Sökresultat:
1942 Uppsatser om Nationella inköpscentraler - Sida 23 av 130
HandlÀggning av missbruksÀrenden i praktiken : - Samspelet mellan praktikern, klienten och forskningen
Införandet av de nationella riktlinjerna och implementeringen av evidensbaserad praktik pÄ de svenska socialkontoren har medfört ett behov av studier som visar pÄ hur handlÀggning av missbruksÀrenden gÄr till i praktiken. En enkÀt utformade med vinjetter samt frÄgor om de tio senaste faktiska Àrendena skickades ut till olika socialkontor i Sverige och tio missbrukshandlÀggare bidrog med svar. Resultatet visar att handlÀggarna försöker tillÀmpa de nationella riktlinjerna som Ànnu Àr relativt nya och att samtliga respondenter beskriver ett samspel mellan sina egna erfarenheter, klientens önskemÄl och den för tillfÀlligt bÀsta vetenskapliga kunskapen. Resultatet visar dock att klientens önskemÄl samt faktorer hos denne Àr nÄgot mer övergripande Àn de övriga tvÄ kunskapskÀllorna i evidensbaserad praktik. Undersökningen kom Àven fram till att det finns behov av ytterligare kunskap kring handlÀggning av personer med samsjuklighet, missbruk/beroende i samband med psykisk sjukdom, att det förekommer stora skillnader i val av insats för klienterna samt att det krÀvs mer kunskap och utbildning av strukturerade bedömningsinstrument..
Om meÀnkieli : Ett minoritetssprÄk i utveckling?
MeÀnkieli Àr ett av Sveriges fem nationella minoritetssprÄk i vilket forskning kring kulturella aspekter Àr av begrÀnsat omrÄdesfokus. De politiska ÀndamÄl som uttrycks i lagen om nationella minoriteter och minoritetssprÄk, Àmnar skapa en sprÄklig- och kulturell revitalisering. En ny rapport pÄvisar att kunskapsbristerna Àr stora dels gÀllande ansprÄk minoriteter efterfrÄgar, dels hur myndigheter arbetar med minoritetsrÀttigheter. Ett ledord i lagen Àr frÀmjandet och bevarandet av minoritetsgruppers kulturarv.  Till skillnad frÄn andra minoritetsgrupper urskiljer meÀnkieli inte en lika sÀregen kultur som exempelvis jiddisch eller romani-chib.
Vem fÄr synas i texten? : En maktanalys av de nationella proven i svenska 2006-2010 ur ett intersektionellt perspektiv
In this study I have analysed the national tests in Swedish between the years 2006-2010. These tests are given to all students in the public schools in grade 9 and 10. I wanted to see if I identified an over-representation of a certain category of people in the texts given to the students. I analysed the texts from an intersectional perspective and I used primary Lena Martinsson (2007), Framtidens feminister and her categories and theories and Moria von Wright (1998) Genus & text- nÀr kan man tala om jÀmstÀlldhet i fysiklÀromedel?, and her gender categories in my study.
En undersökning av stavning i nationella prov i svenska som andrasprÄk för Äk 9
I denna uppsats undersöks stavfel i 43 nationella prov i svenska somandrasprÄk skrivna av elever i Äk 9. Stavfelen har delats in i trehuvudkategorier; ortografi, ordbildning och stavfel som beror pÄ brist pÄgrammatiska kunskaper. Syftet med uppsatsen Àr att titta pÄ vilka typerav stavfel som Àr vanligast förekommande i de undersökta uppsatserna.Jag kommer ocksÄ att titta pÄ antal stavfel i relation till uppsatsernasbetyg och skillnaden mellan flickor och pojkar.De resultat jag fÄr fram visar att flest stavfel görs i kategorin ortografidÀr tillÀgg eller utelÀmnande av bokstav Àr den absolut störstaunderkategorin. Vad gÀller ordbildning Àr felaktiga sÀrskrivningar devanligaste felen. NÀr det kommer till stavfel som kan kopplas tillelevens grammatiska svÄrigheter Äterfinns de flesta felen inom kategorinkongruens.
Delaktighet i gymnasiesÀrskolan : LÀrares erfarenheter kring elevers delaktighet gÀllande bedömning i gymnasiesÀrskolan
Syftet med denna studie var att undersöka nÄgra lÀrares erfarenheter gÀllande att göra elever pÄ gymnasiesÀrskolan delaktiga i bedömningen av deras kunskapsutveckling. Metoden jag anvÀnde mig av var intervjuer. Jag utförde studien i en mellanstor svensk kommun bland sex lÀrare som arbetade pÄ gymnasiesÀrskolans nationella program. För att utröna vilka former av delaktighet som förelÄg, anvÀnde jag mig av Harts (1997) delaktighetsstege. Resultatet visade pÄ att alla lÀrare ansÄg elevers delaktighet som viktigt.
