Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 2 av 562
CI-metoden och dess effekter pÄ barn och ungdomar med CP-hemiplegi : - en systematisk litteraturstudie
CI-metoden Àr en ny behandlingsmetod för barn och ungdomar med CP-hemiplegi. Metoden innebr att man genom en restrikion pÄ den intakta armen och handen frÀmjar rörelse i den hemiplegiska armen oc handen i syfte att förbÀttra anvÀndningen av den armen och handen i dagliga aktiviteter.Syftet med litteraturstudien Àr att beskriva CI-metoden och dess effekter pÄ funktions- och aktivitetsförmÄga hos barn och ungdomar med CP-hemiplegi.För att fÄ svar pÄ studiens syfte och frÄgestÀllningar gjordes en systematisk litteraturstudie som baseras pÄ vetenskapliga artiklar om effekter av behandling med CI-metoden pÄ barn och ungdomar med hemiplegi till följd av en CP-skada. Studien baseras pÄ sammanlagt 12 artiklar, varav 11 studier frÄn Ären 2001-2006 och en studie frÄn 1997. Artiklara Àr sökta i AMED, Cinahl samt Medline.Resultatet visar att barnen och ungdomarna genom behandling med CI-metoden gjorde förbÀttringar i bÄde funktions- och aktivitetsförmÄga. MÄnga av de förbÀttringar som gjorts under behandlingen kvarstod Àven vid uppföljningen, fyra veckor till sex mÄnader senare.
DÀrför spelar jag : Motivatonens betydelse i en utvecklingsprocess med FMT-metoden
Musikterapi har funnits genom hela vÄr historia. I detta arbete presenteras den Funktionsinriktade musikterapin, FMT, och mitt praktikarbete med tvÄ adepter (de som fÄr terapi) under min utbildning till FMT-terapeut vid Musikhögskolan Ingesund. Syftet Àr att belysa FMT-metoden och den positiva kraft som metoden har.Det har resulterat i ett arbete om FMT-metodens kapacitet att motivera till rörelse som i sin tur leder till utveckling. Mina adepter har bland annat utvecklat sin andning, stabilitet, rörelseprecision, samverkan och modell/logik. Min slutsats Àr att all rörelse Àr en reaktion pÄ ett intryck som blir till ett motiv, en vilja att utföra en rörelse.
Olweus ÄtgÀrdsprogram mot mobbning: fungerar metoden?
Mobbning Àr ett allvarligt problem i skolorna som kan fÄ offren att mÄ mycket dÄligt och de som utför mobbningen riskerar att senare utveckla ett antisocialt och kriminellt beteende. Det Àr dÀrför viktigt att utveckla fungerande ÄtgÀrdsprogram mot mobbning. Syftet med det hÀr examensarbetet Àr dÀrför att undersöka om Olweus (1991) ÄtgÀrdsprogram mot mobbning fungerar. De frÄgestÀllningar som tas upp Àr: om anvÀndandet av denna metod fungerar, om metoden fungerar olika beroende pÄ kön, Ärskurs och typ av mobbning, om den kan förÀndra elevers och vuxnas attityder mot, och agerande, vid mobbning och hur metoden skulle kunna förbÀttras. Metoden som valts för att undersöka detta Àr en litteraturstudie.
Plugga mindre - lyckas bÀttre
Syfte med undersökningen var att ge svar pÄ om, och i sÄ fall hur metoden för effektiv lÀsteknik pÄverkar elevens studievanor, sjÀlvstudietid, förstÄelse och studieresultat. Undersökningsgruppen bestod av 9 elever vid en gymnasieskola i Kalix. Metoden effektiv lÀsteknik integrerades i undervisningen. För undersökningen anvÀndes tre enkÀter. Den första enkÀten besvarade eleverna före metodens integration i undervisningen.
HjÀrnvÀgar : Ett banverksbyggande
Med detta examensarbete vill jag pÄ enklast möjliga sÀtt beskriva vad FMT-metoden Àr och hur den kan praktiseras. MÄlet Àr att sÄ mÄnga personer som möjligt ska fÄ en klar bild av detta. Jag har valt att skriva om huruvida FMT kan fungera som rehabilitering eller habilitering för mÀnniskor med stroke eller CP-skada. Min slutsats blir att genom emotionell, kognitiv och perceptuell stimulans i FMT-metoden har motivation skapats för motorisk utveckling, och till följd av detta har Àven den sensoriska integrationen stÀrkts. .
