Sök:

Sökresultat:

195 Uppsatser om Militär krishantering - Sida 2 av 13

SOMEWHERE OVER THE RAINBOW... : En studie av Lisebergs krishantering och medierapporteringen vid Rainbow-olyckan 2008

Sommaren 2008 intrĂ€ffade en extraordinĂ€r hĂ€ndelse pĂ„ nöjesparken Liseberg i Göteborg. Åkattraktionen Rainbow gick sönder och flera passagerare skadades och fick föras till sjukhus. Media har följt denna hĂ€ndelse och det har spekulerats kring Lisebergs agerande och sĂ€kerhet.Ämnena krishantering och medierapportering Ă€r stĂ€ndigt aktuella i dagens samhĂ€lle och Ă€r kopplade till varandra. Det Ă€r viktigt för ett företag att ha bra krisberedskap och en god kontakt med media. Media rapporterar krisen till omvĂ€rlden, men en medvetenhet bör finnas om att olika kĂ€llor kan spegla en hĂ€ndelse pĂ„ olika sĂ€tt.Syftet med denna uppsats Ă€r att se hur Lisebergs krishantering sĂ„g ut vid tiden för den extraordinĂ€ra hĂ€ndelsen sommaren 2008.

Plötsligt hÀnder det : En kvalitativ studie om krishantering inom den privata sektorn

Dödsfall, arbetsplatsolyckor, hot och vÄld. Alla Àr de exempel pÄ kriser som intrÀffar pÄ svenska företag varje Är. Dessa hÀndelser stÀller krav pÄ att företagen har en organisation och struktur för att klara av att hantera kriserna och för att minska verkningarna av dem. Krishantering Àr ett samlingsbegrepp för hur man systematiskt arbetar för att minska krisens omfattning, bÄde före, under och efter att den har intrÀffat. Syftet med att anvÀnda krishantering Àr att företagen skall kunna förebygga att allvarliga hÀndelser intrÀffar och att hantera dem pÄ ett effektivt sÀtt.  UngefÀr sju av tio svenska företag har idag etablerad krisberedskap som gör att de klarar av att hantera kriser och olyckor, men lagstiftningen stÀller krav att alla företag skall planera och organisera krisstöd och krishantering oavsett verksamhetsomrÄde och bransch.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur chefer i privata företag beskriver krishantering inom sina verksamheter och hur man ser pÄ prioritering av krishanteringen.

TillvÀgagÄngssÀtt som skolledare utvecklar och anvÀnder vid kriser

Ledarskapet i dagens arbetsliv innefattar mÄnga roller och uppgifter. En av dem Àr att ta tillvara pÄ humankapitalet pÄ bÀsta sÀtt. Detta kan handla om faktorer som motivation, arbetstillfredsstÀllelse och möjlighet till vidareutveckling men ocksÄ om uppgifter som hamnar utanför vardagens och organisationens vanliga liv; att handskas med kriser. Syftet med studien var att undersöka vilka tillvÀgagÄngssÀtt skolledare utvecklar och anvÀnder vid kriser. Teorier och forskning pÄ omrÄdet kris, krishantering och ledarskap beskriver vikten av kunskap, erfarenhet, kommunikation, handlingskraft samt möjligheterna till olika samarbets- och samverkanspartners.

Informationssystem för krishantering

NÀr samhÀllet drabbas av stora olyckor och kriser Àr den lokala insatsen av betydande viktför att skadeutfallet ska bli sÄ litet som möjligt. Detta stÀller krav pÄ en gemensamdokumentationsplattform för att frÀmja samverkan med berörda aktörer samt effektiviserakrishanteringsarbetet. I Sverige har Krisberedskapsmyndigheten utvecklat WIS, ett verktygspeciellt anpassat för att hantera dokumentation före, under och efter en kris. Idag anvÀndsflera olika verktyg inom kommun och lÀnsstyrelse för att dokumentera och hanteradokumentation vid krishantering, vilket lett till att WIS inte anvÀnds i sin fulla kapacitet. Dengenomförda studien beskrev och analyserade hur lÀnsstyrelse och kommun arbetar meddokumentation vid en krissituation och redogjorde Àven för eventuella orsaker till uteblivenanvÀndning av systemet WIS.

