Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 1 av 562
Crude Oils. Vilka budskap kan finnas i Banksys m?lningar?
Syftet med uppsatsen ?r dels att genom analys s?ka de budskap som finns i tre oljem?lningar som ing?r i en serie som Banksy kallat Crude Oils, dels att genom intervjuer unders?ka hur ett antal betraktare uppfattar verken. De tre m?lningarna ?r Banksys versioner (parafraser) av tre k?nda konstverk av Claude Monet, Edward Hopper och Diego Vel?zquez.
De teorier och metoder som anv?nds i den analytiska delen ?r framtagna av Roland Barthes respektive Charles Forceville vid studier av annonser. I den empiriska delen till?mpas semistrukturerade intervjuer.
Resultatet av analyserna visar att det i m?lningarna finns budskap som kritiserar konsumtion, klassamh?lle och den hysteri som figurerar inom sk?nhetsbranschen.
Rekonstruktionen av Monets trÀdgÄrd : en diskussion kring trÀdgÄrdens bevarande, representation, autenticitet och mening
KonstnÀren Claude Monets trÀdgÄrd, som Àr belÀgen i byn Giverny nÄgra mil nordvÀst om Paris, Àr en trÀdgÄrd som anlades under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, men som sedan rekonstruerades pÄ 1970-talet. TrÀdgÄrden, som har sitt ursprung i impressionismen, har genom sin koppling till Monet, hans konst och till en viss tid, en viss betydelse som kan skapa krav pÄ att den rekonstruerade trÀdgÄrden ska vara sÄ lik och autentisk den ursprungliga trÀdgÄrden som möjligt. Denna upplevelse av autenticitet kan i historiska trÀdgÄrdar beröra aspekter som objekt, idé, tanke eller kÀnsla i trÀdgÄrden. Inom bevarande av trÀdgÄrdar finns det flera olika metoder för bevarande, varav konservering, restaurering, rekonstruktion, och ny/-omgestaltning finns representerade i detta arbete. Rekonstruktion, som innebÀr ett Äterskapande av nÄgot som tidigare funnits, har i Monets trÀdgÄrd inneburit ett Äterskapande som har utgÄtt frÄn representationer av olika slag.
LTG-metoden och ljudningsmetoden
LTG-metoden och ljudningsmetoden. En kvalitativ undersökning om hur sju lÀrare tillÀmpar LTG-metoden och ljudningsmetoden..
Reading to Learn - en metodutvÀrdering
Syftet med denna uppsats Àr att göra en metodutvÀrdering av metoden, Reading to Learn. UtvÀrderingen kommer visa om metoden har nÄgra begrÀnsningar, för- och nackdelar och om den passar i olika skolÀmnen. För att komma fram till ett resultat anvÀnds aktionsforskning vilket innebÀr observationer, intervjuer och eget utförande. Genom observationer och intervjuer ficks en bra inblick i metoden och utifrÄn det insamlade materialet kunde metoden utvÀrderas. Resultatet visar att metoden Àr anvÀndbar enligt olika perspektiv hos lÀrare.
Att hitta stabilitet : med FMT-metoden som redskap
Med detta examensarbete vill jag redogöra för hur Funktionsinriktad MusikTerapi kom till, och vad dess metod (den s.k. FMT-metoden) gÄr ut pÄ. Med tvÄ fallbeskrivningar vill jag redovisa hur jag arbetat med metoden med tvÄ personer. UtifrÄn de tvÄ fallbeskrivningarna ska jag försöka svara pÄ om, och hur FMT kan skapa förutsÀttningar för utveckling av stabilitet. Min slutsats Àr att jag, med hjÀlp av olika sÀtt att stÀlla upp instrument, anvÀndning av attribut och sÀtt att utforma en session, kunnat stÀrka och utveckla de tvÄ personernas stabilitet..
Barns kamratkulturer : Samspel i den fria leken
Syftet med denna uppsats Àr att göra en metodutvÀrdering av metoden, Reading to Learn. UtvÀrderingen kommer visa om metoden har nÄgra begrÀnsningar, för- och nackdelar och om den passar i olika skolÀmnen. För att komma fram till ett resultat anvÀnds aktionsforskning vilket innebÀr observationer, intervjuer och eget utförande. Genom observationer och intervjuer ficks en bra inblick i metoden och utifrÄn det insamlade materialet kunde metoden utvÀrderas. Resultatet visar att metoden Àr anvÀndbar enligt olika perspektiv hos lÀrare.
