Sök:

Att mötas med musik

en studie av musik& ljud som medel för lärande möten utifrån ett upplevelseperspektiv


Syftet med denna studie är att utifrån ett upplevelseperspektiv undersöka hur musik och ljudlandskap kan användas som medel för lärande möten. Forskning visar att vi i västvärlden lever i den så kallade upplevelseekonomin idag, vilket innebär att vi strävar efter upplevelser och självförverkligande. Mötesindustrin är en relativt ny industri där upplevelser fått en allt viktigare roll. Nya former för möten börjar därför utvecklas och alltfler inser att möten kan vara ett effektivt verktyg för att kommunicera, engagera och påverka lärande och affärsresultat. Lärande möten och edutainment, en kombination av lärande och underhållning, börjar bli en trend. Utifrån mitt intresse av musik och mötesindustrin ansåg jag att det vore intressant att undersöka huruvida musik kan bidra till att skapa lärande möten. Den teoretiska referensramen innehåller tidigare forskning om lärande, lärande möten, upplevelseekonomi, musikpåverkan, ljud och ljudlandskap. För att besvara studiens syfte valde jag att utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt genomföra en kvalitativ undersökning med induktiv forskningsansats. I studien har jag använt mig av kvalitativa intervjuer, litteraturstudier och dokument. Fyra intervjuer har gjorts med experter inom mötes-, musik- och ljudbranschen. Resultatet av studien visar att idag är musik och ljud som medel för lärande möten underanvänt och glöms ofta bort. Den allt större debatten om pedagogik i mötesindustrin har ännu inte överförts till den verklighet där möten används och många möten idag är tråkiga och ineffektiva. Detta skulle kunna åtgärdas med hjälp av musik och ljuddesign. Musik och ljud har förmågan att främja kreativitet, motivera, underlätta inlärningsprocessen, inducera känslor och förmedla budskap och stämningar. För att skapa lärande möten med musik bör man först och främst anpassa musiken till målgruppen, situationen och syftet med mötet. Musik och ljud kan i vissa fall bli distraherande, därför kan det vara lämpligt att reducera störande ljud och buller samt använda musik och ljud på ett dynamiskt sätt. Jag kan därför se att det finns potential i att använda musik och ljuddesign som medel för lärande möten.

Författare

Rebecca Dahl

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..