Inte bara en flodvåg...
Abstract
Arbetsart: C-uppsats i Barndoms- och ungdomsvetenskap.
Sidantal: 40
Titel: Inte bara en flodvåg?
Författare: Sofie Dahlberg & Linda Rudolfsson
Handledare: Ann- Sofie Råstam
Datum: 2005-12-30
Bakgrund: Vi valde ämnesområdet för att vi anser att kunskap om krishantering i skolan och barns sorgreaktioner saknas i vår utbildning. Är det tabu att prata om kriser, sorg och död i skolan?
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur lärare i skolan bör agera vid krissituationer, som t. ex. vid tsunamin i Indiska Oceanen som inträffade i december 2004. Syftet är även att belysa barns (6-12 år) reaktioner vid en kris.
Problemprecisering: Hur bör lärare i skolan agera vid en krissituation? T. ex. tsunamin
Metod: Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer på två skolor i två olika kommuner som drabbades på olika sätt av flodvågskatastrofen (tsunami).
Resultat: Det framkom under vår undersökning att ju närmre krisen en person befinner sig desto mer tar man den till sig. Detta gällde även för personalen i skolan, som visade sig vara bättre förberedda om det fanns elever som kunde ha varit utsatta.
Nyckelord: naturkatastrof, kris, krishantering, tsunami och barns sorgreaktioner