Att förbereda sig för det oförutsÀgbara. : Hur en medelstor resebyrÄ hanterar en internationell kris.

Internationella hÀndelser sÄsom 11 september och tsunamikatastrofen har förÀndrat förutsÀttningarna för resebranschen pÄ mÄnga sÀtt. Bland annat har ett ökat sÀkerhetstÀnkande hos resenÀrer manat fram ett paradigmskifte gÀllande synen pÄ krishantering. Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för och kartlÀgga hur en medelstor resebyrÄ hanterade den internationella kris som uppkom i samband med tsunamikatastrofen. De förutsÀttningar som gÀller för utarbetandet av en god krishanteringsplan beskrivs och förslag ges pÄ hur företaget bör arbeta i framtiden nÀr det gÀller krishantering.Forskningsbidraget med denna uppsats blir sÄledes att utifrÄn ett organisatoriskt perspektiv undersöka i vilken mÄn en krishanteringsplan förbÀttrar förutsÀttningarna för krishantering. Undersökningen har genomförts i form av en fallstudie, dÀr tillvÀgagÄngssÀttet varit en kvalitativ ansats.

Kontinuitetsplanering : Sveriges nya krishantering?

Krishantering har under en lÄng tid legat pÄ de offentliga aktörerna i samhÀllet. Krisberedskapens historia ligger framförallt hos de offentliga aktörernas syn pÄ krig och krigsföring. Detta kommer av att det finns likheter mellan krig och kriser, genom att mÀnniskor kan skadas av ett hot. DÀrför mÄste samhÀllet kunna organisera sig för att lösa detta. Detta har sitt ursprung frÄn andra vÀrldskriget, dÄ man organiserade civilförsvar för att möta beredskapen som fanns.

Inte bara en flodvÄg...

Abstract Arbetsart: C-uppsats i Barndoms- och ungdomsvetenskap. Sidantal: 40 Titel: Inte bara en flodvĂ„g? Författare: Sofie Dahlberg & Linda Rudolfsson Handledare: Ann- Sofie RĂ„stam Datum: 2005-12-30 Bakgrund: Vi valde Ă€mnesomrĂ„det för att vi anser att kunskap om krishantering i skolan och barns sorgreaktioner saknas i vĂ„r utbildning. Är det tabu att prata om kriser, sorg och död i skolan? Syfte: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka hur lĂ€rare i skolan bör agera vid krissituationer, som t. ex.

Bemötande av skilsmÀssobarn i förskolverksamhet

c-uppsats,Malmö högskolan, LÀrarutbildningen.

Krishantering i skolan : En studie om hur skolan som helhet arbetar med krishantering.

The purpose of this thesis is to investigate how the school as a whole is working with crisis management. The purpose includes examining the readiness of both school teachers and leisure educators when it comes to dealing with crises that children undergo and also to study how they best can provide support for those children. Accordingly, this thesis aims to provide an insight into what the school's work with crisis management might look like. The basis of this thesis consists of six qualitative interviews with a principal, a school counselor, two class teachers and two leisure educators. The study shows that it is important to have a functioning crisis team and a well-made emergency preparedness plan, which the school in this study is considered to have. The crisis group is responsible throughout the crisis work, attends trainings and updates the emergency plan.

RÄn och krishantering inom detaljhandeln : Upplevelser hos individer som drabbats pÄ arbetsplatsen

RÄn ökar i samhÀllet och dÀrmed kommer behovet av krishantering att öka. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att försöka förstÄ den drabbades upplevelse under ett rÄn pÄ sin arbetsplats och hur de upplever krishanterings­hjÀlpen. Fyra bandade intervjuer genomfördes ute pÄ del­ta­garnas arbetsplatser. Deltagarnas berÀttelser och upplevelser under rÄnet beskrivs i intervjuerna. Samtliga deltagare upplever att de fÄtt ett mycket bra krisstöd och sÀger sig ha ÄterhÀmtat sig vÀl efter rÄnet.

