Sök:

Barns lärande genom lek i förskolan

Pedagogers arbete med leken som ett lärandeverktyg


Syftet med studien är att beskriva, analysera och öka förståelsen för pedagogernas berättelser om att arbeta med leken som ett lärandeverktyg samt lekens betydelse för barns lärande inom socialt samspel, motorik och matematik. För att kunna besvara studiens syfte använde vi oss av kvalitativa metoder, intervjuer och observationer. I studien utgick vi från ett sociokulturellt perspektiv, med detta perspektiv och med hjälp av tidigare forskning analyseras och tolkas intervjuerna och observationerna för att sammanställa ett resultat. Studien visar pedagogernas berättelser om leken som lärandeverktyg och att de anser att leken präglar verksamheten. Under intervjuerna fick vi en insyn i pedagogernas berättelser om leken, de belyste leken som ett verktyg. Pedagogerna ansåg att de använde leken för att skapa ett lustfyllt lärande för barn. Observationerna visade att barnen tränade på olika lärandeområden under leken. Lärandeområden som vi ansåg framkom tydligt i studien var socialt samspel, motorik och matematik.Vi kan konstatera att barn tränar olika lärandeområden i leken och att pedagogerna är medvetna om lekens betydelse för lärande. Våra slutsatser är att pedagogerna använder leken som ett lärandeverktyg och bidrar till barns lek, via nya kunskaper och material. Det sociala samspelet är konstant under leken.

Författare

Alexandra Bergström Johanna Lundström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..