Sök:

Sökresultat:

429 Uppsatser om Motorisk träning - Sida 4 av 29

Om barn ska klara av att sitta stilla mÄste de fÄ röra pÄ sig : Pedagogers uppfattning om motorikens betydelse för lÀrandet i tidigare Är

Syftet med denna studie var att belysa hur pedagoger i de tidiga skolÄren uppfattar motorikens betydelse för elevernas lÀrande, samt vilka konsekvenser motoriksvÄrigheter kan fÄ för eleven i lÀrandet. Vi vill ocksÄ med detta arbete belysa hur pedagoger i de tidiga Ären uppfattar systematisk motorisk trÀning samt vad den kan bidra med för elever med motoriska svÄrigheter.Genom intervjuer med pedagogerna har vi fÄtt deras uppfattning om motorikens betydelse vid lÀrandet. Pedagogerna lÀgger stor vikt vid barnets/elevens motoriska utveckling och att det har betydelse för lÀrandet. VÄrt resultat visar att pedagogerna Àr medvetna om de motoriska förutsÀttningarna för att eleverna ska kunna fungera i skolan. Vi har dock i undersökningen sett att pedagogerna skiljer pÄ teoretiska och praktiska Àmnen och att det Àr fÄ pedagoger som anvÀnder sig av motoriska övningar vid lÀrande..

Motorik och lÀrande/Motor skills and learning

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ motorik i förhÄllande till lÀrande samt ta reda pÄ hur de arbetar kring detta. Vi kommer att utgÄ ifrÄn ett pedagogperspektiv dÄ det Àr deras syn pÄ motorik och lÀrande vi önskar undersöka. VÄra frÄgestÀllningar under arbetet kommer att vara: ? Hur ser pedagoger pÄ motorik i förhÄllande till lÀrande? ? PÄ vilket sÀtt ger pedagogerna eleverna möjlighet till att utveckla sin motorik eller fÄ tid till rörelse i klassrummet? ? Hur uppfattar pedagogerna att motorisk trÀning pÄverkar lÀrandet? Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sju pedagoger pÄ en skola i en medelstor stad i SkÄne. Fem av pedagogerna valdes ut med hjÀlp av snöbollsmetoden utifrÄn kontakt med de tvÄ första via mejl.

DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) ? en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0?4:11 Ă„r och 7:0?8:11 Ă„r

Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) Àr ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi Àr termen för barn som har en nedsÀttning i förmÄgan att viljemÀssigt programmera motoriken vid talproduktion. Den hÀr studien syftar till att stÀrka den kliniska anvÀndningen av DYMTA genom att bidra till insamlingen av referensdata frÄn typiskt utvecklade barn. Studien tillhör ett större doktorandprojekt dÀr sammanlagt tre magisteruppsatser kommer att bidra till insamlingen av referensdata av barn med typisk tal- och sprÄkutveckling. I föreliggande studie undersöktes 16 barn i Äldern 4:0?4:11 och 17 barn i Äldern 7:0?8:11 med DYMTA och ett omfattande testbatteri.

Kvinnors upplevelser av att genomgÄ missfall

Ett missfall innebÀr en stor kÀnslomÀssig pÄfrestning för kvinnan. Syftet med denna studie var att beskriva kvinnors upplevelser av att genomgÄ ett missfall. Studien grundar sig pÄ nio kvalitativa vetenskapliga artiklar, des-sa analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i sex kategorier: Att kÀnna kroppslig och kÀnslomÀssig smÀrta, Att kÀnna sig försummad och Äsidosatt, Att förlora sitt barn och den planerade framti-den, Att kÀnna skuld och vilja finna en orsak, Att bearbeta och finna me-ning i det som hÀnt och Att kÀnna osÀkerhet och oro inför en ny graviditet. MÄnga av kvinnorna kÀnde sig missnöjda med vÄrden och bemötandet frÄn sjuksköterskorna.

Upplevelser av ADL efter stroke med motorisk funktionsnedsÀttning: Ett patientperspektiv

Stroke Àr den vanligast förekommande sjukdomen i Sverige med cirka 30 000 insjuknanden per Är. Ur ett svenskt och internationellt perspektiv Àr stroke den största orsaken till en icke medfödd funktionsnedsÀttning hos vuxna individer. Motorisk funktionsnedsÀttning efter stroke pÄverkar patienters förmÄga att utföra aktiviteter i dagliga livet (ADL). Det inverkar pÄ patienters upplevelse av livet och livskvalité. En begrÀnsning av kroppskontroll medför Àven en förÀndrad relation till kroppen.

