Sök:

Sökresultat:

139 Uppsatser om Musikaliskt aktörskap - Sida 2 av 10

Varför övar du inte!? Du fÄr ju till och med klistermÀrken!: En studie i instrumentallÀrares uppfattningar om vilka yttre faktorer som pÄverkar elevers övningsmotivation

Syftet med studien var att undersöka vilka arbetsmetoder samt verktyg som lÀrare anvÀnder i sin undervisning i syfte att pÄverka elevers övningsmotivation.Den teoretiska utgÄngspunkten vilar i sÄvÀl sociokulturell- som behavioristisk teori.Studien har genomförts med fem kvalitativa intervjuer samt tvÄ webbenkÀter. Informanterna för intervjuerna Àr verksamma instrumentallÀrare i sÄvÀl kulturskola som kommunal grundskola och gymnasium. Intervjuerna transkriberades och analyserades för att nÄ ett resultat.Resultatet visar pÄ att de viktigaste faktorerna som pÄverkar elevers övningsmotivation strÀcker sig utanför undervisningsrummet, dessa Àr ett musikaliskt sammanhang, förebilder, relationer och samhÀllet. För att som lÀrare kunna pÄverka elevers övningsmotivation bör denne sammanfoga ovanstÄende faktorer till sin undervisning vilket kompliceras av den korta lektionstiden. Slutsatsen blir dÀrmed att eleverna pÄverkas mer av det som sker utanför lektionssalen vilket lÀraren bör ha med i berÀkningen..

Mr Mandela says: En undersökning om musikupplevelser genom ett kollektivt musikaliskt medvetande

I studier av musikupplevelser visar resultaten pÄ att varje enskild individ skapar sina egna kÀnslor och bilder utifrÄn vad han eller hon har för tidigare erfarenheter. Samtidigt visar resultaten Àven pÄ att det förefaller som det i den vÀsterlÀndska traditionen finns ett kollektivt musikaliskt medvetande som fÄr oss att reagera likartat pÄ vissa typer av musik. Uppsatsens forskningsfrÄgor Àr baserade pÄ om det finns musik vi reagerar likartat pÄ, oavsett sinnesstÀmning och kontext? Om sÄ Àr, vilka musikaliska element genererar de skilda kÀnslostÀmningar som lyssnaren upplever?Metoden har varit att komponera ett stycke dÀr jag medvetet anvÀnt musikaliska element för att förmedla en viss kÀnsla. Detta genom att ha valt ut fem ord att gestalta musikaliskt, som i sin specifika egenskap, ur en personlig upplevelse motsvarar en kÀnsla.

Studenters perspektiv pa? entrepreno?rskap : En studie om drivkrafter och hinder som pa?verkar entrepreno?rskap

I och med en o?kad konkurrens pa? den globala marknaden blir fo?retagande allt viktigare fo?r la?nders ekonomiska situation. Sa? a?r fallet a?ven i Sverige da?r entrepreno?rskapet a?r bekymrande la?gt trots goda fo?rutsa?ttningar. Fo?ljaktligen har entrepreno?rskapet blivit ett omdiskuterat a?mne bland forskare sa?va?l som politiker vilka nu stra?var efter att stimulera nyfo?retagande och sto?djer hja?lpande entrepreno?rsorganisationer samt andra insatser.

"Hur man sjunger utan att man sjunger" : En studie om körsÄngares tankar och upplevelser i samband med körsÄng

KörsÄng har en stor plats i Sveriges kulturliv och intresset för körsÄng har vuxit sig starkt. Det finns en kör för alla, allt ifrÄn "friskvÄrds-körer" till mer professionella amatörkörer. Denna uppsats har behandlat Àmnet körsÄng utifrÄn tvÄ perspektiv, musikaliskt och socialt. VI har tittat pÄ anledningar till att sjunga i kör och hur det kan upplevas att göra det. Uppsatsen har ocksÄ behandlat vad som hÀner i kroppen nÀr man sjunger.

