Sökresultat:
224 Uppsatser om Motorisk inlärning - Sida 6 av 15
?Det ska vara minst lika kul att gÄ ut som att vara inne" : En kvalitativ studie om förskolegÄrdens betydelse för barns möjlighet till motorisk stimulans och utveckling.
Tidigare forskning menar att barn i vÄrt samhÀlle Àr allt mer stillasittande och inte rör pÄ sig i samma utstrÀckning som tidigare. Samtidigt tillbringar mÄnga barn den största delen av sin vakna tid pÄ förskolan, dÀrmed lÀggs ansvaret pÄ förskolorna att tillgodose barn den motoriska stimulans de behöver. Oftast görs detta genom den fria leken ute pÄ gÄrden, och gÄrden bör vara utformad för att bemöta varje barn pÄ dess individuella nivÄ. Studier visar att förskolegÄrdar idag kan vara bristfÀlliga och att de har nedprioriterats de senaste decennierna. Tidigare forskning visar att gÄrdar med stora ytor och mycket vÀxtlighet gynnar barns motoriska utveckling.Föreliggande kvalitativa studie genomfördes genom intervjuer med pedagoger frÄn förskoleverksamhet samt miljöobservationer av förskolegÄrdarna.
Elevers kunskapsrepresentationer : En studie av gymnasieelevers gruppredovisningar ?ur ett didaktiskt designperspektiv
Studien belyser utifrÄn ett designteoretiskt perspektiv hur nÄgra gymnasieelever designar sin förstÄelse för ett kunskapsomrÄde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien stÀlls frÄgor om hur eleverna vÀljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsomrÄde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsomrÄdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. För att fÄ svar pÄ forskningsfrÄgorna har presentationer filmats och elever intervjuats. Studien visar att eleverna vÀljer sprÄkliga teckenresurser och medier de Àr vana vid att anvÀnda i skolan. Eleverna visar ocksÄ en osÀkerhet i hur lÀrandet fungerar och drar inte sÀrskilt stor nytta av samspelet och kommunikationen i grupparbeten..
Innovativa mötesplatser för barn och unga : ProcessutvÀrdering av JÀmjö GoIFs framtidsgrupper
Det Àr viktigt att utvÀrdera hÀlsofrÀmjande arbete. UtvÀrdering Àr en formell vÀrdering av nyttan av nÄgonting. UtvÀrderingar delas in i tre kategorier: Formativ utvÀrdering, ProcessutvÀrderingen samt ResultatutvÀrdering. Idrottsföreningen JÀmjö GoIF driver sedan 2012 ett projekt som heter ?Nya mötesplatser för unga mÀnniskor pÄ landsbygd?.
Innovativa mötesplatser för barn och unga - ProcessutvÀrdering av JÀmjö GoIFs framtidsgrupper
Det Àr viktigt att utvÀrdera hÀlsofrÀmjande arbete. UtvÀrdering Àr en formell
vÀrdering av nyttan av nÄgonting. UtvÀrderingar delas in i tre kategorier:
Formativ utvÀrdering, ProcessutvÀrderingen samt ResultatutvÀrdering.
Idrottsföreningen JÀmjö GoIF driver sedan 2012 ett projekt som heter ?Nya
mötesplatser för unga mÀnniskor pÄ landsbygd?. En del av projektet Àr
mötesplatser för barn pÄ idrottsplatsen som kallas framtidsgrupper.
Fysisk aktivitet i skolan
I mitt arbete framkommer det bl.a. att de elever som deltar i ett hÀlsoprojekt mÄr bÀttre Àn jÀmnÄriga klasskamrater som ej deltar i hÀlsoprojektet, vilket bevisas med hjÀlp av en enkÀtstudie. MÄnga delar i arbetet berör hÀlsoutvecklingen bland svenska skolelever och jag skriver om det indirekta sambandet mellan motorisk trÀning och intellektuell inlÀrning.Arbetet genomfördes genom att jag: - gjort litteraturstudier,- praktiserat hur ett hÀlsoprojekt kan fungera pÄ en skola,- lÀmnat ut en enkÀt och sammanstÀllt den, - tagit del av forskningsuppgifter.
FörskollÀrares förestÀllningar om barns motoriska utveckling i förskolans utemiljö : En studie om hur förskollÀrare anvÀnder förskolans utemiljö för att frÀmja barns motorik
Medveten motorisk trÀning har visat sig vara gynnsamt för barns senare skolprestationer. Det hÀr antyder tidigare forskning som menar att det finns ett samband mellan barns motorik och deras koncentrationsförmÄga och skolprestationer. Den hÀr studien handlar om förskollÀrares förestÀllningar om barns motorik och hur förskolans utemiljö anvÀnds för att stimulera barns motorik. Studien syftar till att beskriva vilket kroppsligt lÀrande som stimuleras i förskolans utemiljö. Studiens tvÄ frÄgestÀllningar berör förskollÀrares upplevelse av vilket kroppsligt lÀrande som sker hos barn i förskolans utemiljö samt förskollÀrares erfarenheter av barns motoriska utveckling i förskolans utemiljö.
En metod för att bibehÄlla elevers koncentration: ett arbete
om sambandet mellan motorik/rörelse och koncentration
Syftet med arbetet Àr att se om man kan öka koncentrationen hos elever genom motorisk trÀning i form av lek och andra rörelseaktiviteter. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs 1 under fem veckor. För att komma fram till ett resultat anvÀnds datainsamlingsmetoder i form av intervjuer och observationer. Elever observerades under lektioner för att se nÀr koncentrationen missriktades och om avbrott i form av olika rörelseaktiviteter kan fÄ eleverna att ÄtergÄ till arbetet..