Rör sig barn pÄ lika villkor? ? en observationsstudie om elevers motoriska kontroll efter Ärskurs 5

Elevers motoriska kontroll Àr en viktig del i inlÀrningen och kan frÀmja den i andra Àmnen. I media idag kan man följa debatten om hur viktigt det Àr att eleverna i skolan nÄr mÄlen i svenska och matematik. I denna studie undersöks ifall elever uppnÄtt mÄlet i kursplanen för Ärskurs 5 som gÀller motorisk kontroll. MÄlet sÀger att ?eleven skall behÀrska olika motoriska grundformer och utföra rörelser med balans och kroppskontroll samt kunna utföra enkla danser och rörelser till musik? (Grundskolans kursplan för idrott och hÀlsa, s.

HJ?LP, JAG KAN INTE ANDAS! Sjuksk?terskans omv?rdnads?tg?rder vid andn?d hos patienter med hj?rtsvikt

Bakgrund: Att kunna andas ?r grundl?ggande f?r livet och k?nslan av att inte f? tillr?ckligt med syre kan skapa r?dsla och obehag. Andn?d ?r ett symtom som ?ver h?lften av alla patienter med hj?rtsvikt upplever och kan p?verka den drabbades vardag negativt och leda till en s?mre h?lsa. Att f?rebygga oh?lsa, fr?mja h?lsa och bibeh?lla h?lsa och genom omv?rdnads?tg?rder ?r ett grunduppdrag f?r sjuksk?terskan.

En jÀmförelse mellan motorisk och sensorisk ögondominans

Syfte: Studiens syfte var att jÀmföra resultaten vid mÀtning av motorisk och sensorisk ögondominans med hjÀlp av ett test ur vardera kategori, för att undersöka om dessa ger samma resultat och dÀrför kan anses likvÀrdiga vid mÀtning av ögondominans. Metod: TvÄ olika dominanstest utfördes pÄ 30 stycken testdeltagare i Äldrarna 21-32 Är vilka alla hade samsyn och balanserad visus mellan ögonen. +1D test anvÀndes för att mÀta den sensoriska dominansen (ögonprevalensen) och hÄltestet anvÀndes för att mÀta den motoriska dominansen. Dessa test valdes dÄ de Àr frekvent anvÀnda bland optiker idag, och dÄ deras utförande krÀver minimalt med utrustning.Resultat: 73,3% av deltagarna uppvisade samma dominans enligt bÄda testen, 13,3% uppvisade olika dominans vid mÀtning av bÄda testen och resterande 13,3% uppvisade dominans för hÄltestet men icke dominans för +1D testet.Slutsats: JÀmförelsen mellan hÄltest och +1D test visade en korrelation pÄ 73%, varför de kan anses vara statistiskt korrelerade. Denna höga korrelation medför att dessa tvÄ tester dÀrför kan anses jÀmförbara vid mÀtning av ögondominans. .

Motorik och lÀrande

Denna studie Àr ett arbete som baserar sig pÄ en litteraturstudie och en kvalitativ undersökning i form av intervjuer, som studerar motoriken och rörelsens betydelse för lÀrandet. Denna kvalitativa studie bygger pÄ intervjuer med fyra elever och deras förÀldrar samt tvÄ lÀrare. HÀr stÀlls ocksÄ frÄgan om hur jag som lÀrare kan upptÀcka dessa elever och hur jag kan arbeta med dem i skolan. Slutligen stÀlls ocksÄ frÄgan hur dessa barn och förÀldrar som arbetar med motorisk trÀning beskriver detta. I arbetet framgÄr att rörelser av olika slag kan vara stimulerande för vissa delar av hjÀrnans utveckling, som senare kan fÄ betydelse för lÀrandet.

Vad betyder mest för barns motoriska utveckling? En studie om skillnaderna mellan storstadsmiljö och landsortsmiljö

Syftet med arbetet Àr att undersöka om uppvÀxtmiljön har nÄgon betydelse för barns motoriska utveckling. För att ta reda pÄ detta har vi valt ut fyra skolor. TvÄ skolor i en större stad och tvÄ skolor pÄ landsbygden. Undersökningsgruppen Àr barn, 10 Är, och för att ta reda pÄ deras motoriska fÀrdigheter har vi anvÀnt oss av ett observationsschema, MUGI (Motorisk Utveckling som Grund för InlÀrning). I vÄr kvalitativa undersökning har vi arbetat med en strukturerad observation.

