokusgruppsintervjuer. I fokusgruppsintervjuerna fick personalen diskutera sin inomhusmiljö utifrÄn vÄra frÄgestÀllningar.

LÀsmiljöns och höglÀsningens betydelse i förskolan : En jÀmförelse mellan pedagogers arbetssÀtt i homogena och i mÄngkulturella miljöer.

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att belysa olika förskolors arbetssÀtt med barnlitteratur. Vi kommer att synliggöra skillnader i pedagogers arbetssÀtt utifrÄn homogena och mÄngkulturella miljöer. Pedagoger och deras förhÄllningssÀtt till böcker och lÀsning, pÄverkar hur lÀsmiljön pÄ förskolan Àr utformad. VÄr forskningsbakgrund och litteraturgenomgÄng Àr uppdelad i tre forskningsomrÄden. Det första omrÄdet Àr det som berör sprÄkutveckling och det andra omrÄdet Àr studier kring barnlitteratur och den sista Àr flersprÄkighet.

Konsensus eller kompromiss? : En studie om det offentliga och civilsamhÀllet inom ramen för en vÀlfÀrdsomvandling

Uppsatsens utgĂ„ngspunkt Ă€r samverkansarbete mellan det offentliga och civilsamhĂ€llet inom ramenför den nationella Överenskommelsen inom sociala frĂ„gor. Kontexten Ă€r den samhĂ€lleligaomvandling och de vĂ€lfĂ€rdsförĂ€ndringar som skett sedan 1970-talet. Tidigare forskning inom Ă€mnethar visat att konfliktperspektivet saknats inom forskningen av samverkan mellan det offentliga ochcivilsamhĂ€llet.Uppsatsen bygger pĂ„ det emancipatoriska kunskapsintresset vars strĂ€van Ă€r att identifiera orsakertill missförhĂ„llanden och missförstĂ„else som ligger bakom vissa fenomen, i det hĂ€r falletkonsensusbegreppet. Uppsatsen lyfter fram maktasymmetri som en begrĂ€nsande faktor inomramen för samverkansarbete mellan det offentliga och civilsamhĂ€llet. Uppsatsen visar att det rĂ„deren oklar rollfördelning inom samverkansarbetet och de idĂ©burna organisationerna vet inte huruvidaman Ă€r en röstbĂ€rare eller en serviceutförare.

Individuell LĂ€s- och Skrivutveckling eller inte?

VÄrt arbete handlar om individuell lÀs-och skrivutveckling. Det vi har fokuserat pÄ Àr om de intervjuvade lÀrarna individualiserar undervisningen för elever som redan kan lÀsa och skriva nÀr de börjar skolan sÄ att en individuell utveckling sker inom lÀs- och skrivinlÀrningen. I arbetet presenterar vi olika teorier och metoder inom lÀs- och skrivinlÀrning som framkommit under intervjuerna. I teori delen lyfter vi fram aktuell forskning inom lÀs- och skrivutveckling..

NÄgra behandlares uppfattningar om faktorer sommotverkar negativ ungdomskultur pÄ institutioner för ungdomar med socialaproblem.

Syftet med studien Àr att belysa nÄgra behandlares uppfattningar om faktorer som motverkar negativ ungdomskultur pÄ institutioner för ungdomar med sociala problem. Studien lyfter fram upplevelser samt erfarenheter dÀrmed anvÀndes ett kvalitativt nÀrmandesÀtt, med hermeneutisk utgÄngspunkt. Fem semistrukturerade intervjuer tillÀmpades vid insamlingen av mjukdata. Med hjÀlp av latent innehÄllsanalys analyserades materialet för bÀttre överblick.Resultatet belyser faktorer som bidrar till att det blir negativt bland ungdomar pÄ institutioner. Dessa faktorer kan exempelvis vara att ungdomarna inte kÀnner av personalens nÀrvaro, blir sedda samt hörda.

Sverigedemokraterna stÄr vid dörren - En studie av vad rektorer förhÄller sig till i beslut om Sverigedemokraternas representation i skolan

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka vad som kan tÀnkas pÄverka rektorers beslut att tillÄta eller neka Sverigedemoraterna tilltrÀde till gymnasieskolan. Vi vill undersöka vilka förutsÀttningar, argument och övervÀganden som rektorer pÄverkas av och baserar sina beslut pÄ. Vi har som utgÄngspunkt att ett deliberativt demokratiideal förordas i den svenska skolan. DÀrför blir det intressant att dessutom undersöka hur rektorerna förhÄller sig till deliberativ demokrati i deras beslut. Vi har anvÀnt oss av diskursanalys som teori och metod i vÄrt arbete, tillsammans med deliberativ demokratiteori.

Det Àr klart det gÄr, men det Àr svÄrt

I Sverige har vi idag en skola för alla dÀr alla barn har rÀtt till en likvÀrdig utbildning. Enutbildning som ska anpassas efter varje barns förutsÀttningar oavsett funktionsförmÄga(Skolverket, 2011, s.7). I Àmnet idrott och hÀlsa innebÀr det att alla barn ska ha sammamöjlighet att utveckla allsidiga rörelseförmÄgor och ett intresse för att vara fysiskt aktiva ochvistas i naturen (ibid., s.51). Syftet med denna undersökning Àr att undersöka hur lÀrare, somkÀnner sig bekvÀma i att inkludera elever med fysiska funktionsnedsÀttningar i idrott ochhÀlsa, upplever att de arbetar kring inkluderingen av dessa elever. För att besvara syftet harkvalitativa samtalsintervjuer genomförts med tre högstadielÀrare i VÀstsverige.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->