Sök:

Sökresultat:

8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 17 av 562

Smakskolan som lÀrandemodell - en utvÀrdering av pedagogers upplevelser av sapere-metoden

I det hÀr arbetet har GastroNovums projekt Smakskolan som bygger pÄ sapere-metoden utvÀrderats. Projektet strÀckte sig över tvÄ terminer dÀr tvÄ klasser pÄ en skola i HÀssleholms kommun deltog. Projektet startade nÀr eleverna gick vÄrterminen i skolÄr ett och avslutades nÀr de gick höstterminen i skolÄr tvÄ. Ordet sapere betyder att smaka och att kunna. Att hitta rÀtt ord för att beskriva hur nÄgot smakar, luktar eller kÀnns Àr inte lÀtt, det Àr bland annat detta som sapere-metoden handlar om och vill lÀra ut.

LÀrarens vÀrdegrundsarbete : Tre pedagogers tankar kring vÀrdegrundsarbete

 Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka speciallÀrares erfarenheter med att arbeta med Tidig Intensiv LÀstrÀning och vilka konsekvenser de anser att undervisningen fÄr för lÀssvaga elever. Studien har utgÄtt ifrÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka Àr de faktorer som gör TIL-undervisningen framgÄngsrik enligt speciallÀrarna? Vilka svÄrigheter anser speciallÀrarna vara förknippade med att arbeta med TIL? PÄ vilket sÀtt anser speciallÀrarna att TIL-undervisningen skiljer sig ifrÄn den traditionella lÀsundervisningen, fördelar/nackdelar?Insamling av den data som ligger till grund för studien har skett genom 5 kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. Samtliga respondenter som deltar i studien arbetar som speciallÀrare.I de teman som blev synliga under arbetets gÄng och som har behandlats i studien, har det visat sig att speciallÀrarna anser att metoden hjÀlper de flesta eleverna att komma vidare i sin lÀsutveckling. Metoden fungerar bra för de barn som inte har specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter eller andra diagnoser.Möjligheten att pÄ en daglig basis arbeta med att förstÀrka elevernas sjÀlvförtroende genom bekrÀftelse och beröm, men ocksÄ genom att tydliggöra elevernas framsteg anses som en sÀrskilt viktigt för att eleven ska lyckas.

Metod för att optimera missilestimator

I detta examensarbete har en metod för att optimera en missilestimator med hÀnsyn till mÀtdata frÄn skjutna skott tagits fram. Missilestimatorn Àr konstruerad som ett Kalmanfilter. Metoden utnyttjar nya mÀtsignaler samt anvÀnder sig av en kostnadsfunktion som minimeras. Val av bÄde mÀtsignaler, vilka av de extra mÀtningar som utförs vid ett skjutprov tillför extra information till missilestimatorn, kostnadsfunktion, vilket kriterie som skall vÀljas för att optimera missilestimatorn, samt minimeringsalgoritm, hur skall den optimala missilestimatorn bestÀmmas, beskrivs. Nackdelar med metoden och förslag till förbÀttringar, fortsatt arbete, diskuteras.

En lÀsande klass: En studie om hur SO begrepp undervisas inom tre nivÄgrupperingar

LÀsförstÄelse Àr ett aktuellt Àmne i skolan. Det finns mÄnga olika teorier kring lÀsförstÄelse och hur det skall individanpassas efter varje elevs förutsÀttningar och behov. Under vÄr verksamhetsförlagda utbildning har vi arbetat med metoden En lÀsande klass vilket har vÀckt vÄr nyfikenhet och dÀrför har vi valt att fördjupa vÄra kunskaper kring metoden i vÄrt examensarbete. Syftet med vÄrt arbete Àr skapa en djupare förstÄelse för hur pedagoger inom SamhÀllsorienterade Àmnen kan arbeta med metoden: En lÀsande klass. VÄra frÄgestÀllningar Àr: ? PÄ vilket sÀtt kan pedagoger lÀra ut olika begrepp inom de SamhÀllsorienterade Àmnena genom metoden En lÀsande klass? ? Hur fungerar En lÀsande klass utifrÄn teoretiska begrepp som flerstÀmmigt klassrum och sociokulturellt lÀrande? Den sociokulturella teorin genomlyste alla tre nivÄgrupperingar.

Icke modellbaserad ekoföljning för radarnivÄmÀtning

Denna rapport behandlar en fullstÀndig metod för att följa, associera och klassificera ekospÄr. Vid radarnivÄmÀtning ska ekon som hÀrstammar ifrÄn samma fysikaliska objekt följas över tiden och klassificeras. Dagens radarnivÄgivare löser problemet genom konfiguration. Tankens geometri samt vilka störande objekt som finns anges vid installation.Den framtagna metoden har delats upp i tre delmoment. Först binds individuella inmÀtta ekon samman till linjesegment.