Synen pÄ en metod : Att arbeta med metoden ASL, Att skriva sig till lÀsning i en kommun och synen pÄ metoden av olika aktörsgrupper.
Detta Àr en intervjustudie vars syfte Àr att belysa Synen pÄ en metod, genom en intervjustudie med de olika grupper som arbetar med metoden ASL, Att skriva sig till lÀsning. En metod som förÀndrar den traditionella lÀs- och skrivundervisningen genom att byta ut pennan som skrivmedel mot datorn och tangentbordet. Metoden Àr ursprungligen kommen av ett förebyggande arbete för barn med lÀs- och skrivsvÄrigheter som arbetats fram av specialpedagogen Mona Wiklander. Metoden Att skriva sig till lÀsning finns om Àn i nÄgot annan form Àven i andra lÀnder, Arne Tragetons metod har fÄtt stor uppmÀrksamhet i Norden, samt delar av Europa. Studien tittar nÀrmare pÄ tvÄ skolor inom en kommun och vad metoden Àr för aktörerna, studien baseras pÄ 16 intervjuer fördelat pÄ fem olika aktörnivÄerna skolledningen, rektorer, lÀrare, förÀldrar och elever.
SjÀlvkÀnsla och sjÀlvbild med SET-metoden : En kvalitativ studie om fem pedagogers upplevelser av SET-metoden vad gÀller elevernas sjÀlvkÀnsla och sjÀlvbild
SET-metodens (Social och Emotionell TrÀning) syfte Àr att förebygga psykisk ohÀlsa hos barn och ungdomar. Teman Àr sjÀlvkÀnnedom, att hantera sina kÀnslor, empati, motivation och social kompetens. Metodens grundare hÀvdar att metoden ger positiva resultat pÄ psykiskt vÀlmÄende, mindre anvÀndande av droger och alkohol och mindre mobbning och utÄtagerande problematik.   Syfte med denna studie Àr att belysa lÄgstadiepedagogers (lÀrare och fritispedagoger) upplevelser av SET-metoden och deras arbete med metoden. Studien syftar vidare till att belysa pedagogernas upplevelse om vad metoden har gett för resultat hos elevernas vad gÀller sjÀlvkÀnsla och sjÀlvbild.
FÀltmÀtning och utmattningsanalys av hjullastarskopa
I denna rapport predikteras livslÀngden, med avseende pÄ utmattning, för en hjullastarskopa. TvÄ av de mest kritiska svetsarna utvÀrderas enligt IIW:s (International Institute of Welding) rekommendationer genom nominella spÀnningsmetoden, hot spot-metoden och effective notch-metoden. BerÀkningarna utförs med hjÀlp av finita elementmetoden. Genom att utföra töjningsmÀtningar pÄ hjullastarskopan i drift erhÄlls spÀnningsdiagram. Dessa uppmÀtta spÀnningsdiagram analyseras med rain-flow count-metoden.
I dur och struktur : Att bidra till strukturering med musiken som medel
I mitt examensarbete beskriver jag kort Musikterapins historia. Tyngdpunkten i arbetet ligger pÄ att beskriva FMT-metoden, Funktionsinriktad MusikTerapi som Àr den metod jag arbetat utifrÄn. Jag beskriver i tvÄ fallbeskrivningar hur jag har arbetat med FMT med tvÄ personer. Den ena personen har diagnosen ADHD och den andra har diagnosen ADD. Mitt fokus i arbetet har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt FMT-metoden kan anvÀndas, för att bidra till att skapa en struktur för de tvÄ personer som fÄtt FMT och om det eventuellt har gett effekt för dessa personer i deras vardag. Min slutsats Àr att i och med att jag arbetar med funktionerna hos mÀnniskan sÄ kan metoden bidra till att skapa struktur för de som metoden berör bÄde i deras vardag och i FMT-rummet. .