LTG eller LÀsning pÄ talets grund- hur fungerar metoden i praktiken?
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur LTG-metoden fungerar och hur man arbetar med denna metod pÄ en skola i Mellansverige. Jag har en kvalitativ ansats pÄ mitt arbete och har dÀrför anvÀnt mig av öppna intervjuer med tvÄ lÀrare dÀr jag ville fÄ dem att beskriva hur de arbetar med metoden pÄ skolan. Dessutom genomförde jag sex barnintervjuer för att Àven fÄ barnens syn pÄ hur de lÀser i skolan samt nÄgra observationer. Det resultat jag fick fram var att man anvÀnder tre av de fem faserna i LTG-metoden pÄ skolan och att man regelbundet genomför olika tester för att kontrollera lÀsutvecklingen hos alla barn. Min slutsats Àr att LTG-metoden med sina olika faser verkar vara ett givande arbetssÀtt för bÄde lÀrare och elever eftersom man utgÄr frÄn barnens gemensamma upplevelser och erfarenheter.
Livcykelanalys av golvvÄrd : En jÀmförande studie av Twister?-metoden och golvvÄrdsmetoder med polish och vax
I dagens samhÀlle finns det en stor variation pÄ golv och golvmaterial. Till dessa finns det en stor variation av de produkter och metoder som anvÀnds för att hÄlla dessa golv funktionsdugliga. Samtliga golv och produkter ger upphov till miljöpÄverkan av olika storlek och sort.Denna studie Àr skriven pÄ uppdrag av avdelningen för industriell miljöteknik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) Linköpings Universitet, som vill veta vilken miljöpÄverkan Twister?-metoden har. Detta sker genom en livscykelanalys.En livscykelanalys stÀller en produkt eller tjÀnst miljöpÄverkan utifrÄn helhetsperspektiv innefattande materialframstÀllning, tillverkning, anvÀndning och resthantering.
Hur hÄllbart Àr hÄllbart nog? : En utvÀrdering av Sustainable Value-metoden genom praktisk applikation pÄ Stockholmsbörsens Large Cap-bolag
Miljön har blivit en stor del av samhÀllsdebatten och en stor mÀngd information om klimatpÄverkan finns tillgÀnglig för den intresserade. En hÄllbarhetsredovisning Àr företagens sÀtt att visa sitt miljöengagemang och i den redovisas en mÀngd data. Sustainable Value-metoden anses av mÄnga vara en av de bÀttre metoderna att ta till vara pÄ dessa data. Metoden anvÀnder företagens egna uppgifter om miljöpÄverkan för att jÀmföra företag med varandra avseende hÄllbar utveckling.Syftet med uppsatsen Àr att utröna hur anvÀndbar Sustainable Value-metoden Àr genom att applicera metoden i en undersökning pÄ företagen pÄ Stockholmsbörsens Large Cap-lista med fokus pÄ företagens koldioxidutslÀpp. Resultatet av undersökningen visar att företagen redovisar vÀldefinierad utslÀppsinformation i större utstrÀckning Àn för bara nÄgra Är sedan och att det idag finns tillrÀckligt med information för att en undersökning med Sustainable Value-metoden pÄ Stockholmsbörsens Large Cap-företag ska vara meningfull att genomföra.
Till lust att le med FMT : Att se det stora i det lilla
Med mitt examensarbete vill jag förklara vad FMT-metoden Àr. Jag berÀttar kort musikterapins historia och jag ger ocksÄ en förklaring pÄ metoden. Förklarar kort Rett syndrom och autism. Jag beskriver vidare mitt praktikarbete dÀr jag valt att undersöka vad det Àr i metoden som gör att det kÀnns meningsfullt för adepten. Trots att jag inte kunnat se nÄgra större förÀndringar efter 15 gÄnger har adepterna ÀndÄ tyckt det varit roligt att komma till sessionerna.
Dokumentation för innovation : Ett försök till anvÀndande av KIT Metoden i ett tillverkande företag.
Denna studie bygger ett försök att anvÀnda ?KIT Metoden? för att förbÀttraarbetsmiljön för maskinförare pÄ ?Transporten?, en interntjÀnst pÄ företaget SSAB.Metoden anvÀnds dÄ författarna anser att den kan lÀmpa sig bra för personal utan attdet stör deras arbete. KIT metoden Àr utarbetad för att fÄnga ?nuet? och den Àr intetestad pÄ ett tillverkande företag. Författarna ansÄg att förbÀttringsarbete tillarbetsmiljö kan lida av att de brister som uppkommer under förarens arbetspass ofta Àrdolda problem som förarna inte kan kommunicera pÄ nÄgot bra sÀtt till andrainblandade.