Var Àr du nÀr du Àr sjuk? : En studie om sjuknÀrvaro vid FörsÀkringskassan
Bakgrund: DÄ sjuknÀrvaro kan ge konsekvenser för framtida ohÀlsa och sjukfrÄnvaro Àr det ett viktigt omrÄde att undersöka. Syfte: Att klarlÀgga vilka faktorer som var avgörande för val av sjuknÀrvaro vid ett av FörsÀkringskassans lokala- och nationella försÀkringscenter, samt att belysa frekvens och jÀmföra orsak till val av sjuknÀrvaro mellan de tvÄ kontoren. Metod: Studien genomfördes med en kvantitativ enkÀtundersökning. Urvalskriteriet var en anstÀllningstid pÄ minst 12 mÄnader. Detta resulterade i 176 respondenter varav 116 stycken svarade.
Matematiska symboler och matematikuppgifters svÄrighetsgrad
Syftet med denna studie Àr att fördjupa förstÄelsen för eventuella samband mellan förekomst av matematiska symboler och matematikuppgifters svÄrighetsgrad. I studien har matematikuppgifter frÄn PISA 2003 och Nationella prov i matematik A, B och C pÄ gymnasiet analyserats utifrÄn vilka typer av matematiska symboler de innehÄller. Resultatet av denna analys har sedan med hjÀlp av statistisk korrelationsanalys jÀmförts med uppgifternas lösningsfrekvenser samt hur höga krav pÄ lÀsförmÄga uppgiften stÀller. Studiens resultat visar att sambanden mellan förekomst av olika symboltyper och dess lösningsfrekvenser Àr för svaga för att nÄgon definitiv slutsats ska kunna dras. Korrelationsanalysen visar dock att ett nÄgot starkare samband finns mellan förekomsten av bokstavssymboler i matematikuppgifter och lÄga lösningsfrekvenser Àn för nÄgon av de andra symboltyperna.
Textbedömning och kvantitativa mÄtt. En undersökning av textlÀngd, ordförrÄd och syntaktisk komplexitet i elevtexter i förhÄllande till betyg.
InterdisciplinĂ€rt examensarbete inom lĂ€rarutbildningen, 15 hpLSV410, Svenska för blivande lĂ€rare, SprĂ„klig fördjupningskursVĂ„rterminen 2012Handledare: Ă
sa WengelinExaminator: Rakel Johnson.
Socialt hÄllbar stadsutveckling ? en studie av visionens tillÀmpning med RosengÄrdsstrÄket som exempel
HÄllbar stadsutveckling Àr ett begrepp som diskuteras flitigt i samhÀllet idag, sÄvÀl pÄ nationell som pÄ lokal nivÄ. Visionen om den hÄllbara staden har uppkommit som en effekt av accelererande miljöproblem och vÀxande klyftor i samhÀllet. PÄ det övergripande nationella planet skildras samhÀllsproblemen och det framstÀlls mÄl om vad man vill förÀndra. PÄ lokala plan i kommuner görs mer konkreta förslag pÄ lösningar till problemen i de aktuella stadsdelarna. Dock finns idag ingen nationell strategi pÄ hÄllbar stadsutveckling, utan de övergripande mÄlen Àr förslag pÄ vad olika forskare och sakkunniga anser vara de rÀtta angreppssÀtten pÄ problemen i samhÀllet.
Syftet med denna uppsats Àr att göra en jÀmförelse mellan vad som stÄr i de nationella dokumenten med vad som görs i ett konkret projekt i Malmö, dÀr en vision om att bli bÀst i vÀrlden pÄ hÄllbar stadsutveckling finns formulerad.
NÀr olika virke förvÀntas bli samma möbel - NÄgra pedagogers tal om specialundervisning och elever i behov av sÀrskilt stöd
Syftet med studien Àr att bidra till en ökad förstÄelse för de pedagogiska utmaningar som blivande lÀrare i Ärskurs 1-6 kan stÄ inför nÀr det gÀller specialundervisning. Ambitionen har varit att lyfta nÄgra pedagogers tal om specialundervisning och elever i behov av sÀrskilt stöd. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur beskriver pedagogerna samarbetet mellan klasslÀrare och speciallÀrare/specialpedagog? Hur beskriver pedagogerna att de organiserar specialundervisningen för att skapa förutsÀttningar för elever i behov av sÀrskilt stöd att nÄ de nationella mÄlen?
