Sök:

Sökresultat:

8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 18 av 562

En jÀmförelse mellan tvÄ metoder för mÀtning av modulationsindex

Speech Transmission Index (STI) Àr bÄde en metod för att mÀta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har dÀrefter fÄtt mÄnga anvÀndningsomrÄden. STI berÀknas utifrÄn modulationsindex, dÀr modulationsindex Àr förÀndringen av modulation genom ett system.

Att beröra möjligheter : en kvalitativ studie om rollspel och dess betydelse för inre och yttre förÀndring

Den hÀr uppsatsen undersöker rollspel som metod i socialt arbete. Psykodrama och pedagogiska rollspel undersöks. Det betydelsefulla med rollspel har försökt förstÄs genom att studera litteratur och forskning som beskriver metoden, samt genom att intervjua tre praktiker, vilka alla anvÀnder rollspel i sitt dagliga arbete. Praktikerna beskriver hur de anvÀnder rollspel och varför de gör det. SvÄrigheter med metoden berörs och hur den anses bidra till personlig utveckling.Materialet har sammanförts utefter uppsatsens frÄgestÀllningar och analyserats utifrÄn ett symboliskt interaktionistiskt samt ett dialektiskt perspektiv.

En studie av lÀrares lÀs- och skrivundervisning i grundskolans tidiga Är

SammanfattningEtt av skolans viktigaste uppdrag Àr att skapa goda möjligheter för barn att lÀra sig att lÀsa och skriva. DÄ vi som blivande lÀrare kommer att arbeta med barns lÀs- och skrivutveckling ansÄg vi det vara viktigt för oss att fÄ en djupare insikt i hur det arbetet gÄr till. Vi vill Àven kunna bidra till utveckling av den tidigare vetenskapliga forskningen inom detta omrÄde. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lÀrare arbetar med elevers lÀs- och skrivutveckling samt hur de motiverar sina val av arbetsmetoder. NÀr vi lÀste kurslitteraturen om barns lÀs- och skrivutveckling sÄ konstaterade vi att det fanns delade meningar om hur barn bÀst ska och kan lÀra sig att lÀsa och skriva.

Psykologisk debriefing

Debriefing Àr en metod som anvÀnds allmÀnt för att hantera och bearbeta starkt stressfyllda hÀndelser, sÀrskilt för personal i yrken dÀr sÄdana hÀndelser kan intrÀffa. Metoden har kritiserats efter det att den introducerades av Jeffrey T. Mitchell (1983) under namnet ?Critical Incident Stress Debriefing? eller CISD. Kritikerna hÀvdar att metoden kan förorsaka mer skada en nytta.

Utveckling av produkt för terapimot spasticitet

SammanfattningDenna rapport beskriver utvecklingen av en produkt för terapi mot spasticitet. Syftet var dels att tafram en funktionell prototyp, men Àven att behandla kringomrÄden, sÄ som medicintekniskcertifiering och att studera hur mÀnniskan reagerar pÄ den behandlingsmetod som produkten ÀrÀmnad för.Examensarbetet gjordes pÄ uppdrag av det stockholmsbaserade företaget Inerventions AB. FöretagettillhandahÄller i dagslÀget assistansutbildning i vad som kallas Inerventionsmetoden. Metoden lindrarspasticitet med hjÀlp av elektriska pulser i muskler ? elektroterapi, samt handgrepp för att stimulerareflexsinnet.

Att rulla med motstÄndet En kvalitativ studie om behandlingsassistenter och MI-metoden

