Sök:

Sökresultat:

551 Uppsatser om Monologiska-dialogiska-flerstämmiga klassrum - Sida 11 av 37

Klassrummets betydelse : LÀrares funderingar med fokus opÄ deras arbetssÀtt och klassrummets utformning

Detta examensarbete belyser betydelsen som klassrummets utformning har för lÀrarens arbetssÀtt. Med utformning menas rummets innehÄll; placering av kateder, bÀnkar/bord, förvaring av arbetsmaterial, samlingsplats/fria ytor etc. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer med fem lÀrare. LÀrarna diskuterar vilka för- och nackdelar som tillgÄng till bÀnk/bord, samlingsplats, material och utrymmen har i kontexten klassrum och undervisning. Resultatet visar att den fysiska utformningen av klassrummet, beroende pÄ lÀrarens instÀllning, kan utgöra bÄde möjlighet och hinder i undervisningen..

LitterÀra urval i ett demokratiskt klassrum : Att Àga makt över litterÀra val och bortval

Studien undersöker redan bedömda skriftliga tester frÄn nationella provet i svenska för invandrare (sfi) i syfte att pröva relevansen hos processbarhetsteorin (PT) som ett stöd i summativ bedömning av andrasprÄksutveckling. Betydelsefulla infallsvinklar kommer frÄn innebörden av kommunikativ sprÄkförmÄga och stÀllningstagandet till s.k. icke mÄlsprÄksenliga former och kriterier för systematisk anvÀndning. I metoden tillÀmpas bÄde kategorier och kriterier frÄn Rahkonen och HÄkansson (2008). Resultaten visar en viss skillnad mellan underkÀnda texter och godkÀnda texter pÄ gruppnivÄ men ocksÄ en stor individuell variation pÄ individnivÄ..

LÀra vÄga tala! : Om tal i klassrumsoffentligheten

SammandragFörfattare: Peggy PalmÅr: Ht 2007Titel: LĂ€ra vĂ„ga tala. Om tal i klassrumsoffentlighetenEngelsk titel: Speak up! About communication in the classroomOrt, Universitet: VĂ€xjö, VĂ€xjö UniversitetSidor: 40InnehĂ„ll:Undersökningens syfte var att ta reda pĂ„ hur det offentliga talutrymmet fördelar sig i klassrummet för de tidigare Ă„ren, för lĂ€raren, men Ă€ven för hur det fördelar sig mellan flickor och pojkar. Undersökningen syftar Ă€ven till att belysa pĂ„ vilket sĂ€tt som eleverna fĂ„tt/tagit ordet pĂ„ den offentliga nivĂ„n i klassrummet och vid hur mĂ„nga tillfĂ€llen som lĂ€raren har vidareutvecklat svaret med sina elever vid dessa tillfĂ€llen. Samt Ă€ven hur lĂ€rare och elever uppfattar att det offentliga talutrymmet fördelar sig i klassrummet för de tidigare Ă„ren.Metoden bestĂ„r av observationer och ljudinspelningar i klassrummen i Ă„k 1, 3 och 5. Jag har Ă€ven utfört intervjuer av de tre berörda lĂ€rarna och av tre flickor och tre pojkar frĂ„n varje klass.Resultatet visar att lĂ€raren talar i cirka 54-78 % av den offentliga taltiden, deras uppfattning lĂ„g pĂ„ cirka 50-60 %.

Varför lÀxor? : En studie om nÄgra mellanstadielÀrares tankar om och syfte med lÀxor

The aim of my study is to get an idea of how some teachers use homework, what they consider a good homework is, and what considerations they take to the students' home circumstances. I have made a qualitative interview study with four middle school teachers. The results of my study show that teachers can flip the classroom and use so-called preparatory tasks. The time saving aspect is a strong reason they choose that model. That students are able to practice their own responsibility and perform meaningful homework seems to also be in focus, but the biggest reason they use flipped classrooms seems to be because it is a more equivalent homework then traditional homework, and that students and their guardians also appreciate the flipped classroom model as they become more involved in their children's schoolwork..

