Sök:

Musik i butik

En kvantitativ studie av hur musik används i butiker som en del av företags marknadskommunikation

Musik påverkar människor på både medvetna och omedvetna plan. Detta gör musik till ett potentiellt mycket kraftfullt verktyg för marknadskommunikation. Vi har på uppdrag av intresseorganisationen Stim undersökt musikanvändandet i rikstäckande kläd- och skobutikskedjor. Vårt syfte var att utifrån befintlig teoribildning beskriva de psykologiska effekterna av bakgrundsmusik i butiksmiljö, samt att kvantitativt undersöka hur företag använder musik för att nå rätt målgrupp och för att stimulera köpsituationen. De teorier och studier som finns inom detta område har främst genererats inom ramen för amerikansk psykologisk beteendeforskning. Vi har relaterat denna forskning till företagsekonomisk teoribildning avseende marknadskommunikation och strategier. Då denna typ av forskning ej tidigare sammanställts i Sverige, valde vi att genomföra en kvantitativ totalundersökning inom ett urval av butikskedjor. Detta för att generera data som vi sedan kunde jämföra med tidigare gjorda psykologiska studier. Respondenterna i undersökningen var marknadschefer eller motsvarande. De resultat som framkommit visar att musik är ett underskattat verktyg när det gäller de undersökta företagens marknadskommunikation. Anpassning av exempelvis volym, tempo och genre kan direkt påverka köpsituationen. Vår uppfattning är att majoriteten av de undersökta företagen arbetar med musik på ett strategiskt sätt, men att det tydligt finns utrymme för ytterligare affärsutveckling via anpassning av musik. Detta gäller dels anpassningen till den specifika målgruppen, men främst på det sätt musik kan stimulera köpsituationen. Samtliga medelstora butikskedjor i vår undersökning använder sig av musikkonsulter och är således de som har bäst förutsättningar att utveckla och upprätthålla en musikstrategi.

Författare

Per Buvall Andreas Melchert Björn Persson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..