I studien har intervjuer anvÀnts som metod. Intervjuerna har genomförts med sju pedagoger varav tre yrkeskategorier finns representerade: klasslÀrare, speciallÀrare och specialpedagog.
En jÀmförelse av resultatet i problemlösning mellan traditionella skolan och montessoriskolan
Vi har jÀmfört elevers resultat pÄ matematiska problem pÄ en traditionell skola och en montessoriskola. Vi har Àven jÀmfört flickornas resultat med pojkarnas..
Ny betygsreform-Lpo94- En implementeringsstudie om tvÄ kommuners erfarenheter av den nya betygsreformen
Riksdagen antog 1990 regeringens proposition om ansvaret för skolan. Beslutet innebar en klarare ansvarsfördelning mellan staten och kommunerna nÀr det gÀller verksamheten inom exempelvis grundskolan. Denna nya mÄl- och resultatstyrning innebÀr att riksdag och regeringen anger nationella mÄl och riktlinjer för arbetet i skolan. MÄlen skall gÀlla för alla skolor och skall garantera att utbildningen i landet blir likvÀrdig. Inom dessa ramar som staten anger Àr det kommunerna som har huvudansvaret för verksamheten.
MiljömÄlens faktiska betydelse i den fysiska planeringen
Riksdagens 15 nationella miljökvalitetsmÄl har
utvecklats för att kunna sÀkra de hot som finns för att
uppnÄ en ekologisk hÄllbar utveckling. Myndigheter,
kommuner och statliga organ ska arbeta aktivt med
dessa miljöfrÄgor i planeringsobjekt för att bidra till att
pÄ sikt uppnÄ dessa miljömÄl. Idag finns kritik och
problem gÀllande miljömÄlen dÄ mÄnga mÄl anses vara
svÄrtolkade och diffusa. MÄlen blir dÀrför svÄra att
hantera och i planeringsobjektet. Eftersom arbetet med
de nationella miljömÄlen inte finns reglerat idag finns
en debatt gÀllande vilken status miljömÄlen har i
dagens samhÀlle.
De centralt utarbetade proven i skolan : Hur de centralt utarbetade proven pÄverkar betygssÀttningen - ska de vara kvar?
Med denna forskningskonsumerande uppsats vill jag belysa Àmnet bedömning och betygssÀttningen i skolan med utgÄngspunkt i de centralt utarbetade proven och dess betydelse för den likvÀrdiga bedömningen. Bedömning och betygssÀttning Àr en stor och viktig del i lÀraryrket, dÀr det frÀmsta mÄlet Àr att eleverna ska bli sÄ likvÀrdigt bedömda som möjligt. Redan pÄ 1930-talet började man i USA och Frankrike forska kring rÀttsÀkerheten i bedömning, nÄgot som Àven svenska forskare tog till sig och började undersöka. Sedan 1930-talet och framÄt har forskning kring bedömning i skolan ökat, men trots det visar Skolinspektionens senaste rapport frÄn 2013 pÄ stora skillnader i bedömningen av de nationella proven, vilket ses som ett stort nedslag för strÀvan mot en likvÀrdig bedömning. De centralt utarbetade proven infördes i skolan som ett hjÀlpverktyg för landets lÀrare till att sÀtta just rÀttvisa och likvÀrdiga betyg, men det inflytande som de centralt utarbetade proven har, och har haft, pÄ bedömningen Àr större Àn vad mÄnga tror och visar snarare pÄ motsatsen.Det Àr med fokus pÄ de centralt utarbetade proven som jag vill diskutera hur bedömning och betygssÀttning i skolan idag har blivit sÄ problematiserad.
Stress hos elever i skolan
Syftet med det hÀr arbetet Àr att ta reda pÄ elevers, i Ärskurs 3 och 6 samt pedagogers upplevelser och erfarenheter om stress i skolan. Vi har undersökt vilka stressfaktorer som finns i skolan utifrÄn ett elevperspektiv.
För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av metoderna observation och kvalitativ intervju. I observationen ville vi ta reda pÄ elevernas interaktion i klassrummet, med varandra och gentemot pedagogen. Med hjÀlp av observationen uppstod det fyra teman som vi valde att fördjupa oss i nÀr vi gjorde intervjuerna med eleverna.