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ redogörelser frÄn behandlingsassistenter, som gÄtt MIutbildningvia Social resursförvaltning, om deras tankar kring MI-metoden i förhÄllande tillsitt arbete.FrÄgestÀllningar i uppsatsen:? Hur redogör behandlingsassistenterna för sina erfarenheter och kontakter med MImetodeni sitt dagliga arbete?? Hur beskriver behandlingsassistenterna sitt arbete och hur vÀl tycker de att metodenpassar in i den lokala praktiken?? Vad tycker de om MI som metod och MI-utbildningen de fick?? Hur upplever de att MI-utbildningen följts upp, vilket stöd och engagemang kÀnner deatt de fÄtt frÄn sina chefer att anvÀnda MI?I uppsatsen anvÀnds kvalitativ forskningsmetod. Genom sex stycken semistruktureradeintervjuer med sex olika behandlingsassistenter ges behandlingsassistenternas bild av det somfrÄgestÀllningarna i denna uppsats vill klarlÀgga.De teoretiska utgÄngspunkterna i uppsatsen anvÀnds för att belysa pÄ vilket sÀtt mÀnskligarespektive organisatoriska faktorer pÄ olika sÀtt kan pÄverka om och hurbehandlingsassistenterna anvÀnder MI. Den första teorin, lÀrandeprocessen i platÄer ochproblemlösningsspiralen, anvÀnds för att försöka komma Ät och förstÄ behandlingsassistenternas inifrÄn perspektiv och hur processen att börja tillÀmpa MI metoden ser ut inomdem. Teorier kring implementering som betonar viktiga faktorer för att en ny metodlyckosamt ska kunna implementeras i en verksamhet anvÀnds ocksÄ i analysen.Resultatet i uppsatsen visar att ingen av de intervjuade behandlingsassistenterna har haft nÄgotrenodlat MI-samtal med en klient.

Skönlitteratur skapar skriv- och lÀslust

Syftet med vÄr studie var att beskriva vilken betydelse skönlitteraturen har för lÀs- och skrivinlÀrningen. Vi har studerat lÀs- och skrivinlÀrningsmetoden "whole language". Denna praktiseras pÄ Nya Zeelands skola och Manhattan New School. "Listiga rÀven"-projektet har Àven studerats dÄ metoden anvÀndes dÀr. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och resultatet baseras pÄ litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer.

Lattice Boltzmanns metod för diffusion.

Att lösa partiella differentialekvationer, PDE, med hjÀlp av numeriska metoder harblivit vitalt det senaste Ärhundradet. Det finns flera metoder tillgÀngliga och latticeBoltzmanns metod, LBM, har visat sig vara ett kraftfullt verktyg för att lösa Navier-Stokes, N-S ekvation. Metoden Àr berÀkningsmÀssigt effektiv i jÀmförelse med andranumeriska metoder under rÀtt förhÄllanden. MÀngden datorkraft som behövs för attlösa en PDE Àr viktig och detta gör LBM intressant just pÄ grund av dess berÀkningseffektivitet.En studie om möjligheterna att anvÀnda LBM till att lösa andra sorters PDEÀn N-S ekvation Àr spÀnnande och utbildande. I detta arbete tar vi reda pÄ om LBMkan anvÀndas till att lösa och modellera diffusionsekvationen, och om fallet Àr sÄdantvalidera att resultatet Àr tillrÀckligt korrekt.

OPERATIV RISK: SKALNING AV EXTERN FÖRLUSTDATA FÖR KAPITALKRAVSBERÄKNING

I februari 2007 beslutade Finansinspektionen att implementera Basel II:s rekommendationer och regleringar som resulterade i införandet av ett kapitalkrav för operativ risk. InternmÀtningsmetoden Àr den mest sofistikerade metoden för att berÀkna ett kapitalkrav och utgÄr ifrÄn faktiska operativa förluster och Àmnar att, utifrÄn dessa, modellera de risker som uppstÄr i samband med den operativa verksamheten. För att Finansinspektionen ska godkÀnna en internmÀtningsmetod krÀver de att den inkluderar bÄde intern och extern förlustdata. Vid anvÀndande av extern förlustdata Àr det viktigt att inse att en extern förlust inte Àr direkt representativ för en annan bank Àn den dÀr den intrÀffade. Banker försöker dÀrför ta fram metoder för att kunna skala externa förluster i ett försök att göra dem representativa för sin egen verksamhet.Syftet med denna studie Àr att utveckla och testa en metod för skalning av extern förlustdata.Teorierna kring skalning bygger idag till stor del pÄ att lÄta bankspecifika variabler sÄ som omsÀttning, antal anstÀllda och geografisk placering vara förklarande för storleken av förluster hos olika banker.

Att dansa historia: Elevers och lÀrares upplevelser av dans som metod för annat lÀrande

Undersökningens syfte har varit att utveckla och pröva en metod som vi valt att kalla Att dansa historia. Hur Àmnet historia kan undervisas med dans som metod. DÀrmed vill vi skapa kunskap om hur en sÄdan undervisning med hjÀlp av dans kan se ut.Undersökningen har utförts i tvÄ delar. Den första delen med nÀmnd metod Att dansa historia, det vill sÀga dansade historialektioner. Andra delen var en intervjustudie dÀr kunskapsutveckling genom metoden diskuterades med elever och lÀrare.

