Sök:

Musik-lek-motorik

En kvalitativ studie av förstaklasslärares uppfattningar om motorik


    Syftet med det här arbetet är att undersöka förstaklasslärares uppfattningar om hur motorisk träning hanteras i skolan och vad träningen kan leda till. Av intresse är också att undersöka vilken roll musiken kan spela i den motoriska träningen. Arbetet baseras på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med fem verksamma pedagoger inom grundskolans verksamhet. I bakgrundslitteraturen beskrivs den motoriska utvecklingen, problem som kan uppstå vid brister i motoriken, forskning om motorisk träning samt musikens roll vid motorisk träning. Den valda litteraturen visar på en splittrad syn när det gäller motorikträningens betydelse för barns lärande. Resultaten av intervjuundersökningen visar däremot att pedagogerna ser kopplingar mellan motorik och lärande, men också att det hela är mycket komplext. Kopplingen mellan motorik och lärande uppfattas i huvudsak gå via social utveckling, hjärnans utveckling samt leken med mera. Arbetet belyser att det finns likheter i pedagogernas uppfattningar, men olikheter i hur de arbetar. Den motoriska träningen kan se ut på olika sätt, men stor vikt läggs på lekens betydelse.

Författare

Malin Werling

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..