Förvaltningsfastigheter - redovisning av vĂ€rdeförĂ€ndringar : Är omvĂ€rderingsmetoden enligt IAS 16 att föredra?

IAS ? International Accounting Standards Àr en internationell redovisningsstandard inom EU som i Sverige blev obligatorisk för börsnoterade bolag Är 2005. Första utkastet till IAS 40 innehöll tvÄ kontroversiella förslag, att vÀrdering skulle ske till verkligt vÀrde och att vÀrdeförÀndringarna skulle redovisas över resultatrÀkningen. VÄrt syfte Àr att beskriva redovisningen av förvaltningsfastigheter enligt IAS 40 och dess redovisning av vÀrdeförÀndringar. Det vi fokuserar pÄ Àr huruvida redovisningen av vÀrdeförÀndringar enligt verkligt-vÀrde-metoden i IAS 40 Àr det bÀsta sÀttet eller om omvÀrderingsmetoden i IAS 16 Àr att föredra.För att fÄ djupgÄende information och Äsikter i Àmnet valde vi att anvÀnda oss av en kvalitativ metod.

Den institutionella miljöns pÄverkan : En jÀmförelse av hur organisationer inom olika branscher utformat sin personalpolicy 

?Runda Upp? En Corporate-Social-Responsibility-metod med en Positivt eller Negativt pÄverkan? En kvantitativ studie om ?Runda Upp? ur ett konsumentperspektiv Syftet med uppsatsen Àr att undersöka konsumenters intryck av företag som i samarbete med icke-statliga organisationer tillÀmpar CSR och mer specifikt metoden ?Runda Upp?. Huruvida intrycken blir mer positiva eller negativa eller om intrycken förblir lika dÄ textilföretag anvÀnder sig av ?Runda Upp?-metoden som CSR-aktivitet. Vi Àmnar Àven undersöka om metoden pÄverkar konsumenters köpbeteende.

Studenters instÀllning till fysisk aktivitet pÄ recept - Ger yrkesutbildningen förutsÀttningar för studenterna att arbeta med metoden?

Det Àr vetenskapligt underbyggt att det finns ett tydligt samband mellan omfattning av fysisk aktivitet och hÀlsotillstÄnd. Genom att öka den fysiska aktiviteten gÄr det att komma Ät en av de stora grundorsakerna till vÀllevnadssjukdomar, fysisk inaktivitet. Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) Àr en metod i ett steg mot en mer hÀlsofrÀmjande hÀlso- och sjukvÄrd och för att etablera en lÄngsiktig förÀndring av samhÀllets syn pÄ fysisk aktivitet. UtvÀrderingar visar sÄhÀr lÄngt att mer motivation och kunskap krÀvs hos vÄrdpersonalen för att arbeta efter FaR-metoden. Syftet Àr att undersöka attityden till FaR bland sista-termins studenter pÄ lÀkar-, sjuksköterske-, sjukgymnast- och arbetsterapeut- utbildningen, samt om utbildningarna gett förutsÀttningar att kunna arbeta med metoden i framtiden.

Reagera, agera och regera : FMT ? Tid för nya handlingsmöjligheter

Jag beskriver i detta examensarbete FMT-metoden ? Funktionsinriktad MusikTerapi. Jag berÀttar ocksÄ om arbetet med tvÄ av de adepter jag haft under min praktiktid i FMT-utbildningen. Den ena Àr en kvinna som drabbats av traumatisk hjÀrnskada, den andra en kvinna som fÄtt diagnosen Maladaptiv stressreaktion. Mina frÄgestÀllningar Àr: Hur kan FMT stÀrka sjÀlvkÀnslan, skapa en positiv kropps-uppfattning och nya handlingsmöjligheter hos personer med olika funktionsnedsÀttningar. Min slutsats Àr att personer genom FMT fÄr den tid de behöver, och erbjuds goda förutsÀttningar, för att bearbeta och utveckla kroppens olika funktioner, med utgÄngspunkt ifrÄn sin egen utvecklingsnivÄ. DÀrigenom ger arbetet med FMT individer möjlighet att uppnÄ ökade handlingsmöjligheter, en positiv kroppsuppfattning och stÀrkt sjÀlvkÀnsla..