"PÄ egen hand skulle det nog inte ha gÄtt" : NÄgra deltagares upplevelse av arbetskonsulentens stöd i metoden Supported employment

Delaktigheten pÄ den öppna arbetsmarknaden Àr lÄg för personer med psykisk funktionsnedsÀttning. Metoden Supported employment (SE) har visat sig vara framgÄngsrik i att hjÀlpa denna mÄlgrupp att nÄ, fÄ och behÄlla ett arbete pÄ den reguljÀra arbetsmarknaden. Fokus har i forskning riktats mot metodens effektivitet men denna studie inriktar sig pÄ arbetskonsulentens stöd inom SE och syftet i studien Àr att utforska vad dennes stöd betyder för deltagaren i metoden. Kvalitativa intervjuer har genomförts med tre deltagare och en gruppintervju med tre arbetskonsulenter. Det skrÀddarsydda, det instrumentella och det emotionella stödet samverkar och leder till empowerment för tvÄ deltagare, som har nÄtt en praktikplats dÀr de trivs och kommer till sin rÀtt.

En bra början : FMT som stöd inför skolstarten för barn i förskola/förskoleklass

I detta examensarbete beskriver jag Funktionsinriktad MusikTerapi ? FMT.  Hur metoden vuxit fram och hur den fungerar i praktiken. Mitt syfte har varit att beskriva hur FMT kan vara ett stöd i utvecklingen för barn i förskola/förskoleklass. Jag beskriver i tvÄ fallbeskrivningar mitt arbete med tvÄ adepter, som Àr tvÄ 6-Äringar utan diagnoser.

Skriva sig till lÀsning : hinder och möjligheter med datorn som verktyg

I denna studie undersöks hur pedagoger ser pÄ arbetet med datorn som verktyg vid den tidiga skriv- och lÀsinlÀrningen samt vilka hinder och möjligheter de kommit fram till. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass och tidiga skolÄr. Empirin jÀmförs sedan med utgÄngspunkt i teorier kring skriv- och lÀsinlÀrning. Resultatet visar att pedagogerna gÀrna vÀljer ut delar ur arbetet med datorn för att sedan föra ihop det med den undervisning de haft tidigare, men att ingen av dem anvÀnder metoden fullt ut. Slutsatsen blir att pedagogerna ser skriv- och lÀsinlÀrning med datorn som verktyg som ett komplement till övrig undervisning istÀllet för att anvÀnda metoden pÄ egen hand..

TvÄ metoder för internrevision: fallstudie pÄ ett svenskt kÀrnkraftverk

Internrevisioner Àr ett krav om företag och organisationer Àr certifierade enligt ISO 9001 eller ISO 14001. FrÀmsta syftet med internrevisioner Àr enligt Wahlman (2004) att bekrÀfta att ledningssystemet och de arbetssÀtt som beskrivs i ledningssystemen ger den önskade effekten. Examensarbetets omfattning Àr att beskriva och jÀmföra de tvÄ olika metoderna för internrevisioner som finns inom kÀrnkraftsbranschen. Dessutom ges konkreta förbÀttringsförslag för de olika internrevisionsmetoderna. De tvÄ olika metoderna för internrevisioner har författaren studerat pÄ fallföretaget Ringhals AB som Àr ett kÀrnkraftverk.

Likhetstecknet - Att öka förstÄelsen i förskoleklass med hjÀlp av Learning study metoden : Ett laborativt arbetssÀtt dÀr till och med namn kan vÀga jÀmnt!

Syftet med denna empiriska studie Àr att undersöka hur lÀrare kan erbjuda möjligheter för 6-Äringar att vidga sin förstÄelse av likhetstecknets innebörd. Undersökningen Àr inspirerad av Learning Study metoden vilket Àr en metod som har sin utgÄngspunkt i variationsteorin. Barnens initiala förmÄgor analyseras före planeringen av undervisningen och det ger en uppfattning om barnens kunskaper. UtifrÄn det planeras lektionerna och de aspekter som Àr de mest kritiska för barnen lyfts och pÄ sÄ sÀtt utvecklas deras kunskap. VÄr slutsats Àr att det Àr viktigt att arbeta utifrÄn ett variationsinriktat lÀrandeperspektiv.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->