Sök:

Vad kan man na?r man kan la?sa noter?

hur erfar gymnasieelever fenomenet notla?sning?


Utga?ngspunkten fo?r den ha?r uppsatsen var att underso?ka vad som a?r kunnandet inom fenomenet notla?sning. Den ha?r uppsatsen ska ses som ett led i att underso?ka detta och syftet med arbetet var att underso?ka hur gymnasieelever erfar fenomenet notla?sning, och da? fra?mst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i fo?rsta hand inte anva?nder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. Uppsatsen har da?rmed ett tydligt elevperspektiv och intresserar sig fo?r elevernas olika uppfattningar. Uppsatsen anva?nder sig av observationer och intervjuer som metod och resultaten av dessa ligger till grund fo?r en fenomenografisk analys, vars utfall diskuteras relaterat till tidigare forskning inom omra?det.Resultaten visar att eleverna uppfattar notla?sning som ett fenomen vars kunnande besta?r av flera olika kunskaper och fo?rma?gor. Detta leder vidare till resonemang om att identifiera de viktiga aspekterna av kunnandet och att erbjuda elever mo?jlighet att urskilja dessa aspekter i undervisningen samt att kunskaperna och fo?rma?gorna a?r beroende av varandra fo?r ett musikaliskt resultat. Resultaten visar att eleverna uppfattar att kunnandet dels har likheter med andra kunnande, som spra?k och matematik, men ocksa? att det a?r ett unikt kunnande. Underso?kningen visar ocksa? pa? noternas roll och funktion som kommunikationsmedel och arbetsmaterial fo?r olika musikuto?vare.

Författare

Marcus Högquist

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..