Kroppens kraft och makt : En studie i dirigenters syn pÄ sitt arbete med musikaliskt uttryck

Denna uppsats syftar till att beskriva fyra verksamma musikhögskolelÀrares tankegÄngar om vad de upplever som god kvalitet inom musik och hur de i rollen som jurymedlem ser pÄ det gemensamma juryarbetet vid musikhögskolans instrumentalprov. Genom att tydliggöra likheter och skillnader i lÀrarnas vÀrderingar av kvalitet ville vi bilda oss en uppfattning om hur ett instrumentalprov faktiskt bedöms.En kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer anvÀndes som metod för ÀndamÄlet. För att ta del av en praktisk bedömningssituation fick lÀrarna se tvÄ olika videoklipp och resonera kring dessa som om det hade varit ett instrumentalprov. Detta upplÀgg möjliggjorde att variationer i lÀrarnas bedömningar kunde upptÀckas.Hermeneutiken har anvÀnts som vetenskapligt förhÄllningssÀtt för att genom tolkningar av del och helhet kunna hitta det som inte tydligt visar sig i informanternas svar. Analysen av studien visar att lÀrarna upplever bedömningen som subjektiv och komplex samt att ett gemensamt yrkessprÄk saknas.

DÄ behöver man utbildning, annars blir det bara pannkaka! : Fyra lÀrare för grundskolans tidigare Äldrar om musikintegrering

Föreliggande studien Àmnar utreda fyra lÀrares förhÄllande till den musikintegrering som för samtliga teoretiska Àmnen anges i Lgr11, samt vilka förutsÀttningar de upplever som nödvÀndiga för att bedriva denna form av undervisning. Resultaten jÀmförs med aktuell internationell forskning och granskas ur ett sociokulturellt perspektiv. Empirin för studien har insamlats genom fyra kvalitativa intervjuer med lÀrare som samtliga undervisar i teoretiska Àmnen i Ärskurserna 1-4. Resultatet delger att lÀrarna i studien i mycket liten utstrÀckning, eller ingen alls, har erhÄllit utbildning för att bedriva musikundervisning. SÄledes bedrivs denna undervisning i olika grad och med lÀrares enskilda musikkunskap som grund.

Den musikaliska förskolan : En studie om en musikförskola

I dagens lÀge finns det lÀrarutbildningar som inte erbjuder utbildning inom musik, trots att musik enligt lÀroplanen för förskolan ska vara en del av alla förskolors verksamhet. Forskning tyder pÄ att mÄnga pedagoger uppvisar en osÀkerhet gentemot utövande av musik i barngrupp. Denna osÀkerhet tycks i mÄnga fall grunda sig pÄ bristen av musik i lÀrarutbildningen. Syftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur verksamheten kan se ut pÄ en musikförskola. Metoderna som anvÀnds Àr intervjuer och observationer och fyra pedagoger pÄ musikförskolan intervjuas.

Effektivitet i den svenska skolan : En jÀmförande studie mellan kommunala skolor och fristÄende skolor

I och med en o?kad konkurrens pa? den globala marknaden blir fo?retagande allt viktigare fo?r la?nders ekonomiska situation. Sa? a?r fallet a?ven i Sverige da?r entrepreno?rskapet a?r bekymrande la?gt trots goda fo?rutsa?ttningar. Fo?ljaktligen har entrepreno?rskapet blivit ett omdiskuterat a?mne bland forskare sa?va?l som politiker vilka nu stra?var efter att stimulera nyfo?retagande och sto?djer hja?lpande entrepreno?rsorganisationer samt andra insatser.

Vad kan man na?r man kan la?sa noter? : hur erfar gymnasieelever fenomenet notla?sning?

Utga?ngspunkten fo?r den ha?r uppsatsen var att underso?ka vad som a?r kunnandet inom fenomenet notla?sning. Den ha?r uppsatsen ska ses som ett led i att underso?ka detta och syftet med arbetet var att underso?ka hur gymnasieelever erfar fenomenet notla?sning, och da? fra?mst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i fo?rsta hand inte anva?nder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. Uppsatsen har da?rmed ett tydligt elevperspektiv och intresserar sig fo?r elevernas olika uppfattningar.

