Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 13 av 124

Musikens inverkan pÄ personer med demenssjukdom : -en litteraturstudie

DÄ befolkningen blir allt Àldre ökar andelen personer som drabbas av demenssjukdom. Att drabbas av demens innebÀr att kognitiva funktioner försÀmras. Kommunikationsproblem och problem med daglig livsföring, personlighetsförÀndringar, brister i empatisk förmÄga och svÄrigheter att kontrollera kÀnslor kÀnnetecknar sjukdomsbilden. Det Àr av betydelse att finna icke-farmakologiska behandlingar dÄ medicinering inte ger önskat resultat. Syftet med denna litteraturstudie var att fÄ ökad kunskap om hur musik pÄverkar personer med demenssjukdom.

LJUDETS NATUR, Ämnesövergripande undervisning i musik, NO, teknik, data och svenska pĂ„ mellanstadiet.

This paper discusses sound education within school subjects such as music, science, engineering, computer science, and Swedish to classes at the intermediate stage..

Paul Hindemith : Sonat för althorn och piano

Fokus pÄ basens roll i musik. Hur anvÀnds instrumentet i ensemblen? Vad hÀnder om basens roll utvecklas och hittar nya ytor i gruppen? Ett arbete om skapa musik med influenser frÄn jazz och fusion som sÀtter basen i nytt ljus..

Sportsmarketing - Allsvenskans vÀg mot högre publiksiffror

Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur musik som omvÄrdnadsÄtgÀrd pÄverkar vÀlbefinnandet och symtombilden hos personer som lever med demenssjukdom. I Sverige finns det ca 140 000 mÀnniskor med demenssjukdom och 65 000 av dessa bodde i sÀrskilda boendeformer. De vanligaste demenssjukdomarna Àr Alzheimers sjukdom, frontallobsdemens, vaskulÀr demens samt sekundÀr demens som kan orsakas av infektioner. Att leva med sjukdomen demens innebÀr i de flesta fall att ens funktionella kapacitet försÀmras successivt. Uppsatsen genomfördes som en litteraturstudie inom Àmnet omvÄrdnad ochbaserades pÄ 12 vetenskapliga artiklar, med bÄde kvantitativ och kvalitativ ansats, som har publicerats under de senaste 14 Ären.

Musik i förskolan - ett medvetet redskap för barns utveckling?

Syftet med vÄr C-uppsats Àr att undersöka musikens betydelse för förskolebarnens sprÄkliga och motoriska utveckling. VÄrt empiriska material har vi fÄtt fram genom intervjuer med lÀrare pÄ förskolor med musikprofil i Malmö och New York. Vi ville ta reda pÄ vilken betydelse pedagogerna anser att musiken har för förskolebarnens sprÄkliga och motoriska utveckling, hur de anvÀnder musiken i sitt arbete, samt i vilket syfte. Vi ville Àven undersöka om det finns nÄgra skillnader i hur förskolepedagoger ser pÄ och arbetar med musik i Malmö och New York. Sammanfattningsvis pekar vÄra resultat pÄ att musik har stor betydelse för barnens utveckling sÄvÀl sprÄkligt som motoriskt. Under intervjuerna framkom att pedagogerna medvetet anvÀnder musiken bÄde som medel och metod för att stimulera utvecklingen av sÄvÀl sprÄk som motorik.

SÄngglÀdje och rytmiklust : Musik- och rytmikövningar för sexÄringar utifrÄn Lpo 94 och grundskolans kursplan i musik