Etik och strategiska bloggar: NĂ€r bloggen blir PR-verktyg

Denna uppsats tar sin utgÄngspunkt i PR-vÀrldens anammande av bloggar. För denna studie undersöks bloggar som anvÀnts i PR- och marknadsföringssyfte dÀr bloggens verkliga avsÀndare inte varit kÀnd för majoriteten av bloggens lÀsare. TvÄ specifika bloggar har valts ut för denna studie, bloggen Black Ascot som syftade till att skapa uppmÀrksamhet kring Malmö Opera samt bloggen Stefan The Swopper som var en del i en kampanj för Posten. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och dÀrigenom ge kunskap om hur bloggar anvÀnds och utformas i PR- och kampanjverksamhet. DÀrmed Àr syftet ocksÄ att undersöka vilka de strategiska tankegÄngarna bakom de för uppsatsen utvalda bloggarna varit samt hur dessa bloggar kan anses vara förenliga med gÀngse PR-etik.

HjÀlp! Jag faller mellan stolarna : En studie om Ätta pedagogers syn pÄ klassrummet nÀr det gÀller att stimulera barns motoriska utveckling

Syftet med denna studie var att belysa hur Ätta pedagoger som Àr verksamma i de lÀgre Ärskurserna ser pÄ klassrummet som arbetsfÀlt, nÀr det gÀller att stimulera barns motoriska utveckling. Arbetet baserar sig pÄ en litteraturstudie och en kvalitativ undersökning i form av intervjuer.VÄra slutsatser av resultatet Àr att pedagogerna visar att de har förstÄelse för barns motoriska utveckling. Trots detta rÄder det en brist pÄ medvetna motoriska rörelseövningar som Àr integrerade i undervisningen. Teoretisk medvetenhet kring motorikens betydelse har inte i undervisningen gett praktiskt resultat..

Klassrumsmiljön ur ett sprÄkutvecklingsperspektiv : En studie av den fysiska miljöns betydelse för yngre skolelevers tal-, lÀs- och skrivutveckling

Syftet med denna studie har varit att undersöka den fysiska miljön för yngre skolelever i klassrummet utifrÄn ett tal-, lÀs- och skrivutvecklingsperspektiv. Detta har gjorts genom att intervjua sex lÀrare pÄ olika skolor samt att göra en observation av deras klassrum. UtifrÄn studien har vi sett att samtliga lÀrare har en uppfattning om hur de vill utforma den fysiska miljön för de yngre skolelevernas tal-, lÀs- och skrivutveckling. Medvetenheten och svaren skiljer sig dock Ät och under flera observationer har vi ocksÄ kunnat konstatera att lÀrarna "inte lever som de lÀr" utan att miljön ser ut pÄ ett annat sÀtt Àn vad de sÀger sig vilja efterstrÀva..

LjuddÀmpad stol för elever i Ärskurs F - 6 - Soundproof chair for pupils in primary school

Uppsatsen Àr ett examensarbete pÄ 22,5 hp, som kom till pÄ uppdrag av SONO inredningar och TranÄs skolmöbler och har utförts av Sara Storm, student pÄ Produktdesignprogrammet vid Malmö högskola, under vÄren 2012. Arbetet behandlar klassrummens ljudmiljö i lÄg- och mellanstadieskolor samt hur elever sitter i sina stolar. Kan en elevstol bidra till en bÀttre ljudmiljö i klassrum och erbjuda en bra ergonomisk sittkomfort för eleven? Resultatet blev en stol, dÀr material och konstruktionslösningar reducerar buller och med sin vippfunktion möjliggör ett flexibelt sittande..

InlÀrningsstilar : Vilka möjligheter tar, samt ges eleverna att anvÀnda olika inlÀrningsstilar?

Syftet med uppsatsen Àr att studera anvÀndningen av inlÀrningsstilar i ett klassrum. Vilka möjligheter till att anvÀnda flera olika inlÀrningsstilar tar eleverna samt vilka möjligheter som lÀraren ger. Vilka inlÀrningsstilar anvÀnds allmÀnt i klassrummet och Àven specifikt under lÀs- och skriftsprÄkundervisningen. Undersökningen gjordes i en F-2 klass pÄ en skola i mellersta Sverige. Metoden som anvÀndes var observation.

