Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 14 av 124

Musik i förskolan : -En studie om pedagogers förhÄllningssÀtt till musik i förskolan

Syftet med studien Àr att ge en insyn i pedagogers olika förhÄllningssÀtt och tankar om musik i förskolan. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur arbetar pedagogerna med musik i förskolan?, Vad har pedagogerna för syfte med sina musikaktiviteter?, Vad ser pedagogerna för hinder eller möjligheter med musiken i förskolan?, Ser pedagogerna musiken som ett redskap i sprÄkutvecklingen?, Har barnen inflytande över musiken?, Vilken skillnad finns mellan en förskola med musikprofil och en förskola utan? Genom kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger frÄn förskolor med och utan musikprofil kan studien visa att informanterna Àr överens om att musik Àr en viktig del i förskolan. Studien visar att den klassiska sÄngsamlingen Àr ett vanligt inslag i förskolan. Mycket av barnens egna intressen tas tillvara och barnen har ofta önskemÄl om vilken musik de vill lyssna pÄ och dansa till.

Att lyssna pÄ musik under anestesi - patienters upplevelser

Introduktion: MÄnga studier i Àmnet musiklyssning under anestesi beskriver hur fysiologiska parametrar pÄverkas hos patienter som fÄr lyssna pÄ musik under en operation. Kvalitativa studier saknas som beskriver hur patienten upplever att fÄ lyssna pÄ musik under anestesi. En omvÄrdnadsteoretiker, vars teori studeras, utgör bakgrunden till de vÄrdvetenskapliga utgÄngspunkterna. Begrepp som lidande och trygghet lyfts fram och sÀtts i relation till Àmnet.Syfte: Att beskriva patienters upplevelser av att lyssna pÄ musik under en handoperation i regionalanestesi.Metod: Pilotstudie med tvÄ deltagare, en man och en kvinna, konsekutivt utvalda. Intervjuerna analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys vilket bestÄr av identifiering, kodning samt skapande av kategorier i en text för att fÄ fram en bakomliggande innebörd i en texts innehÄll.Resultat: Analysen av intervjuerna resulterade i fyra olika kategorier om hur patienterna upplevde att fÄ lyssna pÄ musik under anestesi.

Sceniskt gestaltad musik

Vad Àr för- och nackdelarna med att sceniskt gestalta musik? Intervju med Karin Rehnqvist, Kent Olofsson, Mattias Petersson och Martin Fröst. Reflektioner egna arbeten: FörestÀllningen NÄgon borde ta tag i det hÀr... pÄ Folkoperan 26 april 2014. Rörelse, röst och spel för strÄktrio ensemble recherche..

Att mötas med musik: en studie av musik& ljud som medel för lÀrande möten utifrÄn ett upplevelseperspektiv

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn ett upplevelseperspektiv undersöka hur musik och ljudlandskap kan anvÀndas som medel för lÀrande möten. Forskning visar att vi i vÀstvÀrlden lever i den sÄ kallade upplevelseekonomin idag, vilket innebÀr att vi strÀvar efter upplevelser och sjÀlvförverkligande. Mötesindustrin Àr en relativt ny industri dÀr upplevelser fÄtt en allt viktigare roll. Nya former för möten börjar dÀrför utvecklas och alltfler inser att möten kan vara ett effektivt verktyg för att kommunicera, engagera och pÄverka lÀrande och affÀrsresultat. LÀrande möten och edutainment, en kombination av lÀrande och underhÄllning, börjar bli en trend.

Musik i butik : En kvantitativ studie av hur musik anvÀnds i butiker som en del av företags marknadskommunikation

Musik pÄverkar mÀnniskor pÄ bÄde medvetna och omedvetna plan. Detta gör musik till ett potentiellt mycket kraftfullt verktyg för marknadskommunikation. Vi har pÄ uppdrag av intresseorganisationen Stim undersökt musikanvÀndandet i rikstÀckande klÀd- och skobutikskedjor. VÄrt syfte var att utifrÄn befintlig teoribildning beskriva de psykologiska effekterna av bakgrundsmusik i butiksmiljö, samt att kvantitativt undersöka hur företag anvÀnder musik för att nÄ rÀtt mÄlgrupp och för att stimulera köpsituationen. De teorier och studier som finns inom detta omrÄde har frÀmst genererats inom ramen för amerikansk psykologisk beteendeforskning.

