Sökresultat:
224 Uppsatser om Motorisk inlärning - Sida 7 av 15
Fo?rdjupande aktiviteter i gymnasieskolans matematik : En studie om uppfo?ljningen av det inverterade klassrummets videolektioner
Syftet med denna studie var att underso?ka hur la?rare i gymnasieskolans matematik bedriver sin undervisning med utga?ngspunkt i undervisningsmodellen det inverterade klassrummet. Videolektioner anva?nds fo?r att frigo?ra tid fo?r en aktiv inla?rning under lektionstid. En fra?gesta?llning ga?ller hur la?rarna arbetar fo?r att fo?rdjupa eleverna kunskaper fra?n videolektionernas inneha?ll.
Nydiagnostiserade kvinnors upplevelser av att ha drabbats av bröstcancer : En systematisk litteraturstudie
Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) Àr ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi Àr termen för barn som har en nedsÀttning i förmÄgan att viljemÀssigt programmera motoriken vid talproduktion. Den hÀr studien syftar till att stÀrka den kliniska anvÀndningen av DYMTA genom att bidra till insamlingen av referensdata frÄn typiskt utvecklade barn. Studien tillhör ett större doktorandprojekt dÀr sammanlagt tre magisteruppsatser kommer att bidra till insamlingen av referensdata av barn med typisk tal- och sprÄkutveckling. I föreliggande studie undersöktes 16 barn i Äldern 4:0?4:11 och 17 barn i Äldern 7:0?8:11 med DYMTA och ett omfattande testbatteri.
Trauma: Ett livshot : Erfarenheter av omhÀndertagandet pÄ akutmottagningen ur patientperspektiv- En Systematisk litteratustudie
Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) Àr ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi Àr termen för barn som har en nedsÀttning i förmÄgan att viljemÀssigt programmera motoriken vid talproduktion. Den hÀr studien syftar till att stÀrka den kliniska anvÀndningen av DYMTA genom att bidra till insamlingen av referensdata frÄn typiskt utvecklade barn. Studien tillhör ett större doktorandprojekt dÀr sammanlagt tre magisteruppsatser kommer att bidra till insamlingen av referensdata av barn med typisk tal- och sprÄkutveckling. I föreliggande studie undersöktes 16 barn i Äldern 4:0?4:11 och 17 barn i Äldern 7:0?8:11 med DYMTA och ett omfattande testbatteri.
à , sÄ kör vi lite gymnastik : en studie om sprÄk och motorik i förskolan
Bakgrund: För att barn skall kunna tillĂ€gna sig nya kunskaper och erfarenheter krĂ€vs det att pedagoger i deras omgivning samspelar med barnen och stimulerar deras utveckling. Det Ă€r av stor betydelse att barnens motoriska grundrörelser Ă€r automatiserade för att de skall kunna ta till sig ytterligare kunskap (Ericsson, 2005). Ămnena Ă€r knutna till varandra och av den anledningen bör pedagoger i förskolan arbeta med sprĂ„klig och motorisk utveckling samtidigt, för att barnen skall kunna tillĂ€gna sig kunskap. Som blivande lĂ€rare i förskolan anser vi att det Ă€r viktigt att pĂ„ ett lustfyllt sĂ€tt ge barnen en sprĂ„klig och motorisk grund att stĂ„ pĂ„, som de sedan kan utveckla vidare i ett livslĂ„ngt perspektiv. Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med att utveckla barns sprĂ„k och motorik och se vilket synsĂ€tt de har nĂ€r det gĂ€ller sambandet mellan barns sprĂ„kliga och motoriska utveckling.
JÀrnrör, jakt och grÀv : En analys av begreppet mediedrev med utga?ngspunkt fra?n Expressens publicering av SD-filmen
Den ha?r uppsatsen behandlar begreppet mediedrev och dess olika innebo?rd. Att bena?mna en stor medieha?ndelse som ett mediedrev a?r sa?llan oproblematiskt och genom att go?ra det riskerar man att bagatellisera gediget journalistiskt arbete. Samtidigt a?r begreppet en marko?r fo?r hur kommersialiseringen av medier pa?verkar journalistiken.
FörskollÀrares betydelse för barns motoriska utveckling
under utomhusvistelsen
Med denna studie vill vi beskriva hur förskollÀrare ser pÄ sin egen betydelse för barnens motoriska utveckling under utomhusvistelsen. Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer eftersom studien riktar sig mot hur förskollÀrarna ser och uppfattar sig sjÀlva. Vi intervjuade sju verksamma förskollÀrare i en medelstor kommun i Norrbotten. Resultatet visade att de ser sin betydelse som viktig pÄ olika sÀtt. FörskollÀrarna anser att de ska finnas dÀr för att uppmuntra och utmana barnen i deras utveckling.
Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning - personals perspektiv
Det finns idag inte mycket forskning na?r det ga?ller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsa?ttning, inte i samband med musik och framfo?rallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan ha?llit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor fo?r dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsa?ttning har till stor del musikterapeutiska perspektiv.Syftet med denna uppsats a?r att fo?rsta? aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingssto?rning.