NĂ„gra konflikter i mitt klassrum och hanteringen av dessa

The objective of this study was to describe and analyze some of the conflicts in the class room using solution strategies from a human needs perspective. This was done by a qualitative in-vestigation based on the observations of the participants.The query of how every day conflicts arise in the class room and their reasons.The result was analyzed using reference frame in human needs theory. The results showed that there were several reasons for a conflict and its solution. It was also shown that creating a nice atmosphere in the class room was a continuous effort and the strategies of the teachers in a conflict situation were different depending on the situation. Human needs theories assists us to analyze and handle conflicts in the class room..

Hur p?verkas lipidniv?erna av ?gg vid diabetes typ 2, prediabetes och metabolt syndrom? En systematisk litteratur?versikt

Syfte: Att en kost rik p? m?ttat fett har en negativ inverkan p? blodlipider har l?nge varit klarlagt. D?remot r?der delade ?sikter om effekterna av kolesterolintag p? lipidniv?er hos personer med blodlipidrubbningar. M?nga kolesterolrika livsmedel inneh?ller ocks? en stor andel m?ttat fett.

Ska vi rÀkna plus eller addition?

Denna undersökning vill ge en bild av hur det kan se ut i ett klassrum vad gÀller anvÀndningen av sprÄket pÄ matematiklektionerna ? varför anvÀnder vi flera olika ord för samma sak? Den vill Àven vÀcka tankar hos lÀrare och blivande lÀrare i matematik för skolans tidigare Är samt Àven förskolan, om hur anvÀndningen av sprÄket i matematiken kan komma att pÄverka eleverna vid senare studier. För att se hur det kan se ut sÄ har en klass pÄ mellanstadiet och deras lÀrare observerats och intervjuats. Resultatet visar att eleverna sjÀlva vÀljer att anvÀnda andra ord Àn de lÀraren och lÀromedlen pÄ mellanstadiet anvÀnder. Samtal har Àven förekommit med förskollÀrare och förÀldrar för att se hur dessa matematiska ord presenteras för eleverna innan de börjar sin skolgÄng..

Ekologisk trÀningskonfektion

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka elevers förstÄelse för begreppen natur- och kulturlandskap i Ärskurs Ätta samt i vilken omfattning elever uppfattar hur deras nÀrmiljö anvÀnds i deras undervisning. Dessa begrepp Àr valda dÄ de utgör en central roll i kursplanen för geografi. VÄr undersökning bygger pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning med uppföljande kvalitativa intervjuer. Vi har kommit fram till att eleverna har en viss förstÄelse för begreppen men har svÄrt att se helheten. 25 procent av eleverna kunde pÄ ett tillfredstÀllandet sÀtt förklara natur- och kulturlandskap.

Hur pojkar och flickor tar och fÄr ordet i klassrummet. : Ur ett genusperspektiv

The text is about behaviour and appearance of boys and girls in the classroom in a gender perspective. How are the boys and girls placed in the classroom, and does this affect them in any way? How boys and girls are called on to speak. Is the teacher fare in the allocation of speech? There are a lot of differences between the genders, boys and girls are placed in a special way.

Matematik i konstruktivistisk anda

Vi har undersökt hur konstruktivistiska tankar synliggörs i styrdokumenten och i arbetssÀttet Matematik pÄ talets grund (MTG) samt i nÄgra matematiklÀrares klassrum. De metoder vi anvÀnt oss av för att fÄ svar pÄ vÄrt syfte och frÄgestÀllningar Àr komparativ textanalys och kvalitativa intervjuer. VÄrt resultat visar att i styrdokumenten syns konstruktivistiska tankar om kunskap och lÀrande tydligt. Vi kan ocksÄ konstatera att MTG Àr ett konstruktivistiskt arbetssÀtt. NÀr det gÀller konstruktivismen i klassrummet, sÄ visade vÄr undersökning att bl.a. tidsbrist och kollegors instÀllning försvÄrar den nyexaminerade matematiklÀrarens ambitioner att arbeta konstruktivistiskt.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->