Sökresultat:
224 Uppsatser om Motorisk inlärning - Sida 3 av 15
Barns motorik : I relation till lÀs- och skrivinlÀrning
Ă
r 2003 reviderades LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94 (Lpo94) och daglig fysisk aktivitet infördes som en obligatorisk del av skoldagen. UtifrÄn vÄra tolkningar av Lpo94 skall daglig fysisk aktivitet genomsyras i alla skolans Àmnen för att skapa förutsÀttningar som stÀrker barnens förmÄga att lÀra och utvecklas. VÄr studie syftar till att undersöka tre olika teoriers syn pÄ hur motorisk fÀrdighet pÄverkar barnets lÀs- och skrivinlÀrning.I den teoretiska bakgrunden redogörs för tidigare forskning gÀllande motorisk aktivitet och dess betydelse för barns lÀs- och skrivutveckling. Vi har valt att ta del av tre personers olika teorier och hur de förhÄller sig till barns motorik i relation till lÀs- och skrivinlÀrningen.För att besvara vÄrt syfte har vi genomfört intervjuer med informanterna. Arbetet belyser vilka olikheter det finns i synen pÄ betydelsen av motorisk trÀning för barns lÀs- och skrivinlÀrningen.Alla tre ansÄg att motoriken i nÄgon form hade betydelse, men i vilken utstrÀckning dÀr gick informanternas Äsikter isÀr..
LÀrares pedagogiska val i undervisningen med vuxna illitterata andrasprÄksinlÀrare
Denna uppsats handlar om alfabetiseringsundervisning av vuxna andrasprÄksinlÀrare. Undersökningens syfte Àr att ta reda pÄ nÄgra lÀrares pedagogiska val i sin alfabetiseringsundervisning, vad dessa val grundar sig pÄ samt vad lÀrarna anser vara befrÀmjande undervisning för dessa elever. Undersökningen har en fenomenologisk infallsvinkel och bestÄr av kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare pÄ tvÄ olika skolor. Resultatet visar att lÀrarna anser det vara viktigt med hemklassrum, att de utgÄr ifrÄn elevernas verklighet och anvÀnder helst autentiskt material och bilder, samt betonar att repetition och konkretisering Àr viktiga pedagogiska metoder liksom förmÄgan att sÀtta sig in i elevernas situation. LÀrarna anser att det som befrÀmjar elevernas inlÀrning Àr tillgÄng till modersmÄlslÀrare och speciallÀrare, en trygg arbetsmiljö och att lÀrarna ser eleverna som kompetenta individer.
Svensk kod för bolagsstyrning : Hur vÀl efterföljs den?
Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.
Den motoriska trÀningens betydelse för koncentrationsförmÄgan : med fokus pÄ lÀrandesituationen i skolan
Syftet med denna studie var att undersöka hur skolor som arbetar med medveten motorisk trÀning bedriver denna verksamhet. Vidare ville vi undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar sambandet mellan motorik och koncentrationsförmÄga samt hur medveten motorisk trÀning pÄverkar elevernas lÀrandesituation i skolan.Genom att intervjua fem pedagoger har vi tagit reda pÄ deras tankar och erfarenheter kring den motoriska trÀningens betydelse för koncentrationsförmÄgan med fokus pÄ inlÀrningssituationen i skolan. Undersökningens resultat tyder pÄ att rörelsetrÀning har effekt vid lÀrande för barn med motoriska problem och/eller koncentrationssvÄrigheter samt att det finns ett samband mellan motorik och koncentrationsförmÄga. Pedagogerna Àr eniga om att motorisk trÀning Àr positiv för elevens hela lÀrandesituation.Samtliga barn Àr enligt pedagogerna i undersökningen i behov av daglig fysisk aktivitet för att utveckla de motoriska fÀrdigheterna. Samtidigt hÀvdar de att den medvetna motoriska trÀningen för barn med motoriska svÄrigheter bör vara individanpassad med en tydlig progression dÀr de grundmotoriska övningarna anpassas till elevernas utveckling..
Relationen mellan fysisk aktivitet, motorisk kompetens och hÀlsorelaterad livskvalitet : En studie pÄ barn i skolÄr 2 i Storstockholm
SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.
Effekter av mental trÀning vid strokerehabilitering: En systematisk litteraturstudie
Introduktion: Stroke Àr en folksjukdom som Ärligen drabbar cirka 30.000 svenskar. Det primÀra symtomet Àr muskulÀr svaghet som kan innebÀra paralys/pares och 70-90% av de drabbade fÄr nedsatt motorisk funktion. Mental trÀning innebÀr att för sitt inre visualisera en rörelse utan ett motoriskt genomförande. Metoden har visat sig ge neuroplastiska förÀndringar samt ökad EEG- aktivitet i hjÀrnan. Studier har visat att visualisering, observation och exekution av rörelser aktiverar samma motoriska omrÄden i hjÀrnan.