City Sound Generator: Processen kring skapandet av ett interaktivt och generativt elektroakustiskt verk

Uppsatsen fokuserar pÄ skapandeprocessen kring prototypen av det interaktiva och generativa elektroakustiska verket City Sound Generator. De konstnÀrliga beslut som togs under arbetsprocessen kommer att diskuteras i relation till rÄdande tekniska och konceptuella restriktioner, tidigare forskning samt andra kompositörers verk. Vidare kommer dessa beslutsreflektioner ligga till grund för en diskussion kring huruvida prototypens klingande resultat bör benÀmnas som musik eller inte..

Gruppstorlek och betyg i Àmnet musik

Erfarenhet frÄn min musikundervisning frÀmst inom grundskolan har motiverat en undersökning av eventuellt samband mellan elevernas erhÄllna betyg i Àmnet musik och gruppstorlek. Undersökningen begrÀnsades till att omfatta elevernas betyg i Àmnet musik Äk 9, gruppstorlek samt om flickors och pojkars resultat skilde sig.Av undersökningens resultat gick det inte att bekrÀfta nÄgot samband. Skillnaden mellan undersökningens resultat och skolverkets medelbetyg skilde sig pÄ det viset att skolverkets betyg var nÄgot högre i snitt. Fler aspekter hade behövts undersökas för att pÄvisa ett eventuellt samband mellan de deltagande elevernas kunskaper och deras erhÄllna betyg..

Musikalisk gestaltning av Trudvang

Syftet med kandidatarbetet Àr att skapa musik till en folkgrupp som saknar en etablerad musikkultur. För att göra detta valdes folkgrupper ut ur den fiktiva spelvÀrlden Drakar och Demoner: Trudvang. Fornnordisk kultur var en inspiration till Trudvang och detta studerades för att pÄvisa likheter till folkgrupperna i Trudvang. Parallellerna mellan de olika kulturerna blev uppsatsens förundersökning. Uppsatsens förundersökning resulterade i att det finns en efterfrÄga pÄ musik i spelet varpÄ tvÄ folkgrupper frÄn Trudvang valdes ut för gestaltning med musik, alferna och virannerna. Baserat pÄ instrument som samerna och anglosaxarna kunde tÀnkas anvÀnda producerade vi musik till den andra delen av forskningen. Musiken undersöktes genom att dela ut en enkÀt till erfarna spelare pÄ spelets forum för att bestÀmma huruvida gestaltningen av alferna och virannerna var lyckad. Resultaten visade att det lÀmpar sig att gestalta dessa folkgrupper med den producerade musiken och som ett resultat ge dem en musikkultur..

Hur pÄverkas studenters prestation i lÀsförstÄelse av klassisk musik i dur och moll? : Ett laboratorieexperiment

Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns en skillnad pÄ studentens prestation i ett lÀsförstÄelsetest (TISUS), beroende pÄ vilket tonlÀge (dur eller moll) pÄ klassisk musik de fick lyssna pÄ. Undersökningen genomfördes som ett laboratorieexperiment i en studierum pÄ Karlstads Universitet, utifrÄn en oberoende mellan-grupps-design. Urvalet var ett tillfÀllighetsurval av studenter (N= 26), i Äldrarna 19 ? 33, inom Karlstads Universitet. Oberoende variabeln var klassiskt musik komponerad av Wolfgang Amadeus Mozart, vilket var uppdelat i de tvÄ olika betingelserna dur och moll.

I Skuggan av Spotify : Har streaming av musik förÀndrat synen pÄ artisten?

StreamingtjÀnster har förÀndrat hur mÀnniskor lyssnar pÄ musik och upptÀcker ny musik. Det har ocksÄ underlÀttat för mindre artister att nÄ lyssnare och potentiella fans utan ett skivbolag som distribuerar och marknadsför. Samtidigt har sociala medier förÀndrat hur artister nÄr ut och upprÀtthÄller relationen med sina fans. FörsÀljningen av fysiska album nÄr rekordlÄga nivÄer och streaming av musik gör sÄ att lyssnaren fokuserar pÄ den enskilda lÄten snarare Àn artisten bakom den eller ett album artisten skapat. Professionella inom musikbranschen uttrycker dÀrför en oro för att lyssnaren inte lÀngre bryr sig lika mycket om artisten.Dessa genomgÄende förÀndringar i musikbranschen vÀcker frÄgan hur lyssnaren förhÄller sig till artisten och vilken relevans artisten har nÀr lyssnaren upptÀcker ny musik och lyssnar pÄ musiken i sina spellistor.

