
Sökresultat:
1862 Uppsatser om Musik - Sida 36 av 125
Konst, musik eller konstigt? - En undersökning om unga musikers syn på det kreativa uttryckets gränsland. Art, music and the fabric that defines it - An inquiry regarding young musicians' views of the boundaries of creative expression
This paper is an inquiry that is trying to establish four young musicians' views of art and music.To define the boundaries of music and art and explore the possible similarities. The musicians were confronted with an artwork by Marcel Duchamp and a composition by John Cage, and have recieved a questionnaire where they were asked to express their views. They were also asked to point out qualities that define music and art and their boundaries. Follow up questions then try to futher clearify their definitions. The findings show that the group has a similar point of view where emotion and feeling rule over intellectualisation in relation to the creation of art..
Prissättning av musik vid digital distribution
Bakgrund: De senaste åren har alltmer Musik börjat distribueras digitalt via Internet. Detta har framförallt skett via fildelningsnätverk men under de senaste två åren har allt fler legala tjänster växt fram. Prisnivån hos dessa tjänster är väldigt enhetlig och återförsäljarna har små marginaler på sin försäljning. Teorier påstår att Internet ger möjligheten att skära bort delar i distributionskedjan och det kan leda till lägre priser. Internet ger också ökade möjligheter att ändra priser på daglig basis.
É dé laddat?: ett arbete om fildelning och nedladdning av musik på Internet
Syftet med uppsatsen är att undersöka två olika teorier om frihet och äganderätt som vi kommer tillämpa för att svara på frågan om det är rätt att fildela och ladda ner Musik. För att svara på syftet har vi använt oss av följande frågeställningar. Anser studenterna och de vi intervjuat att det är rätt att det finns Musik tillgänglig ute på Internet gratis? Hur ser åsikten ut om fildelning och nedladdning av Musik idag? Och kan fildelning och nedladdning av Musik jämföras med stöld. Vår utgångspunkt för denna uppsats är händelsen mot Bahnhof.
Musiknedladdning och attityder
Titel: Musiknedladdning och attityder ? En kvalitativ intervjustudieFörfattare: Peter Freibergs och Linda SolbergHandled.: Annika BergströmKurs: Fördjupningskurs VT-07Syfte: Vårt syfte att undersöka ungdomars/unga vuxnas attityder till olaglignedladdning av Musik och koppla samman det med livsstil och beteende.Metod: Kvalitativ intervjustudie.Material: Tio stycken respondenterHuvudres.: Fyra av tio respondenter hade övervägande positiva attityder. Tre av tiohade övervägande negativa attityder och tre av tio hade blandade attityder.Lättillgängligheten och att det är gratis är viktiga argument för de positiva. Man kan provlyssna och upptäcka ny Musik samt få tag på sådant som annars kan vara svårt att få tag på. Ur artisters synvinkel ses det som positivt att de kan nå ut med sin Musik .Negativa argument är att man stjäl någons Musik, vilket i slutändan gör att artisterna inte har råd att producera mer Musik och att skivaffärer då också försvinner.
"Det blir liksom lite kul"? En studie om musikens plats och funktion i förskola och skola
Abstract
Svensson, Elin & Svensson, Jeanette (2010)
?Det blir liksom lite kul? ? En studie om Musikens plats och funktion i förskolan och skolan. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Denna studie belyser Musikens plats och funktion i förskolan och skolan. Syftet med studien är att undersöka hur Musiken ser ut i verksamheterna, vilken betydelse Musiken har samt hur pedagoger resonerar kring Musik. Studien utgår från följande frågeställningar: Vilken plats och funktion har Musiken i den dagliga verksamheten på en förskola respektive i en skola? Finns det några likheter respektive olikheter i verksamheternas sätt att använda sig av samt se på Musikens plats och funktion i verksamheten? Studien tar avstamp i det sociokulturella perspektivet där begrepp som interaktion, samspel och kommunikation ses som centrala när det gäller utveckling och lärande.
