Sök:

Sökresultat:

716 Uppsatser om Motorik och lärande - Sida 10 av 48

Motorik : FörskollÀrarnas roll i den planerade aktiviteten

Syftet med arbetet Àr att skapa en större förstÄelse för hur förskollÀrarna, i förskolan, vÀljer aktiviteter som fokuserar pÄ barns motoriska utveckling. Rubrikens namn översatt till engelska blir: Motor skills- Preschool teacher`s role in planned activity.VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vad anvÀnder förskollÀrarna för innehÄll och metod nÀr de planerar en aktivitet med motoriskt innehÄll för barnen? Vilka faktorer spelar in i förskollÀrarens val av aktivitet med inriktning mot motorisk utveckling? Hur tÀnker förskollÀraren kring mÄlet med den planerade aktiviteten?Undersökningen sker genom intervjuer av tio förskollÀrare som arbetar inom förskoleverksamheten. IntervjufrÄgorna bestÄr av kvalitativa frÄgor och de spelas in under ljudupptagning. Resultatet visar att barnens och förskollÀrarnas intresse till stor del styr valet av aktivitet.

Kan du hoppa jÀmfota? : en studie om skillnader i elevers motorik

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet Àr att ta reda pÄ om en utökad undervisning i idrott och hÀlsa har ett samband pÄ skolelevers motoriska fÀrdigheter. Detta syfte kommer vi undersöka genom att besvara frÄgorna ?hur ser de motoriska fÀrdigheterna ut hos eleverna i en Bunkefloskola jÀmfört med i SIH-projektet?? och ?finns det nÄgot/nÄgra omrÄden inom de motoriska fÀrdigheterna dÀr skillnaderna Àr sÀrskilt utmÀrkande??MetodDatainsamlingen bestod av tvÄ stycken observationstillfÀllen dÀr vi observerade 60 elever, frÄn en Bunkefloskola i Sverige. Eleverna uförde NyTidstestet som syftar till att testa deras allsidiga rörelsekompetens. Skolan som eleverna gÄr pÄ arbetar med Bunkeflomodellen som karaktÀriseras av att ha fysisk aktivitet pÄ schemat varje skoldag.

Motorik, inlÀrning och rörelseglÀdje : En kvalitativ intervjustudie pÄ förskolan

SammanfattningDen hÀr studiens syfte har varit att undersöka vilka uppfattningar pedagogerna har om barns kroppsliga rörelser i verksamheten, bÄde i den fria spontana leken och i de planerade rörelseaktiviteterna. De har Àven fÄtt dela med sig av sina tankar om barns möjligheter till rörelser i verksamheten och hur de ser att det pÄverkar barnens motoriska utveckling, inlÀrning och rörelseglÀdje. Detta har möjliggjorts genom att anvÀnda sig av det fenomenologiska perspektivets ?glasögon? dÀr mÀnniskan erfar vÀrlden genom kropp och sinne. Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan rörelse, utveckling och inlÀrningsförmÄga.

Barns lÀrande genom lek i förskolan: Pedagogers arbete med leken som ett lÀrandeverktyg

Syftet med studien Àr att beskriva, analysera och öka förstÄelsen för pedagogernas berÀttelser om att arbeta med leken som ett lÀrandeverktyg samt lekens betydelse för barns lÀrande inom socialt samspel, motorik och matematik. För att kunna besvara studiens syfte anvÀnde vi oss av kvalitativa metoder, intervjuer och observationer. I studien utgick vi frÄn ett sociokulturellt perspektiv, med detta perspektiv och med hjÀlp av tidigare forskning analyseras och tolkas intervjuerna och observationerna för att sammanstÀlla ett resultat. Studien visar pedagogernas berÀttelser om leken som lÀrandeverktyg och att de anser att leken prÀglar verksamheten. Under intervjuerna fick vi en insyn i pedagogernas berÀttelser om leken, de belyste leken som ett verktyg.

Pedagogers förhÄllningsÀtt till fysisk aktivitet och grovmotorik pÄ en förskola

Cartner, Annette & Johansson, Sanna (2012), Pedagogernas förhÄllningsÀtt till fysisk aktivitet och grovmotorik i förskolan. LÀrarutbildningen: Malmö högskola Vi Àr tvÄ blivande förskollÀrare som lÀser sista terminen pÄ LÀrarutbildningen pÄ Malmö högskola. Vi fick vÄrt intresse för motorik och fysisk aktivitet nÀr vi lÀste sidoÀmnet Lek, rörelse och hÀlsa 1, 15hp. Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i hur pedagogerna arbetar för att stimulera barnens grovmotorik och rörelse i förskolan. Vi utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur arbetar pedagogerna med fysisk aktivitet och grovmotorik i förskolan? Hur talar pedagogerna om den fysiska aktiviteten och grovmotoriken i förskolan? Vi diskuterar relevant forskning kring rörelsen och motoriken.