Casemetodik - metoden och dess anvÀndning inom vÄrdutbildningar
Casemetodiken Àr en relativt ny pedagogisk metod i Sverige. Metoden bygger pÄ att de studerande fÄr trÀna sig i att analysera komplexa situationer, argumentera sakligt, leva sig in i andras sÀtt att uppleva samt att tolerera alternativa sÀtt att tolka en situation och agera i den. Idag anvÀnds metoden frÀmst inom högre utbildningar, men Àr metoden Àven anvÀndbar inom sjuksköterskeutbildningen och OmvÄrdnadsprogrammet pÄ gymansieskolan? Syftet med arbetet var att via litteraturgenomgÄng studera Casemetoden och genom en empirisk undersökning i form av enkÀt, undersöka i vilken utstrÀckning metoden anvÀnds inom de bÄda vÄrdutbildningarna. EnkÀten skickades till 7 universitet/högskolor med sjuksköterskeutbildning och 19 gymnasieskolor med OmvÄrdnadsprogram.
Processen vid anskaffning av standardsystem : I enlighet med SIV - metoden
Problematiken för anskaffning av standardsystem inom en verksamhet kan bli omfattande,sÀrskilt ifall företaget tar förhastade beslut, och dÀrmed blir anskaffningen en belastningistÀllet för tvÀrtom. Metodutvecklingen för anskaffningen av standardsystem Àr ett omrÄdesom inte Àr utforskat i stor utstrÀckning. Idag finns det en generell metod som anvÀnds vidanskaffning av standardsystem. Metoden kallas för SIV-metod (Standardsystem iverksamheter) och har utvecklats av bl.a. Anders G.
Att skriva sig till lÀsning med datorn som verktyg : "Det Àr bra med datorn för man kan sudda sÄ smart"
Syftet med studien Àr att undersöka vad som har studerats och uppmÀrksammas om metoden Att skriva sig till lÀsning samt undersöka lÀrares Äsikter och uppfattningar om metoden och hur de anvÀnder datorn i undervisningen. Samt hur pedagoger i spÀnningsfÀltet mellan lÀrare, elev och en specifik metod uppfattar perspektivförskjutningen frÄn lÀs-och skrivinlÀrning till skriv-och lÀsinlÀrning. Med studien synliggörs en beskrivning av metodens fördelar och nackdelar samt uppfattningar av metodens lÀmplighet för alla elever. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer med lÀrare och en deltagande observation. Resultatet visade att lÀrarna var positiva till arbetssÀttet dÀr de anvÀnder datorn som verktyg i lÀs-och skrivinlÀrningen.
FĂ€rgbaserad GCR metod i Digital- och Flexotryck
Denna rapport Àr resultatet av ett examensarbete utförts pÄ Linköpings Universitet och Karlstads Universitet. Syftet med examensarbetet var att undersöka och vidareutveckla en befintlig fÀrgbaserad GCR metod.GCR stÄr för ?Grey Component Replacement? och Àr nödvÀndigt för att fÄ korrekt fÀrg i tryck. Givet ett C-, M- och Y-vÀrde returnerade den undersökta metoden C?-, M?-, Y?- och K?-vÀrden som var tÀnkt att ge samma fÀrgintryck som i föregÄende fall.
PBL som didaktisk metod i vuxenutbildning - Tutorers upplevelser
Syftet med arbetet har varit att belysa PBL som didaktisk metod genom att undersöka hur
tutorer upplever denna. Jag har genomfört Ätta semistrukturerade intervjuer med tutorer vid lÀkarutbildningen i Lund. Sammanfattningsvis pekar resultatet av min undersökning pÄ att PBL-metoden Àr en lÀmplig didaktisk metod pÄ lÀkarutbildningen i Lund. De flesta tutorer tycker ocksÄ att studenterna Àr positivt instÀllda till metoden och att de tar ett stort ansvar för
sitt lÀrande. Gruppdynamiken och grupprocessen har mycket stor inverkan och betydelse för PBL-arbetet och den sociala processen spelar en framtrÀdande roll för tutorernas positiva upplevelser av sin yrkesroll.