Kirurgisk frilÀggning av palatinalt retinerade permanenta hörntÀnder - En litteraturöversikt

Denna litteraturöversikt har som syfte att jĂ€mföra öppen och sluten kirurgisk frilĂ€ggning av palatinalt retinerade permanenta hörntĂ€nder avseende metodernas stabilitet, postoperativt obehag, komplikationsfrekvens, effekt pĂ„ parodontiet samt behandlingstid. ÖverkĂ€kshörntanden Ă€r nĂ€st efter underkĂ€kens visdomstĂ€nder den tand som oftast Ă€r retinerad med en incidens pĂ„ ca 2 %. Det anvĂ€nds idag tvĂ„ kirurgiska tekniker för att kirurgiskt frilĂ€gga palatinalt retinerade hörntĂ€nder, den öppna och slutna tekniken. Litteratursökningen utfördes i databasen PubMed och genererade 85 trĂ€ffar. Efter urval med inklusions- och exklusionskriterier reducerades antalet till Ă„tta artiklar som resultatet i denna litteraturöversikt baseras pĂ„. Av de Ă„tta inkluderade studierna granskade tre stycken bĂ„de den öppna och den slutna metoden, fyra stycken endast den öppna metoden och endast en den slutna metoden. Det gĂ„r inte utifrĂ„n denna litteraturstudie att avgöra vilken frilĂ€ggningsmetod som ger bĂ€st resultat dĂ„ underlaget Ă€r för litet och de inkluderade studierna belyser olika problem med kirurgisk frilĂ€ggning av palatinalt retinerade hörntĂ€nder. Ortodontister och kirurger bör vĂ€lja frilĂ€ggningsmetod beroende pĂ„ indikation och efter erfarenhet som finns för att fĂ„ ett sĂ„ optimalt behandlingsresultat som möjligt. Det behövs randomiserade undersökningar som jĂ€mför utfallet av den öppna och den slutna frilĂ€ggningsmetoden..

MÀtning av varvtal hos en likströmsmotor utan varvtalsgivare

Det hÀr arbetet utreder en alternativ metod för mÀtning av varvtal hos likströmsmotorer. Det Àr idag vanligt att man anvÀnder sig utav givarlös feedback i reglersystem för att nÄ lÀgre produktkostnader. Nackdelen med metoden, som utnyttjar den över ankarlindningarna inducerade spÀnningen (back EMF), Àr dÄlig precision jÀmfört med system med varvtalsgivare. Denna alternativa metod utgÄr ifrÄn att motorströmmen varierar periodiskt med varvtalet pÄ grund av asymmetrin i motorn. Genom analog filtrering av motorströmmen samt digital signalbehandling som arbetar utifrÄn autokorrelation Àr det möjligt att skatta varvtalet utan givare.

Vidareutveckling av webbportal med tjÀnsterna sommarjobb, mentorskap, studiebesök och projektidéer

MÄlet med examensarbetet var att ta fram en kravspecifikation till KTH:s och ICT:s webbportal avseende utökning av tjÀnster för förmedling av sommarjobb, mentorskap, studiebesök och projektidéer. Syftet Àr att beskriva hur de fyra tjÀnsterna kan fungera i interaktionen mellan anvÀndaren och webbportalen. Det hela sammanstÀlldes i en kravspecifikation med hjÀlp av anvÀndarfall. Metoden som valdes för att genomföra arbetet var aktionsforskning. Första steget i metoden var att studera webbportalen och sedan genom intervjuer och diskussioner ta fram anvÀndarfallen.

RÀkna med FMT : En metod som kan pÄverka vardagslivet

I detta arbete kan du lĂ€sa om FMT-metoden ? Funktionsinriktad MusikTerapi, och hur arbetet med FMT kan medverka till en förbĂ€ttrad livskvalitet. Alla mina upplevelser av FMT Ă€r att det Ă€r en rolig och lĂ€ttsam, livsbejakande och kravlös metod. Men ger resultaten bestĂ„ende förĂ€ndringar? Är det en metod att rĂ€kna med nĂ€r det gĂ€ller livet utanför FMT rummet? Det har varit viktigt för mig att försöka jĂ€mföra och undersöka de resultat jag sett utifrĂ„n ett FMT-perspektiv, kopplat till hur det vardagliga livet pĂ„verkats för mina adepter.

Gymnasieelevers syn pÄ betyg : En kvalitativ studie

Under min sista termin pÄ lÀrarprogrammet har fokus bland annat legat pÄ betyg. Vanligtvis Àr det politikers syn pÄ betyg som framkommer i betygsdebatten. Syftet med min undersökning Àr att lyfta fram elevperspektivet i betygsdebatten. Detta ledde fram till min huvudfrÄga om vilken syn gymnasieelever har pÄ betyg. För att fÄ reda pÄ detta stÀllde jag delfrÄgor om betygens rÀttvisa, betygens existens och upplevelsen av betyg.

En jÀmförelse mellan tvÄ metoder för mÀtning av modulationsindex

Speech Transmission Index (STI) Àr bÄde en metod för att mÀta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har dÀrefter fÄtt mÄnga anvÀndningsomrÄden. STI berÀknas utifrÄn modulationsindex, dÀr modulationsindex Àr förÀndringen av modulation genom ett system.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->