Sök:

Stödinsatser i matematik i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1

En kvalitativ studie av SUM- elevers upplevelser av övergången mellan årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1


Studien underso?ker hur SUM ? elever (elever i Sa?rskilda Utbildningsbehov i Matematik), upplever o?verga?ngen mellan grundskolans a?r 9 och gymnasieskolans fo?rsta a?r. Syftet med studien a?r att identifiera de parametrar som SUM ? elever uppfattar som framga?ngsfaktorer avseende organisation, pedagogik och motivation. Studien genomfo?rdes som en kvalitativ underso?kning med intervju som metod. Sex olika intervjuer genomfo?rdes och det o?vergripande resultatet a?r att SUM ? elever efterfra?gar en mer varierad undervisning med sto?rre fokus pa? konkret material eller praktiska uppgifter som bero?r deras vardag. Na?got helt avgo?rande fo?r SUM ? elevers matematikinla?rning a?r a?ven det fo?rha?llningssa?tt la?raren har gentemot dessa elever, fo?r att de ska kunna tilla?gna sig sa? mycket av matematisk fo?rsta?else som mo?jligt under deras fo?rsta a?r pa? gymnasieskolan. 

Författare

Daniel Nilsson Christina Elm Jonsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..