Finanskrisen : nÄgra erfarenheter frÄn tre av Sveriges största banker

Sedan sensommaren 2008 har en global finansiell kris drabbat vÀrlden. Det blev turbulens pÄ den finansiella kapitalmarknaden vilket Àven har drabbat de Svenska bankerna. Syftet med denna uppsats Àr följaktligen att beskriva hur de svenska bankerna har agerat för att hantera den finansiella krisen. Undersökningen innefattar tre av de största bankerna i Sverige, Handelsbanken, Nordea och Swedbank. Teorier inom krishantering ligger till grund för den modell i fyra steg (Krisförberedelse, Krisidentifiering, KrisÄtgÀrder och LÀrdomar) som sedan jÀmförs med hur bankerna har agerat.

Ekonomisk krishantering i ideella idrottsföreningar: en studie av fem ishockeyföreningar

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur ekonomisk krishantering sker i ideella idrottsföreningar samt varför ekonomiska kriser uppstÄr bland ideella idrottsföreningar. Vidare undersökte vi skillnader i ekonomisk krishantering mellan idrottsföreningar och vinstdrivande företag. Vi studerade Àven krishanteringsmodeller för att se om nÄgon gick att tillÀmpa i idrottsföreningar. Till sist studerade vi hur föreningarna kan förebygga kriser. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor gjorde vi en litteraturundersökning samt intervjuer med fem ishockeyföreningar.

Crisis Management : - som ett konkurrensmedel

De senaste Ärens naturkatastrofer, smittsamma sjukdomar och terroristattentat Àr exempel pÄ en ökad hotbild vilken svenska researrangörer mÄste förhÄlla sig till. I syfte att skydda mÀnniskor och företagets kommersiella vÀrden gÀller det dÀrför att skaffa sig en beredskap för att hantera krissituationer. Hanteringen av kriser involverar ofta företagets förmÄga att hantera förÀndringar. Researrangörerna i denna studie arbetar samtliga med nÄgon form av Crisis Management. Krisberedskap och krishantering Àr en sjÀlvklarhet för researrangörernas överlevnad pÄ en konkurrensutsatt marknad.

Krishantering vid brand i fastigheter

Den 6.e februari 2011 skedde en brand i Henry StÄhl Fastigheter AB:s fastighet i kvarteret Gripen pÄ Skolgatan i Norrköping. Agerandet vid denna brand samt teori inom omrÄdena kris och krishantering, kontinuitetsplanering och förebyggande ÄtgÀrders vid brand ligger till grund för följande examensarbete. Syftet med rapporten Àr att kartlÀgga förvaltarens/Àgarens agerande och tillvÀgagÄngssÀtt vid krishantering i samband med brand i fastighet med fokus pÄ service. Material till denna studie har inhÀmtats genom litteraturstudier och intervjuer. GÀllande egenskaper en bra hjÀlpare i krissituation bör inneha, sÄ som empati, kunskap och engagemang, kan dessa urskiljas hos kundansvariga pÄ StÄhl.

Att skriva sig till lÀsning med datorn som centralt redskap : LÀrares syn pÄ fördelar och nackdelar med fokus pÄ Tragetons pedagogiska metod

Det a?r inte la?ngre en fra?ga om huruvida en organisation kommer att drabbas av en kris, utan det a?r snarare fra?gan om na?r. Det har skett en utveckling inom diskursen fo?r kriskommunikation. Fokus ligger nu vid hur organisationer fo?rebygger och fo?rbereder fo?r dessa extraordina?ra ha?ndelser snarare a?n att reagera na?r krisen va?l har intra?ffat.Denna studie syftar till att vidga diskursen inom krishantering i en svensk kontext genom att underso?ka svenska myndigheter och deras fo?rma?ga att vara proaktiva na?r det ga?ller krishantering, det vill sa?ga arbeta redan fo?re en kris.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->