Ăr det nĂ„gon mening med att trĂ€na arbetsminnet? : En studie om datoriserad arbetsminnestrĂ€ning och matematik bland elever med Aspergers syndrom
Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.
VÀgen frÄn barns unisona sÄng till flerstÀmmighet
Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.
Musik-lek-motorik : En kvalitativ studie av förstaklasslÀrares uppfattningar om motorik
   Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka förstaklasslÀrares uppfattningar om hur motorisk trÀning hanteras i skolan och vad trÀningen kan leda till. Av intresse Àr ocksÄ att undersöka vilken roll musiken kan spela i den motoriska trÀningen. Arbetet baseras pÄ en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med fem verksamma pedagoger inom grundskolans verksamhet. I bakgrundslitteraturen beskrivs den motoriska utvecklingen, problem som kan uppstÄ vid brister i motoriken, forskning om motorisk trÀning samt musikens roll vid motorisk trÀning. Den valda litteraturen visar pÄ en splittrad syn nÀr det gÀller motoriktrÀningens betydelse för barns lÀrande.
Livskvalitet och copingstrategier hos ungdomar med cancer : : En litteraturstudie
SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.
Ăldre kvinnors upplevelse av att leva med urininkontinens : Â
SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.
"Ăn sĂ„ lĂ€nge lever jag!" : Kvinnors upplevelser av att leva med bröstcancer
SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.
Motorikpedagogik - finns det?
Sammandrag
Mitt syfte Àr att undersöka hur nÄgra pedagoger anvÀnder sig av motorisk trÀning i kombination med massage i skolverksamheten. Jag har utgÄtt frÄn följande frÄgor i mitt arbete: Hur arbetar nÄgra pedagoger i de tidigare Ären med massage i skol- och förskoleverksamheten och hur pÄverkar detta barns motorik och kroppsuppfattning? Vilka förÀndringar har pedagogerna sett hos eleverna sen de införde massage respektive motoriktrÀning? Vilka för- och nackdelar eller rent av problem har pedagogerna stött pÄ sen de började med massage och motoriktrÀning med sina elever? Undersökningen genomförs kvalitativt genom intervjuer och observationer med tre pedagoger verksamma bÄde inom förskolan och inom grundskolans tidigare Är. I den empiriska delen undersökte jag hur pedagoger arbetar med massage och motorik i skolverksamheten. Mitt resultat visar att informanterna tycker det Àr viktigt att man Àgnar sig Ät motorisk trÀning och att det Àven Àr av vikt att lÀgga mer fokus pÄ massage/avslappning, eftersom dagens barn Àr stressade och behöver lÀra sig att slappna av
Mina slutsatser Àr att motorisk trÀning i kombination med massage leder till att barnen och eleverna utvecklar sin kroppsuppfattning och kan hjÀlpa dem att bÄde slappna av och öka sin koncentration, vilket i slutÀndan kan leda till bÀttre studieresultat..
Pedagoger och motorisk trÀning i naturen : - en studie om pedagogers kunskaper i barns rörelse och kroppsliga trÀning
Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka i vilken utstrÀckning pedagoger i förskolan utnyttjar naturen i arbetet med barns rörelse och motoriska trÀning samt vad pedagogerna har för kunskaper i Àmnet. För att fÄ reda pÄ detta har jag lÀmnat ut enkÀter och i samband med utlÀmnandet av dessa Àven personligen besökt förskolorna för att bilda en egen uppfattning om förskolans nÀrhet till naturen. Pedagoger frÄn sex förskolor, sammanlagt 32 stycken, har deltagit i undersökningen. Undersökningen visar att pedagogerna har bra kunskaper och ambitionerna att vistas i naturen Àr höga, men resurserna rÀcker inte riktigt till för att möjliggöra vistelse i naturen i den utstrÀckning som pedagogerna önskar..
NÄn nytta har det vÀl? - en studie av sambandet mellan barns motoriska förmÄga och deras motoriska sjÀlvkÀnsla.
BAKGRUND:Motorisk utveckling diskuteras utifrÄn tvÄ olika perspektiv bÄde den dynamiska utvecklingenoch den motoriska utvecklingen i stadier. Vikten av att ge barn god sjÀlvkÀnsla tas upp utifrÄnolika författares och forskares perspektiv. I undersökningen Àr det dock endast den motoriskasjÀlvkÀnslan som iakttagits. Motoriken kopplas till Merleau-Pontys fenomenologiska tankarom att kroppen och sjÀlen hör samman, liksom Ericssons forskning om sambandet mellanskolprestationer och motorik.SYFTE:VÄrt syfte med examensarbetet Àr att undersöka om barnets motoriska fÀrdigheter har ettsamband med vÄr tolkning av barnets motoriska sjÀlvkÀnsla, detta utifrÄn barnetsgenomförande av förutbestÀmda fysiska utmaningar.METOD:I undersökningen har en triangulering anvÀnts. En observation samt en muntlig enkÀt gjordes itvÄ förskoleklasser pÄ landsbygden, sammanlagt deltog 13 barn.