PÄ vilket sÀtt kan idrott och hÀlsa, kost och motorisk trÀning pÄverka elevers lÀrande?

Antalet timmar inom Àmnet idrott och hÀlsa i skolan dras ner allt mer, vilket framför allt kan pÄverka de elever som Àr fysiskt inaktiva pÄ fritiden. Som effekt av detta har den svenska regeringen offentliggjort att eleverna bör rör pÄ sig mer och de har dÀrför infört 30 minuters obligatorisk daglig fysisk aktivitet pÄ grundskolorna. Kommunerna vÀljer idag ocksÄ att stÀnga allt fler lekparker vilket i lÀngden kan leda till att den spontana leken hos elever pÄ fritiden kan minskas. Detta kan leda till att den naturliga motoriken inte utvecklas som den ska. Eleverna fÄr dÄ inte utlopp för att röra sig tillrÀckligt mycket vilket kan leda till att deras motorik hÀmmas, vilket i sin tur kan leda till att deras lÀs- och skrivsvÄrigheter ocksÄ pÄverkas negativt.

FrÄn fysisk aktivitet till skolframgÄng

I samhÀllet talas det idag mycket om överviktiga barn och dÄliga betyg. Dagens barn och ungdomar blir allt mer stillasittande samtidigt som kommunikationsteknologin vÀxer och tar över deras fritid. Eftersom dessa barn och ungdomar spenderar största delen av sin barndom i skolan kan vi som lÀrare göra nÄgot Ät denna fysiska inaktivitet. Men vad kan vi göra nÀr timmarna för idrott minskar? Vi valde att göra vÄr studie om ökad fysisk aktivitet i skolan pÄ grund av vÄrt intresse för idrott och för att vi utbildar oss till lÀrare.

Utbildning & Undervisning : En kvalitativ undersökning av pedagogers beskrivningar av den egna utbildningen och undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa

Ämnet idrott och hĂ€lsa ska frĂ€mja en aktiv livsstil för eleverna och det Ă€r idrottslĂ€rarens uppgift att ge eleverna möjlighet att uppleva olika aktiviteter och erbjuda nya och positiva upplevelser kring fysisk aktivitet. Detta för att skapa ett bestĂ„ende intresse för fysisk aktivitet och rörelse. Syftet med studien Ă€r att undersöka hur pedagoger som undervisar i grundskolans tidigare Ă„r beskriver den undervisning de sjĂ€lva bedriver i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa samt hur de beskriver sin egen utbildning inom Ă€mnet. En kvalitativ undersökningsmetod har anvĂ€nts dĂ€r sex pedagoger intervjuades. Pedagogerna har olika utbildningar frĂ„n olika orter i Sverige.

Förskolans lekplatser - Barns lek i utomhusmiljö

BakgrundFörskolegÄrden erbjuder barnen motorisk trÀning och utmaningar för deras rörelsebehov.Verksamhet som vanligtvis bedrivs inomhus, kan med fördel flyttas till uterummet. I eninspirerande och stÀndigt förÀnderlig miljö, flödar inspirationen, fantasin och upptÀckarlustan hos sÄvÀl barn som medforskande pedagoger. Miljön blir en medupptÀckare i barnens lek och det stÀlls krav pÄ de miljöer som förskolan har att erbjuda.SyfteStudiens syfte Àr att ta reda pÄ hur barnen, med tyngdpunkt pÄ motorisk utveckling, anvÀnder förskolans lekplatser. Syftet Àr vidare att höra hur barnen resonerar kring dessa samt ta del av deras önskemÄl, gÀllande lekplatsernas framtida utformning.MetodStudien utgÄr frÄn en kvalitativ metod, med observationer och intervjuer som redskap. Urvalet bestÄr av tolv stycken femÄriga pojkar och flickor, pÄ tvÄ olika förskoleavdelningar.ResultatBarnen beskriver sin dagliga utevistelse pÄ förskolegÄrden i mestadels positiva ordalag.Gjorda observationer har utvisat att barnen för det mesta Àr sysselsatta med nÄgonting som de sjÀlva valt att göra under uteleken.

TrÀning av motorisk/postural kontroll

Humans and dogs are both mammals. One of the differences between the two species is that man walk on two legs and dogs on four legs. There are also differences in the nerve system between the two species. The human nerve system is supposed to provide opportunity for fine motor tasks- while the nerve system of the dog is more focused on the ability to perform locomotor tasks. Humans need to increase their motor control and postural control when affected by various conditions and diseases.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->