Sök:

Motorisk inlärning vid dysfunktionell postural hållning vid långvariga nackbesvär


Nackbesvär är ett samhällsproblem både gällande välmående och indirekt en kostnad för samhället. Gällande ett års incidens av nackrelaterade besvär har Skandinavien högre medelvärden än övriga länder i Europa och fler kvinnor än män drabbas. Vid screening av nackbesvär med en multidimensionell inriktning baserad på en biopsykosocial modell finner man grupper med bristande motorisk kontroll. En av dessa grupper har felaktigt motoriska kontroll mönster exempelvis på ett sådant är en framåtskjuten huvudhållning. Syftet med studien var att undersöka effekterna av motorisk inlärning vid dysfunktionell postural hållning hos personer med långvariga nackbesvär. Behandlingen med motorisk inlärning är baserad på en modell av kognitiv medveten motorisk inlärningsintervention av Fitts och Posner. Målet för interventionen är att desensitivisera nervsystemet genom att personen lär sig att kontrollera sin smärtprovocerande hållning och rörelse mönster. Metoden använde en prospektiv Singel Subjekt Experimental Design med ett flertal baslinjesmätningar fas A, som följdes av upprepade mätningar under interventionsfas B. Interventionen startade när två av de fem mätinstrumenten stabiliserats sig vid upprepad mätning av baslinjen. I studien deltog tre kvinnor med en framåtskjuten huvudhållning och nacksmärta mer än tre månader, ålder under 50 år och under 105 poäng av Örebro muskuloskeletal pain screening. Analys av resultatet skedde med visuell inspektion av trend samt grafisk med bedömning av de 2 SD linjerna. Resultatet visade signifikant ökning av den craniovertebrala vinkeln och ökad uthållighet av craniocervicalflexion enligt 2 SD metoden associerad till behandlingseffekten enligt trendanalys. Dessutom en statistisk förbättrad relation till underlag och mittlinje enligt 2 SD associerad till behandlingseffekten av framförallt relation till underlag. Studien visade novell kunskap då samband mellan aktiveringsgraden av den prevertebrala muskulaturen och CV-vinkeln samt BAS påvisades hos alla tre individer.

Författare

Gilla Blomquist

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..