Rörelse för barns koncentration och inlÀrning : En kvalitativ intervjustudie med pedagoger i förskolan
Detta examensarbete beskriver betydelsen av rörelse för barn med koncentrations- och inlÀrningssvÄrigheter. Ericsson (2003) syftar pÄ att pedagogisk forskning kring motorikens problemomrÄde ligger pÄ ett övergripande plan dÀr man anvÀnder sig av rörelse för att ge barn möjligheter till utveckling inom motorik, psykisk och fysisk utveckling samt kroppskunskap. Med detta arbete vill jag visa att rörelse kan ha en bredare betydelse. Ericsson (2003) menar ocksÄ att tidigare forskning visar att mÄnga barn som har koncentrations- och inlÀrningssvÄrigheter Àven har problem med motorik. Genom att presentera tidigare forskning och annan facklitteratur visas vikten av rörelse och möjligheten för pedagoger i förskolan att utnyttja rörelse och motorisk trÀning för att underlÀtta barns koncentrations- och inlÀrningsförmÄga.
Daglig fysisk aktivitet - blir eleverna erbjudna det?
VÄrt syfte med detta arbete Àr att utifrÄn observationer, intervjuer och enkÀtundersökningar ta reda pÄ hur tvÄ olika skolor arbetar för att uppfylla det strÀvansmÄl om daglig fysisk aktivitet som finns i Lpo94. Detta Àr nÄgot som ligger oss bÄda varmt om hjÀrtat och nÀr vi Àr nyutexaminerade lÀrare vill vi kunna vara med och bÄde pÄverka skolans arbete med daglig fysisk aktivitet, och fÄ andra lÀrare pÄ skolan att förstÄ hur mycket man vinner nÀr eleverna fÄr röra pÄ sig..
Stödinsatser i matematik i Ärskurs 9 och gymnasiets Ärskurs 1 : En kvalitativ studie av SUM- elevers upplevelser av övergÄngen mellan Ärskurs 9 och gymnasiets Ärskurs 1
Studien underso?ker hur SUM ? elever (elever i Sa?rskilda Utbildningsbehov i Matematik), upplever o?verga?ngen mellan grundskolans a?r 9 och gymnasieskolans fo?rsta a?r. Syftet med studien a?r att identifiera de parametrar som SUM ? elever uppfattar som framga?ngsfaktorer avseende organisation, pedagogik och motivation. Studien genomfo?rdes som en kvalitativ underso?kning med intervju som metod.
Rörelsens betydelse för barn i skolan
Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.
Transition frÄn frisk till sjuk: Upplevelser av kvinnor med Parkinsons sjukdom
Att drabbas av en lÄngvarig sjukdom pÄverkar ofta personens dagliga liv i hög utstrÀckning. Parkinsons sjukdom (PS) Àr en lÄngvarig progressiv sjukdom som ger en individuell symtombild av bÄde motorisk och icke- motorisk karaktÀr. Att leva med PS pÄverkar personens livssituation. Vid sjukdom genomgÄr personen en transition, processen innebÀr att ny kunskap, upplevelser och erfarenheter integreras över tid och blir en naturlig del i dagligt liv. Syftet med denna kvalitativa studie var att beskriva upplevelser av transition frÄn frisk till sjuk hos kvinnor med PS.
Ordning i kroppen ? Ordning i knoppen! : FMT-metodens betydelse för mÀnniskans utveckling
Detta examensarbete ger en inblick i hur mÀnniskors utveckling kan pÄverkas av Funktionsinriktad Musikterapi ? FMT, utifrÄn frÄgorna pÄ vilket sÀtt FMT kan pÄverka motorisk utveckling samt pÄ vilket sÀtt FMT kan pÄverka kognitiv utveckling. Det dokumenterar arbetssÀttet kring FMT-metoden. Genom tvÄ fallbeskrivningar fÄr vi följa det praktiska arbetet. Resultat visar att de medverkandes motorik har pÄverkats och Àven kognitiv utveckling har pÄverkats..
AI i verksamheter: Ett effektiviserings- och riskhanteringsperspektiv. En studie om till?mpningen av AI i organisationer
The purpose of this work was to investigate and provide understanding regarding how AI can be used to make organizations more efficient, where risk management is also discussed. The basic model for the study is the Resource-based view, which is about making use of one's
resources which are described through many different perspectives. The method used for this study was a qualitative analysis, which was applied through interviews with several people with high positions within companies and relevant skills, based on insight and experiential
knowledge.These people work in different industries, therefore a large part of the work was intended to carry out a comparative analysis between a line of different businesses. The results showed that AI is in a developing phase, and based on the respective industry, it has
developed in different ways. Finally, it turned out that AI can make businesses more efficient by, among other things, managing data and automating various work processes faster compared to humans.
Palliativ vÄrd av Àldre - En litteraturstudie av anhörigas erfarenheter
Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) Àr ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi Àr termen för barn som har en nedsÀttning i förmÄgan att viljemÀssigt programmera motoriken vid talproduktion. Den hÀr studien syftar till att stÀrka den kliniska anvÀndningen av DYMTA genom att bidra till insamlingen av referensdata frÄn typiskt utvecklade barn. Studien tillhör ett större doktorandprojekt dÀr sammanlagt tre magisteruppsatser kommer att bidra till insamlingen av referensdata av barn med typisk tal- och sprÄkutveckling. I föreliggande studie undersöktes 16 barn i Äldern 4:0?4:11 och 17 barn i Äldern 7:0?8:11 med DYMTA och ett omfattande testbatteri.