Syftet Ă€r att arbeta fram förslag pĂ„ ett antal musik- och rytmikövningar med sexĂ„ringar i förskoleklass som mĂ„lgrupp. Övningarna syftar till att ge sexĂ„ringar goda förutsĂ€ttningar att utvecklas till starka, sjĂ€lvstĂ€ndiga och trygga personer och baseras dels pĂ„ tidigare forskning om sexĂ„ringars psykologiska och musikaliska utveckling, dels pĂ„ valt strĂ€vansmĂ„l för normer och vĂ€rden i Lpo 94 och valda strĂ€vansmĂ„l i grundskolans kursplan i musik. Övningarna Ă€r indelade i grupper utformade för att utveckla elevens förmĂ„ga att respektera andra mĂ€nniskors egenvĂ€rde och ta ansvar för andra mĂ€nniskor. De ska bidra till att bygga upp en kĂ€nsla för samhörighet och solidaritet, ansvar och samarbetsförmĂ„ga i sexĂ„rsgruppen. Övningarnas innehĂ„ll ska Ă€ven bidra till att bygga upp elevens tillit till den egna sĂ„ngförmĂ„gan och pĂ„ sĂ„ vis medföra att eleven blir medveten om den sociala betydelse tilliten till sĂ„ngförmĂ„gan har.

Litteraturstudie om musikens inverkan pÄ Àldre personer med demens

Inom demensvÄrd Àr en trygg miljö av betydelse för mÀnniskor med demens. Det anvÀnds bÄde medicinsk och terapeutisk behandling för att öka vÀlbefinnande hos personer med demens. För att tillÀmpa musik och musikterapi i vÄrden Àr det viktigt att ha kunskap om dess betydelse för personer med demens. NÀr en person insjuknar i demens förÀndras dennes liv och det medför ett vÀxande behov av omvÄrdnad. Personer med demens förmÄga att kommunicera försÀmras och samspelet med omgivningen minskar.

Musik och dans i demensvÄrden : Kan det lugna respektive stimulera den demensdrabbade?

Demens Àr en allmÀn benÀmning pÄ olika sjukdomstillstÄnd i hjÀrnan. I SverigeÀr ca 5 % av alla över 65 Är svÄrt demenssjuka. Den psykosociala miljöns viktigaste syfte Àr att ge den demensdrabbade trygghet, harmoni och vÀrme. Den mÀnskliga kontakten och den individanpassade vÄrden Àr viktig för den demenssjuke. Syftet med studien var att undersöka hur musik och dans i den dagliga miljön positivt kan pÄverka den demenssjuke.

Musikens och rörelsens betydelse för barns sprÄkutveckling - en intervjustudie i förskolan

VÄrt syfte med examensarbetet var att fÄ kunskap om hur musik och rörelse gynnar barns sprÄkutveckling samt belysa hur pedagoger anvÀnder sig av musik och rörelse för att utveckla förskolebarns sprÄk. Vi ville Àven veta om pedagogerna arbetar annorlunda med musik och rörelse, om de arbetar i en förskola med barn som har svenska som modersmÄl eller i en förskola med barn som har annat modersmÄl Àn svenska. VÄr fokus har varit riktat mot den verbala sprÄkutvecklingen. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med pedagoger pÄ sex olika förskolor, som vi i analysen har kopplat till olika teorier. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna anvÀnder sig av musik och rörelse för att göra lÀrandet lustfyllt.

Survival of the Fittest : Appealing qualities of services for downloadable music

Internet Àr idag en naturlig del av större delen av den svenska befolkningens vardag. I och med detta har allt fler tillgÄng till och konsumerar allt mer medier i olika former. Musikindustrin hÀvdar samtidigt att de förlorar allt mer pengar vilket motiveras med den ökade piratkopieringen. Detta Àr en kvalitativ studie ur anvÀndarnas perspektiv dÀr syftet Àr att ta reda pÄ hur musikindustrin kan göra sina lagliga tjÀnster för nedladdning av musik mer attraktiva för konsumenterna. Vi undersöker sÄledes potentiella kunders erfarenheter och attityder till dessa tjÀnster.

