Sök:

Att dansa historia

Elevers och lärares upplevelser av dans som metod för annat lärande


Undersökningens syfte har varit att utveckla och pröva en metod som vi valt att kalla Att dansa historia. Hur ämnet historia kan undervisas med dans som metod. Därmed vill vi skapa kunskap om hur en sådan undervisning med hjälp av dans kan se ut.Undersökningen har utförts i två delar. Den första delen med nämnd metod Att dansa historia, det vill säga dansade historialektioner. Andra delen var en intervjustudie där kunskapsutveckling genom metoden diskuterades med elever och lärare. Metoden är prövad i två årskurs 3, en i Mellansverige och en i Norrasverige, samt med respektive klasslärare. Båda klasserna var nya inför dans som metod för annat lärande.Lärarna upplevde att det varit en givande samt rolig metod som gynnat elevernas kunskapsutveckling genom att de fått möjlighet till ytterligare ett sätt att lära. Lärarna menade att kunskapen fördjupades om fler lärostilar användes i undervisningen. De ställde sig positiva till att lära in med hela kroppen och upplevde därför Att dansa historia var en relevant metod. Målen i ämnet historia blev genom metoden Att dansa historia tydligare för eleverna eftersom att de fick se, höra och göra historia. Som fenemenologin menar lär vi med den levda kroppen. Intellektet och den fysiska kroppen går inte att skilja åt.

Författare

Caroline Gustafson-Asp Ida Sandor

Lärosäte och institution

Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..