Uppförandepraxis och violinen: "Det är mänskligt att fela" - en studie med fokus på violinen, om relationen mellan uppförandepraxis och noterad musik från olika epoker
Syftet med detta arbete var att undersöka vilken betydelse uppförandepraxis har på Musik av J. S. Bach och Max Bruch, och vad som hände när man delvis eller helt gick ifrån den uppförandepraxis som rådde då verket komponerades. I uppsatsen belyser jag skillnader och likheter mellan barockviolin och modern violin samt redogör för valda delar av respektive uppförandepraxis. Frågeställningar i arbetet var: ?Hur kan information om barockviolin och barockpraxis bidra till mitt Bach-spel??Kan jag hämta Musikalisk inspiration och kunskap genom att lyssna på hur andra violinister spelar Bach, och på så sätt bidra med något nytt till min egen tolkning??Vad händer med det konstnärliga uttrycket av ett avsnitt ur Bruchs romantiska finalsats av violinkonsert nr 1 g-moll, när jag applicerar det som jag uppfattar låta som barockpraxis??Vad tycker jag själv kring frågan om vikten av lämpligt eller autentiskt uppförande av Musik efter detta arbete? Genom att använda mig av befintlig fakta kring barockviolin och barockpraxis, ville jag bidra med nya uttryck till mitt Bach-spel, men också kunna använda en ?barock-spelstil? på ett avsnitt av finalsatsen ur Bruchs romantiska violinkonsert nr 1 i ett epoköverskridande experiment om uppförandepraxis.
Det sa bara click! : min relation till anva?ndande av clicktrack
Mitt exemanesarbete besta?r av ett antal la?tar och Musikproduktioner som jag har gjort mestadels under 2012-2013. Ma?let med Musikproduktionerna har varit att, under ra?dande fo?rutsa?ttningar inom dom olika projekten, skapa Musik vars enda egentliga syfte har varit att bero?ra den potentiella lyssnaren.I min text har jag lagt fokus pa? att underso?ka hur resultatet har pa?verkats av att med olika produktionsmetoder arbeta med tempo. Jag har och a?r framfo?rallt nyfiken pa? hur maskingenererat tempo, som i texten kommer bena?mnas som click eller clicktrack, pa?verkar slutresultatet av en Musikproduktion.I tva? av mina produktioner har jag jobbat med tempo pa? flera olika sa?tt.
Infiltration of Waldheim
"Infiltration of Waldheim" är ett spel gjort av David Lindell (grafik), Andreas Persson (programmering) och Mathias Jönsson (ljud och Musik). Målet vi hade med projektet var att ha en spelbar bana med minst en vapen typ samt fiender att eliminera, allt ackompanjerat med pampig Musik och en massa ljudeffekter. Jag kommer i denna rapport beskriva arbetets gång samt reflektera över vad som har fungerat och vad som varit mindre bra under projektets gång. Mina planer för spelet var mest att lära mig mera om framförallt AI samt arbeta mera i 3d. Spelet ska mest vara för mig själv, men med lite putsning och mera innehåll eventuellt användas vid jobb ansökningar i framtiden..
Paketering av digital musik: Intervjuer med nyckelpersoner inom digital musik i Sverige
This exploratory thesis uses qualitative research to investigate how digital music is beeing packaged. The main study consists of 11 deep interviews with key representatives of the digital music industry in Sweden. These are (record companies) EMI, SonyBMG, Universal, Warner, (DSP) InProdicon, (mobile operators) 3, TeliaSonera and (cell phone producer) SonyEricsson. Packaging is a concept of marketing that has specific implications depending on which good or service that is being packaged. Packaging occurs at different levels in the production chain.