Musik : ett instrument för lÀrande? En studie av hur lÀrare anvÀnder musik i undervisningen

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur lÀrare inom grundskolans tidigare Är anvÀnder sig av musik i undervisningen. Jag vill Àven undersöka pÄ vilka olika sÀtt de anvÀnder sig av musiken och till vilka syften. Undersökningen bygger pÄ nio kvalitativa intervjuer med bÄde klasslÀrare och musiklÀrare. Jag har funnit att resultatet frÄn den empiriska undersökningen till stor del stÀmmer överens med den litteratur som finns inom Àmnet. Resultatet visar att musiken anvÀnds pÄ olika sÀtt av lÀrarna.

Att samverka med musik som medel

I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden, Funktionsinriktad MusikTerapi. Fokus ligger pÄ att undersöka hur man med musik som medel kan utveckla en samverkan genom att arbeta med denna metod. Jag beskriver i tvÄ fallbeskrivningar hur jag har arbetat med FMT-metoden med tvÄ personer, den ena med diagnosen autism och den andra med diagnosen ADHD. Min slutsats Àr att man kan arbeta med FMT-metoden för att utveckla en samverkan genom en tydlig struktur dÀr man samspelar med varandra i en ickeverbal kommunikation med musik som medel.  .

Musikens (rockŽn) roll i skolan ? egenvÀrde, mervÀrde eller bara en bisak? Uppfattningar om musikens roll i skolan bland elever och lÀrare i skolÄr 5, 7 och 9

Studien visar hur nÄgra lÀrare och elever i skolÄr 5, 7 och 9 i intervjuer beskriver musikens roll i skolan och vad den kan ha för betydelse för lÀrandet. LitteraturgenomgÄngen behandlar musikens roll i utbildningen genom historien och i de senaste lÀroplanerna, olika musikpedagogiska idéer samt forskning om musik och lÀrande. Teoretiska utgÄngspunkter Àr resonemang av SÀljö, Marton och Booth och teorin om habitus. Resultaten frÄn intervjuerna pekar pÄ att musik kan ha mÄnga olika roller i skolan i olika sammanhang. Rollerna kan ses i termer av egenvÀrde och mervÀrde.

Musik som pedagogiskt medel vid dressyr : en studie av musikens betydelse för dressyrryttare

Syftet med detta arbete Àr att undersöka om ridlÀrare och ridelever upplever att musik pÄverkar dem och deras ridning om musik anvÀnds under dressyrlektioner. Undersökningen Àr gjord genom enkÀter besvarade av ridelever pÄ ridskola, ridgymnasium och eftergymnasiala ridelever som deltar i ett ridprojekt, samt genom enkÀter besvarade av ridlÀrare. I svaren frÄn undersökningen uttryckte eleverna bland annat upplevelsen att musiken pÄverkade dem och deras hÀstar bÄde till avslappning och stimulans. Rideleverna upplevde Àven att det var lÀttare att hitta en bra takt tillsammans med sina hÀstar i sitt dressyrarbete under trÀningen med musik, under förutsÀttning att musikens takt stÀmde ihop med dressyrrörelsen. I varje deltagande ridelevsgrupp fanns det nÄgon elev som inte önskade trÀna till musik.

Musik som stöd för lÀrande : Lektionsplaneringar med lÄttexter som grund för reflektion och diskussion

Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka huruvida musik med fokus pÄ lÄttexter kunde skapa ett lustfyllt lÀrande hos eleverna. Vi vill Àven synliggöra hur lÀrare med hjÀlp av musiken i elevernas vardagskultur skapar tillfÀllen till reflektion och diskussion i klassrummet. Verktyg som anvÀnts vid dokumentation för vÄrt utvecklingsarbete har varit den deltagande observationen, loggboksanteckningar utifrÄn observationerna samt individuella och gemensamma reflektioner efter vÄra lektionstillfÀllen. Vi har utformat tre lektionsplaneringar som genomförts vid totalt fem tillfÀllen, dÄ de första tvÄ lektionsplaneringarna genomfördes i halvklass. VÄr slutsats Àr att musik som stöd för lÀrande kan skapa lustfyllda lektioner vilket i sin tur kan utveckla elevernas förmÄga att reflektera och diskutera i klassrummet..

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->