Tid för motorik : En explorativ studie av motorik i förskoleklass

I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks vilka kunskaper och fÀrdigheter som eleven förvÀrvar i slöjd och hur denna kunskap kan anvÀndas i skolans alla Àmnen. Uppsatsen baseras pÄ fem avhandlingar och tre vetenskapliga artiklar som har bearbetats genom en kvalitativ textanalys. Tyngdpunkten ligger pÄ vad författaren uttrycker i sin text om vilket kunskapsinnehÄll som förmedlas i Àmnet slöjd i grundskolan.  Resultatet visar att eleven förvÀrvar tre olika sorters kunskap. En del Àr den Àmnesspecifika kunskapen dÀr materialkÀnnedom och kunskap om verktygen innefattas. Den andra delen Àr de fÀrdigheter eleven lÀr sig, alltsÄ den kroppsliga kunskapen, som Àven kan kopplas till begreppet Techné.

Flickor och pojkar skriver enligt ASL

Denna studie behandlar hur flickor och pojkar uttryckte sig nÀr de skrev i datorn i skrivpar, enligt metoden Att skriva sig till lÀsning, ASL. Vi var nyfikna pÄ om det fanns olikheter i deras skrivprocesser. Syftet var att observera och presentera eventuella likheter och skillnader mellan flickor och pojkar i Ärskurs 1. Vi bröt ner syftet i fyra frÄgestÀllningar som sökte svar pÄ om flickorna respektive pojkarna, i de olika skrivparen, visade pÄ skillnader/likheter gÀllande uttryckssÀtt i kommunikation och motorik, i texternas innehÄll samt i deras koncentrationsförmÄga under pÄgÄende arbete. Eftersom vi ville fÄ med sÄ mycket information och kunskap som möjligt valde vi att göra observationer, textanalyser samt ljudinspelningar.

Motorik, lÀrande och estetiska sprÄk - ett spel för lÀrande

Syftet med detta examensarbete Àr att försöka att ta reda pÄ om motoriken har nÄgon avgörande betydelse för lÀrandet och utvecklingen av de estetiska sprÄken. Vi ville genom enkÀt och intervju fÄ tydliggjort förÀldrars och pedagogers tankar kring just detta. För att förankra vÄr idé och vÄrt syfte vÀnde vi oss till tidigare forskning och litteratur som berör Àmnet. Vi ville genomföra ett examensarbete som vi kan ha nytta av i framtiden och som har betydelse för oss i vÄr roll som pedagoger. Med detta som utgÄngspunkt genomförde vi intervjuer med tvÄ pedagoger.

Observation av smÀrta hos personer med demenssjukdom.

Bakgrund: Att drabbas av fo?rva?rvad hja?rnskada och kognitiva sva?righeter i tona?ren pa?verkar delaktighet och aktivitetsutfo?rande inom fleralivsomra?den. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva sva?righeter kra?ver ta?lamod och energi. En fo?rva?rvad hja?rnskada kan pa?verka ungdomars mo?jlighet till delaktighet i samha?llet.Syfte: Att beskriva konsekvenserna i vardagen na?r en person i tona?ren drabbas av kognitiva sva?righeter efter la?tt/ma?ttlig fo?rva?rvad hja?rnskada.Metod: Studien a?r gjord i form av en integrativ litteraturstudie utifra?n vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2002-2013.

"Rummet utan fyra vÀggar" : - en fenomenografisk studie om sex förskollÀrares uppfattningar om förskolegÄrdens betydelse för barns motoriska utvecvkling

ABSTRAKT Idag visar forskning pÄ allt fler stillasittande och inaktiva barn vilket delvis kan bero pÄ samhÀllets tekniska framfart. För att barn ska ges möjlighet till att utveckla sina motoriska fÀrdigheter visar studier pÄ att förskolan bör erbjuda en utmanande och stimulerande utomhusmiljö men en del forskare menar att förskolors utomhusmiljö kan se vÀldigt olika ut. Syftet med detta examensarbete har varit att intervjua sex förskollÀrare om deras uppfattningar angÄende förskolegÄrdens möjligheter till att stimulera barns motoriska utveckling. Studien Àr en fenomenografisk ansats dÀr vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod och dÀr empirin inom studien utgjort grunden för arbetet. Resultatet i vÄr studie visar pÄ att Àven om förskolan ligger centralt eller i utkantanten av en storstad eller en smÄstad har förskollÀrarna i stort sÀtt liknande uppfattningar och tankar om förskolegÄrdens betydelse för barns motoriska utveckling.