"Det hÀr Àr sÄ mycket mer Àn bara en skola" : En studie om lÀrares upplevelser om att vara en del utav en mÄngetnisk skolkontext

Vi lever idag i ett ma?ngkulturellt samha?lle som a?r i sta?ndig ro?rlighet, na?got som gjort att ocksa? den svenska skolan ser annorlunda ut a?n fo?r bara na?gra a?r sedan. Mitt i denna ro?rlighet sa? har ocksa? la?rarnas uppgift vidgats och satt de i en kontext som kra?ver mer, men kanske ocksa? a?ven ger mer? Denna uppsats a?r en studie om la?rarnas upplevelser om att vara en del utav en ma?ngkulturell skolkontext. Hur upplever de sin arbetsplats, hur ter sig bemo?tandet mellan la?rare och elev, och vilka konsekvenser talar de om vad ga?ller ungdomarnas integreringsprocess? .

Ett smörgÄsbord med musik, En studie om musikaliska meningserbjudande i förskolan

Folkeson, Susanne & Segerbjer, Ulrica (2013) Ett smörgÄsbord med musik- en studie om musikaliska meningserbjudande i förskolan. Malmö: LÀrarutbildningen Malmö Högskola VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka och synliggöra hur pedagogerna ser pÄ musik och hur de anvÀnder musiken för att skapa ett musikaliskt meningserbjudande Begreppet musikaliska meningserbjudande har vi valt att belysa som vilka meningsfulla erbjudande pedagogerna ger barnet i Àmnet musik. Musikaliska meningserbjudanden kan ske i varierad form och i vÄr studie har vi lagt fokus pÄ tre teman. De tre temana Àr: ? Musikaliska meningserbjudande genom inflytande ? Musikaliska meningserbjudanden genom pedagogens intresse ? Kunskap genom musikaliska meningserbjudande Vi har som stöd utgÄtt frÄn vÄra frÄgestÀllningar: Hur speglar sig pedagogernas eget intresse och kunskap kring musik i verksamheterna? Hur arbetar pedagogerna med musik som kunskapsförmedling? Vilket inflytande ges barnen i musikaktiviteterna? För att komma fram till vÄrt resultat har vi anvÀnt oss av kvalitativa forskningsintervjuer samt observationer. Intervjuerna har skett med fem pedagoger pÄ fem olika förskolor och observationerna har gjorts pÄ tre av de förskolorna som Àr med i studien.

Effektiv produktion av kedjehus

I uppsatsen undersöker kompositören hur hon kan jobba med multisensoriska element somingredienser i ett lÀngre musikaliskt stycke, skrivet för en mindre kammarensemble. I verkethar musikerna fÄtt instruktioner om hur de ska röra sig samt instruktioner om handlingar deska utföra. Verket framfördes under en konsert och har dokumenterats med videokamera.I resultatdelen tar författaren del av musikernas Äsikter kring projektet, diskuterar vad somfungerat bra och vad som fungerat mindre bra, samt reflekterar över projektet i sin helhet..

SjÀlvlÀrd eller skolad? : Hur skiljer sig synen pÄ lÀrande och muciserande bland skolade och icke skolade  musiker inom improviserad musik?

In this essay, I will treat the view of learning and musicianship among educated and uneducated musicians in improvised music. The survey is based on six different interviews with musicians in improvised music. In my inquiry, I have found that there are some differences between the two groups in their view of the subject..

Samuel Muntlin Group : att förverkliga en dröm

"LÄtskrivande" handlar om mitt arbete som gick ut pÄ att fo?rso?ka hitta mitt egna musikaliska uttryck och att utveckla mitt la?tskrivande samt mig som artist. Detta skulle sedan komma att resultera i konsert besta?ende till allra sto?rsta del av eget material. Genom a?ren har jag breddat mig mycket musikaliskt men inte riktigt fokuserat pa? att helhja?rtat ga? in i vad jag som artist och la?tskrivare vill fo?rmedla och uttrycka.

Bus, kaos och nyfikenhet: En undersökning i hur man komponerar musik för fler sinnen Àn hörseln

I uppsatsen undersöker kompositören hur hon kan jobba med multisensoriska element somingredienser i ett lÀngre musikaliskt stycke, skrivet för en mindre kammarensemble. I verkethar musikerna fÄtt instruktioner om hur de ska röra sig samt instruktioner om handlingar deska utföra. Verket framfördes under en konsert och har dokumenterats med videokamera.I resultatdelen tar författaren del av musikernas Äsikter kring projektet, diskuterar vad somfungerat bra och vad som fungerat mindre bra, samt reflekterar över projektet i sin helhet..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->