Metod för att hantera aggressioner
Studiens preciserade problem bestÄr av att undersöka vilka effekter Aggession Replacement Training (ART-metoden) ger, och om hur pedagoger kan möta, förebygga och hantera konflikter och aggressioner i skolan med hjÀlp av metoden. Genom litteratur, intervjuer, samt genom inhÀmtad kunskap om ART-metoden, redogör vi för hur pedagoger i den utvalda undersökningsgruppen kan arbeta förebyggande och hantera uppkomna konflikter. Slutsatsen vi kom fram till Àr, att man mÄste arbeta regelbundet med ART-metoden och ha tÄlamod om inte effekterna Àr omedelbart synliga. Pedagogerna skall arbeta med förebyggande ÄtgÀrder för att stÀrka individen och förbÀttra det psykosociala klimatet i gruppen och se de smÄ men betydelsefulla förÀndringarna - effekterna..
Sjukgymnasters upplevelser av metoden Mindfulness och dess nytta inom sjukgymnastik: en kvalitativ studie
Mindfulness betyder mentalt nÀrvarande och Àr en form av mental trÀning som syftar till att medvetandegöra tankar och kÀnslor utan att vÀrdera dessa. Metoden anvÀnds frÀmst inom sjukvÄrden i USA, Canada och Europa pÄ individer drabbade av stress, Ängest, smÀrta, depression och cancer. Det har visat sig att genom utövande av metoden har acceptansen och hanteringen av sjukdomar och besvÀr underlÀttats. Syfte: Beskriva sjukgymnasters upplevelser av metoden Mindfulness och dess nytta inom sjukgymnastik. Metod: Studien grundar sig pÄ fem intervjuer med sjukgymnaster inom primÀrvÄrden som genomgÄtt kurs i metoden Mindfulness.
Analys och framtagning av algoritm för rodermÀtning
Arbetet Àr ett utredningsarbete som gÄr ut pÄ att försöka lokalisera felkÀllor och göra förbÀttringar pÄ en testutrustning som mÀter rodervinklar pÄ akterdelen pÄ en robot. Rapporten innehÄller en översiktlig bild över den tidigare metoden och dess felkÀllor som hittas vid test av den tidigare metoden. Utredningen utmanar ocksÄ mÄnga utav antagandena som Àr gjorda för berÀkningarna av den tidigare metoden. Detta utförs för att kunna bekrÀfta eller dementera antagandena. Detta görs i form av matematiska modeller som testar olika delar av metoden.
Musikterapi med en gravt synskadad elev : MĂ„ste FMT-metoden anpassas?
I detta examensarbete presenteras olika inriktningar av musikterapi och FMT-metoden (Funktionsinriktad musikterapi) belyses ingÄende. HÀr beskrivs arbetssÀtt och arbetsmaterialet nÀmns. Ett historiskt perspektiv ges bÄde pÄ mÀnniskor med funktionshinder genom tiderna och pÄ musikterapins utveckling i vÀrlden och i Sverige. Olika musikterapidiscipliner presenteras liksom befintliga utbildningsmöjligheter. TvÄ elever/adepter presenteras och terapin med dessa beskrivs detaljerat. Arbetet tar upp frÄgan om FMT-metoden mÄste Àndras eller justeras för att kunna anvÀndas i terapin med en synskadad person? Kontentan Àr att det inte behövs nÄgra förÀndringar av metoden för att fungera för adepter med synskada..
BÀttre taluppfattning : En pilotundersökning om hur Learning Study metoden pÄverkar elevers förstÄelse av brÄktal
Syftet med min studie var att undersöka om elevernas matematiska förstÄelse i taluppfattning inom brÄktal kunde förbÀttras med hjÀlp av Learning Study metoden.Learning Study Àr en metod som fokuserar pÄ elevernas missförstÄnd (kritiska aspekter) i lektionens mÄl (LÀrandeobjekt) samt lÀrarens professionella utveckling och lÀrarsamverkan i skolan.För att utföra studien behöver man minst tvÄ klasser med olika lÀrare. I metoden fokuserar man pÄ tvÄ aspekter, lÀrarens undervisning och elevresultaten efter tvÄ planerade tester.De kortsiktiga studieresultaten ökade för de deltagande klasserna men i olika hög grad vilket talar för att metoden inte Àr ett sÀtt att nÄ alla elever. Metoden krÀver mycket tid och ett lÄngsiktigt arbete.Nyckelord: Learning Study, matematisk förstÄelse och brÄktal..