Sök:

Jag känner att jag klarar mer och känner att jag vågar mer
helt enkelt?

en studie om hur gymnasieelevers musikaliska
lärande
påverkas genom integrering av musik, dans och teater i
riktning mot målen


Studiens syfte var att undersöka hur gymnasieelevers musikaliska lärande påverkas genom integrering av musik, dans och teater i riktning mot målen. För att ta reda på detta genomförde jag två gruppintervjuer. Den ena med en grupp elever och den andra med en grupp pedagoger som deltog i ett musikalprojekt som involverade samtliga estetiska grenar. Som stöd i undersökningen har jag, utöver intervjuerna, använt mig av programmålen för gymnasieskolans estetiska program samt befintliga studier och befintlig litteratur om ämnesintegrerad undervisning. I studien kom jag fram till att eleverna känner sig mycket säkrare på sig själv efter det ämnesintegrerade arbetet med musikalen och att deras scenspråk har förändrats vilket bekräftas av de inblandade pedagogerna. De kunde se att eleverna vågade mer och började tro mer på sig själva. Införandet av dans och teater gjorde att sångernas svårigheter underordnades. Eleverna var överens om att de inte föredrog att arbeta med denna undervisningsform framför traditionell musikundervisning. De ville ha en blandning av båda i fortsättningen. Jag menar utifrån studiens resultat att ämnesintegrering är ett bra komplement till den traditionella musikundervisningen men förespråkar inte att den bör ersätta den helt och hållet.

Författare

Mattias Kalander

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..