Sök:

Då behöver man utbildning, annars blir det bara pannkaka!

Fyra lärare för grundskolans tidigare åldrar om musikintegrering


Föreliggande studien ämnar utreda fyra lärares förhållande till den musikintegrering som för samtliga teoretiska ämnen anges i Lgr11, samt vilka förutsättningar de upplever som nödvändiga för att bedriva denna form av undervisning. Resultaten jämförs med aktuell internationell forskning och granskas ur ett sociokulturellt perspektiv. Empirin för studien har insamlats genom fyra kvalitativa intervjuer med lärare som samtliga undervisar i teoretiska ämnen i årskurserna 1-4. Resultatet delger att lärarna i studien i mycket liten utsträckning, eller ingen alls, har erhållit utbildning för att bedriva musikundervisning. Således bedrivs denna undervisning i olika grad och med lärares enskilda musikkunskap som grund. En korrelation mellan musikaliskt självförtroende och i vilken utsträckning musikintegrering sker går att finna, men även musikintegrering som bedrivs genom stark vilja snarare än musikaliskt självförtroende, kan urskiljas i resultatet. Samtliga lärare i studien innehar emellertid en positiv syn på musik som inlärningsinstrument och önskar genom utbildning eller konkretiserade didaktiska förslag i Lgr11 bedriva en mer musikintegrerad undervisning.

Författare

Johanna Radeklev

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..