Jag känner att jag klarar mer och känner att jag vågar mer
helt enkelt?: en studie om hur gymnasieelevers musikaliska
lärande
påverkas genom integrering av musik, dans och teater i
riktning mot målen
Studiens syfte var att undersöka hur gymnasieelevers Musikaliska lärande påverkas genom integrering av Musik, dans och teater i riktning mot målen. För att ta reda på detta genomförde jag två gruppintervjuer. Den ena med en grupp elever och den andra med en grupp pedagoger som deltog i ett Musikalprojekt som involverade samtliga estetiska grenar. Som stöd i undersökningen har jag, utöver intervjuerna, använt mig av programmålen för gymnasieskolans estetiska program samt befintliga studier och befintlig litteratur om ämnesintegrerad undervisning. I studien kom jag fram till att eleverna känner sig mycket säkrare på sig själv efter det ämnesintegrerade arbetet med Musikalen och att deras scenspråk har förändrats vilket bekräftas av de inblandade pedagogerna.
Studenternas trygghet : en studie om trygghetsskapande arbete för studenterna vid Örebro universitet
AbstractSyftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare arbetar för att eleverna ska uppnå målen i kursplanerna för bild och Musik. Anledningen till valet av problemområde beror på vårt stora intresse för bild- och Musikundervisning. Intervjuer har gjorts med tre lärare som undervisar i bild och tre lärare som undervisar i Musik. Eleverna som de undervisar går i skolår F-6. Intervjuerna visar att respondenterna anser att det kan vara svårt att få eleverna att uppnå målen.
Lärares syn på de nya kunskapskraven inom musikämnet
Syftet med denna uppsats är att belysa de tankar som lärarna som undervisar i Musik i årskurs 4-6 har vad det gäller de nya kunskapskraven i den nya kursplanen i ämnet Musik. Utgångspunkten för denna studie bygger på den nya läroplanen: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11), som började gälla från och med höstterminen 2011. Under inledningskapitlet ger vi en kortfattad bakgrund till vår studie, lägger fram vår frågeställning och därefter tar vi upp några väsentliga begrepp som rör Musikämnet. I teoridelen lägger vi fram den teoretiska bakgrunden till vår studie och beskriver en del tidigare forskning som utförts. Denna handlar bland annat om estetiska ämnens ställning i skolan.
Musikämnet i grundskolans år 1-5 : En kvalitativ studie ur lärarperspektiv
Uppsatsen är en undersökning av hur Musikundervisningen bedrivs i årskurs 1-5. Den berör också lärares syn på Musikämnets betydelse för eleverna och hur lärarens person påverkar undervisningen. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där observationer med låg struktur och semistrukturerade intervjuer har används. Undersökningen är gjord på fyra olika skolor. I studien är det 13 lärare som både intervjuats och observerats.
Spelmusik : Musikens funktioner i tre datorspelsserier
Loke Carlsson: SpelMusik ? Musikens funktioner i tre datorspelsserierDenna uppsats handlar om datorspelsMusik och syftet är att ta reda på vilka funktioner dennaMusik har i datorspel. Först presenteras ett antal teorier om filmvetenskap. Med hjälp av dessateorier sammanställer jag sedan en metod för att analysera Musiken i några få datorspel. Imetodkapitlet hittar man också en redogörelse för de grundläggande skillnader mellandatorspel och filmer när det gäller Musik.
Samuel Barber, Knoxville: Summer of 1915, opus 24 : Drömbilder från barndomen
I denna textmässigt beskrivande del av mitt arbete med Knoxville: Summer of 1915 (opus 24), ett verk för sopran och orkester med Musik av Samuel Barber och text av James Agee, har jag främst fokuserat på de delar i instuderingen av verket som haft mest betydelse för mig personligen, både som sångerska och som konstnär. Det som har haft avgörande betydelse för mig är verkets unika uppbyggnad, men även mina personliga känslor och egna livserfarenheter, som hjälpt till att forma min uppfattning om verket som helhet. De delar som belyses i uppsatsen är framförallt textens innebörd, verkets kulturella sammanhang och olika sätt som Musik och sång kan samverka för att understryka och lyfta fram känslotillstånd och underliggande betydelser i ord..