MR som screeningmetod f?r prostatacancer

BAKGRUND: Prostatacancer ?r en uttalad folksjukdom bland m?n globalt, och ?r den vanligaste cancerformen i Sverige. M?nga lever med denna sjukdom asymtomatiskt under l?nga perioder, vilket utmanar m?jligheten att uppt?cka och behandla sjukdomen i ett tidigt skede. Anv?ndningen av prostataspecifikt antigen (PSA) har i den senaste forskningen presenterats som en bidragande faktor till ?verdiagnostik och ?verbehandling av sjukdomen.

Barn med autism : En litteraturstudie om arbetsterapeutiska interventioner samt hur familjer pÄverkas av att leva med ett barn med autism.

Bakgrund: Utveckling av fÀrdigheter i aktiviteter i dagliga livet Àr viktigt för att kunna bli sjÀlvstÀndig i sin vardag. Hos barn med diagnosen autism Àr det vanligt att de fÀrdigheter som krÀvs för att bli sjÀlvstÀndig aldrig utvecklas. Aktiviteter som sker i barndomen ligger till grund för hur utvecklingen sker och vilka kompetenser som skapas för framtidenSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur arbetsterapeuten arbetar med barn med autism i Äldrarna 2-12 Är samt hur barnets omgivning pÄverkas av att leva med ett barn med autism.Metod: Metoden i denna studie utgjorde en litteraturstudie innehÄllande tio vetenskapliga artiklar som hittades via systematiska databassökningar.Resultat: Vid analys av data framkom fyra ÀmnesomrÄden, social integration, kommunikation, sensorik och motorik. OmrÄdena innefattade arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt. Ett femte omrÄde kunde Àven urskiljas gÀllande hur familjer pÄverkas av att leva med ett barn med autism.Slutsats: Resultatet visade att djur och lek var vanligt förekommande interventionsformer.

Rörelse för barns koncentration och inlÀrning : En kvalitativ intervjustudie med pedagoger i förskolan

Detta examensarbete beskriver betydelsen av rörelse för barn med koncentrations- och inlÀrningssvÄrigheter. Ericsson (2003) syftar pÄ att pedagogisk forskning kring motorikens problemomrÄde ligger pÄ ett övergripande plan dÀr man anvÀnder sig av rörelse för att ge barn möjligheter till utveckling inom motorik, psykisk och fysisk utveckling samt kroppskunskap. Med detta arbete vill jag visa att rörelse kan ha en bredare betydelse. Ericsson (2003) menar ocksÄ att tidigare forskning visar att mÄnga barn som har koncentrations- och inlÀrningssvÄrigheter Àven har problem med motorik. Genom att presentera tidigare forskning och annan facklitteratur visas vikten av rörelse och möjligheten för pedagoger i förskolan att utnyttja rörelse och motorisk trÀning för att underlÀtta barns koncentrations- och inlÀrningsförmÄga.

Kvart i tolv : Mötet med barnböcker i förskolan

Fo?religgande uppsats handlar om den tysta kommunikationen som gestaltas i klassrum av la?rare och elever i skolan. Syftet har varit att utifra?n tre valda aspekter; tyst kunskap, tysta relationer och tysta redskap analysera och kartla?gga den tysta kommunikationens uttryck. Genom en systematisk litteraturstudie besvaras fra?gesta?llningar ro?rande vardera ovan na?mnda aspekter na?mligen; Hur kan tyst kunskap komma till uttryck hos la?rare, vad kan ske i tysta relationer mellan la?rare ? elev och elev ? elev samt vad kan kropp respektive miljo? som redskap ha fo?r betydelse fo?r kommunikationen.

Bostadsbyggandets utmaningar : En kvalitativ undersökning av Stockholms bostadsmarknad

Den ha?r uppsatsen grundar sig i en kvalitativ underso?kning ro?rande Stockholms bostadsmarknad. Det empiriska materialet besta?r av semistrukturerade intervjuer samt en litteraturstudie. Intervjuerna har genomfo?rts med akto?rer som alla har intresse i bostadsmarknaden.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->