Sök:

Stress hos elever i skolan


Syftet med det här arbetet är att ta reda på elevers, i årskurs 3 och 6 samt pedagogers upplevelser och erfarenheter om stress i skolan. Vi har undersökt vilka stressfaktorer som finns i skolan utifrån ett elevperspektiv. För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av metoderna observation och kvalitativ intervju. I observationen ville vi ta reda på elevernas interaktion i klassrummet, med varandra och gentemot pedagogen. Med hjälp av observationen uppstod det fyra teman som vi valde att fördjupa oss i när vi gjorde intervjuerna med eleverna. Dessa fyra teman är artefakter som avstressare, intellektuella utmaningar, grupparbete/samarbete och nationella prov. Vi har intervjuat fyra elever i årskurs 3, sex elever i årskurs 6 samt två pedagoger för att få deras syn på stress i skolan utifrån våra fyra teman. Resultatet visar att det finns vissa stressfaktorer som nationella prov, betyg och bedömning och för lite tid, i skolan som stressar eleverna mer än annat. Resultatet visar också på att eleverna behöver tid att planera och hinna göra färdigt de arbeten de påbörjat, vilket är ett sätt att hantera stressen i skolan hos eleverna. Det är viktigt att eleverna får den tiden med sig själv för att planera på sitt sätt.

Författare

Sherin Asad Caroline Malmberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..