Musik som bildning

Syftet med studien var att med fokus pÄ en allmÀn kurs med musikinriktning belysa folkhögskoledeltagares förstÄelse för musik som aktivitet och fenomen. UtifrÄn en kvalitativ ansats inom ramen för en hermeneutisk forskningstradition intervjuades sex respondenter för att undersöka om deras tidigare erfarenheter av samt deras nuvarande syn pÄ musik kunde leda till förstÄelse inom sammanhang som lÄg utanför musiken. Resultatet visade att musik Àr ett utmÀrkt instrument med vilket man kan förstÄ och tolka sin omvÀrld. Respondenter som utvecklas i musik upplever att de ocksÄ utvecklar andra egenskaper, som förstÄelse för sig sjÀlva, förstÄelse för andra samt en djupare förstÄelse för vad som menas med kunskap. En förutsÀttning för detta Àr dock att intresset för musiken Àr vÀldigt stort samt att intresset inte leder till ett avskÀrmande frÄn omvÀrlden.

NĂ€r rummet tar plats i musiken : Om rum musik och meningsskapande i Svenska kyrkan

Elin Redin: When Space Takes Place in Music ? About Room, Music an Meaning in the Swedish ChurchSökord: musikvetenskap, musik, rum, upplevelse, Svenska kyrkan Uppsatsen tar upp relationen mellan musik och rum med utgÄngspunkt i Svenska kyrkan. Huvudsyftet Àr att undersöka hur vi upplever kyrkorum och hur det sedan kan pÄverka vÄr reception av musik som vi hör i rummet. Metoden som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer med tre organister frÄn VÀxjö domkyrka och tre vana konsertbesökare. Uppsatsen behandlar kyrkorummet utifrÄn ett teologiskt och historiskt perspektiv.

Personals upplevelser av arbetsglÀdje genom att arbeta med musik och sÄng för Àldre

Sammanfattning                       Introduktion: Musiken anvÀnds inom omvÄrdnad och forskning har visat positiva effekter pÄ patienterna men Àven personalens Äsikter av att ha musik och sÄng pÄ arbetsplatsen Àr positiv.Syfte: Syftet med studien var att belysa vÄrdpersonalens arbetsglÀdje med att arbeta med sÄng och musik för Àldre.Metod: För att fÄ syftet besvarat anvÀndes kvalitativa intervjuer och enkÀter. En frÄgeguide formades utefter syftet och anvÀndes sedan vid fem intervjuer. Data sammanstÀlldes genom en temaanalys och resulterade i tre teman. SammanstÀllning av enkÀtsvar resulterade i tvÄ teman.  Resultaten frÄn kvalitativa intervjuerna och enkÀterna överensstÀmde med varandra.Resultat: GlÀdje och Stress, Skapar gemenskap samt Utöver ordinarie vardagsrutiner Àr de tre teman som hittades vid intervjuerna. Roande aktivitet och Givande att delta togs ut som teman frÄn enkÀtsvaren.Implikation: Denna studie visar att projekt med musik pÄverkar stÀmningen pÄ en arbetsplats bland personal.

Barock och nutida musik: en undersökning om stilistisk interpretation

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur beroende musiken Àr av dess stilistiska och karaktÀristiska egenskaper. Jag har valt att studera epokerna barocken och nutida musik. För att undersöka detta har jag arbetat med interpretation av tvÄ stycken, som kan utgöra exempel frÄn dessa tvÄ epoker: ?G. F.

Musik i förskolan : tvÄ förskollÀrares syn pÄ musikens betydelse för yngre barn

I denna studie har tvÄ förskollÀrares syn pÄ musik i förskolan undersökts. Kvalitativa intervjuer har Àgt rum pÄ tvÄ olika förskolor ? en utan specifik inriktning och en avdelning med musikinriktning belÀgen i en annan förskola. IntervjufrÄgorna formulerades sÄ att förskollÀrarnas syn pÄ musikens roll och anvÀndningsomrÄden i förskolan framkom. Svaren som gavs var i stora delar liknande, bland annat nÀr det kommer till hur förskollÀrarna uppfattar musikens pÄverkan pÄ barns sprÄkliga utveckling.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->