Motorisk förmÄga : UtifrÄn ett MUGI-test med förskolebarn
Detta examensarbete behandlar barns motoriska förmÄga pÄ tre olika förskolor, utifrÄn ett MUGI-test. VÄrt syfte var att undersöka om det gÄr att utföra ett MUGI-test pÄ femÄriga barn. Vi har observerat barnen som utförde övningar i MUGI-testet. Vi har kommit fram till ett resultat, som vi sedan har diskuterat och analyserat. Resultatet visar att nÀstan alla övningar Àr för svÄra för barnen att genomföra, dÀrför blir vÄr slutsats att MUGI-testet inte gÄr att genomföra med femÄringar pÄ grund av att de inte kommit sÄ lÄngt i sin motoriska utveckling..
Mjuk massage vid agiterat beteende
Med en vÀxande Äldrande befolkning ökar Àven andelen demenssjuka. En stor del av dem uppvisar agiterade beteenden som Àr svÄra att hantera för anhöriga och personal. UppmÀrksammade rön visar pÄ risken att behandla dessa beteenden med lÀkemedel. Nya icke-farmakologiska metoder behöver utvecklas. Syftet med studien var att, genom litteraturstudier, undersöka om mjuk massage ger resultat vid behandling av beteendemÀssiga och psykiska symtom vid demenssjukdom.
Klingande kommunikation : en intervjustudie med skolledare om musikens roll i Tra?ningsskolan
Uppsatsen a?r en underso?kning av hur rektorer fo?r fem olika skolor ser pa? musikens anva?ndning inom tra?ningsskolan. Studien syftar till att fa? en djupare fo?rsta?else av musikens betydelse i skolverksamheten och fo?r eleverna. I kvalitativa, semistrukturerade, intervjuer har skolledare reflekterat kring musiken i verksamheten pa? den egna skolan.
Elevers perspektiv pÄ skönlitteratur och lÀsning i skolan
I dagens samhÀlle Àr barnen mer stillasittande, det kommer larmrapporter som varnar för att detta kan leda till hÀlsoproblem hos mÄnga unga. Vi har valt att titta pÄ hur pedagoger arbetar med rörelse och motorisk trÀning i skolan, och om alla barn fÄr möjlighet till rörelse under hela skoldagen. Vi vill Àven se om rörelse och motorik kan ha en koppling till inlÀrning.Undersökningen vi har gjort bygger pÄ intervjuer med sju informanter med olika professioner. Studien visar att rörelse och motorik har en indirekt koppling till inlÀrning, dÄ detta pÄverkar barnens koncentration. Resultatet visar att mÄnga pedagoger Àr medvetna om rörelsens betydelse, men att man arbetar med rörelse och motorik i olika utstrÀckning pÄ de olika skolorna..
Förskolebarns motoriska utveckling : -Hur en förskolegÄrd bör utformas för bÀsta tÀnkbara utveckling av barns motorik
The purpose of this study was to interview different groups of people (preschool teatcher, parents and theire childen) involved in preschool about their view on outdoor activity and childrenÂŽs motoric development, and how a preschool yard should be designed to promote childrens development.All parties regard outdoor activity as very important for the development of children. They also think that the outdoor environment today is good but that it could be improved by including some trees and hills. The yard should also contain soil, sand, clay and water. The children prefer grass on the ground over other substrates. This study also gives good indications to decision makers how to build new or to reconstruct pre-school yards in the future..
Inkludering av elever i en skola för alla : UtifrÄn funktionsnedsÀttningarna ADHD och Aspergers syndrom
I dagens samhÀlle Àr barnen mer stillasittande, det kommer larmrapporter som varnar för att detta kan leda till hÀlsoproblem hos mÄnga unga. Vi har valt att titta pÄ hur pedagoger arbetar med rörelse och motorisk trÀning i skolan, och om alla barn fÄr möjlighet till rörelse under hela skoldagen. Vi vill Àven se om rörelse och motorik kan ha en koppling till inlÀrning.Undersökningen vi har gjort bygger pÄ intervjuer med sju informanter med olika professioner. Studien visar att rörelse och motorik har en indirekt koppling till inlÀrning, dÄ detta pÄverkar barnens koncentration. Resultatet visar att mÄnga pedagoger Àr medvetna om rörelsens betydelse, men att man arbetar med rörelse och motorik i olika utstrÀckning pÄ de olika skolorna..
Den komplexa sprÄksituationen hos en flersprÄkig talare : En fallstudie
Syftet med denna studie var att underso?ka och kartla?gga den komplexa spra?ksituationen och - anva?ndningen hos en flersprÄkig person. Den underso?kta personen kallas fo?r Frida. Hon hade redan i ung Älder la?rt sig mer a?n tvÄ sprÄk och har sedermera varit i kontakt med sju sprÄk pÄ en signifikant kunskapsnivÄ.
Utomhuspedagogik : Jag Àr lika mycket pedagog utomhus som inomhus
Syftet med studien Àr att undersöka förskollÀrarens syn pÄ utomhuspedagogikens betydelse för barns lÀrande och utveckling. Studien Àr kvalitativ med semistrukturerade intervjuer. Metoden anvÀnds för att ta del av förskollÀrares uppfattning gÀllande begreppet utomhuspedagogik och hur de ser pÄ möjligheter och svÄrigheter kring begreppet. Urvalet av respondenter Àr 10 förskollÀrare frÄn tvÄ kommuner. Resultatet visar att utomhuspedagogik anvÀnds av samtliga förskollÀrare och de anser att utevistelse och uterummet har en positiv effekt pÄ barns lÀrande inom motorisk utveckling, hÀlsa, sociala relationer och lek.