Sök:

Plugga mindre - lyckas bättre


Syfte med undersökningen var att ge svar på om, och i så fall hur metoden för effektiv lästeknik påverkar elevens studievanor, självstudietid, förståelse och studieresultat. Undersökningsgruppen bestod av 9 elever vid en gymnasieskola i Kalix. Metoden effektiv lästeknik integrerades i undervisningen. För undersökningen användes tre enkäter. Den första enkäten besvarade eleverna före metodens integration i undervisningen. Den andra enkäten besvarades löpande under de fyra veckorna som metoden integrerades i undervisningen. Den tredje och sista enkäten besvarade eleverna fyra veckor efter det att metoden tagits ur undervisningen. Resultatet visar att undersökningsgruppen har betydande skillnader i studievanor, studieteknik och inlärningssätt, och att metoden har en direkt inverkan på förståelsen och en indirekt inverkan på studievanor och självstudietid. Resultatet visar inte att metoden självt ger färre självstudietimmar och bättre studieresultat. Min subjektiva tolkning av resultatet är, när eleven ges tillfälle att varva ned under lektionstid med hjälp av metoden ges eleven bättre förutsättning att snabbt sätta sig in i undervisningsmomentet. Därmed ges eleven större möjlighet att öka förståelsen.

Författare

Kjell Törnqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..