Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 64 av 181

What goes up must come down - Modelling economic consequences of wind turbine decommissioning

At the time being there is limited experience within turbine decommissioning in Sweden and the economic effects are unknown. Despite this, there are expectations that revenues generated by sales of materials will cover decommissioning costs. The model developed identifies thirteen parameters that vary between different types of turbines and that affect the economic consequences of decommissioning. The three most important parameters are turbine location, tower material, and the scope of decommissioning. Trends in the wind energy industry show that these three factors are developing in a manner that increases decommissioning costs dramatically.

Revisorns oberoende -fokus på analysmodellen

Syftet med den här studien är att undersöka revisorns oberoende, med fokus på analysmodellen, och vad som påverkat regleringen inom detta område genom tiden. Vi har genomfört en kvalitativ studie med ett deduktivt angreppssätt. Vi har använt oss av teorier som visar hur regleringen inom redovisningsområdet växt fram samt teorier om revisorns oberoende. Vi har också refererat till olika lagar för att tydliggöra på vilka sätt dessa stödjer revisorns oberoende ställning. Empirin består av en genomgång av den offentliga debatten inom redovisningsområdet samt av intervjuer med revisorer på fyra olika revisionsbyråer.

Does Insider Trading Generate Abnormal Earnings?

The purpose of our study is to find out if insiders in Sweden generate abnormal earnings through insider trades. We want to pinpoint the cause for abnormal earnings by dividing transactions after company market value, size of the trade and type of insider. A quantitative approach using the market model have been used. We have conducted an event study over two short term event windows. We conclude that insiders in Sweden generate positive abnormal earnings for sales and negative for purchases in our ?long? event window.

Momentumstrategier - Kan analys av historisk data ge överavkastning?

Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ?accelererande linjeutvidgningstrend?. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering.

Kundklubben - relations-och lojalitetsskaparen?

Studiens syfte är att undersöka kunders attityder till kundklubbar och dess effekter i den lojalitetsbaserade relationen med företaget. Uppsatsen innefattar även att undersöka ett antal utvalda företags syn på lojalitetsprogram och kundklubbar. Studien innehåller en kvalitativ metod, där djupintervjuer har genomförts med 24 kundklubbsmedlemmar och två företagsrepresentanter. Dessa intervjuer har fångat attityder och beteenden och ligger till grund för vår bedömning av kundklubbars potential att skapa relationer och lojalite. Vi har kommit fram till att kundklubbar har en påverkan på medlemmarnas köpbeteende eftersom de föredrar att i första hand besöka medlemsbutikerna.

www.varumärke.nu ? En undersökning om Bianco Footwear, Björn Borg, SthlmDG och Vagabond och deras varumärkesstärkning via webben

Syftet med vår undersökning är att studera hur skoproducenter använder webben för att stärka sitt varumärke samt hur denna kan användas för att möjliggöra samt öka kontakten med konsumenten. Vidare genom att studera relevant målgrupp får vi reda på deras attityder gällande valda varumärken via webben för att slutligen i vår slutsats bidraga med utvecklade användningsområden på webben för skoproducenterna, för att således ytterligare stärka varumärket. Metoden vi valt att använda är kvalitativa intervjuer samt en kompletterande kvantitativ undersökning. I vår slutsats sammanställs utvecklande användningsområden för skoproducenter på webben som uppmärksammats under undersökningens gång. Dessa användningsområden behandlar hur varumärket ytterligare kan stärkas samt hur kontakten med konsumenten kan möjliggöras samt ökas genom webben..

Access to the market - a question of collaboration?

When contemplating entering an alliance the rationale behind the decision should differdepending on the size of the companies involved as well as on other important factors. The importantfactors influencing the decision are related to the resource pooling potential of the alliance,the power structure along with the business network the companies are a part of. Theanalysis has shown proof of a need for cooperation if one wish to succeed in the telecommunicationindustry and it has also determined which resources that are deemed to be most important toget in touch with, for our study object, to facilitate its access to the market. Those resources aredefined as a direct channel to the customer, funds/capital and the access to relevant businessnetworks. To get in touch with these lacking resources, three alternative approaches has beenproposed; all of them involving a strategic alliance decision.

A First Effort to Visualize Knowledge of a Region? A visualization of Öresund & Shenzhen in the perspective of Knowledge Innovation Zone

We have through our theoretical framework been able to create a simplified measuring tool for a KIZ; the S-TKL. We have found that the S-TKL is possible to implement on the Öresund Region but with some flaws. Even though the Öresund Region has implemented the mindset of a KIZ, accurate statistics are in some areas hard to find. We can also through our empirical findings say that it is difficult to use the S-TKL on Shenzhen. The data we have found gives a good indication of both of the regions.

A Study of the Sales Process of ERP Systems: Wasteful Management or Managing the Wasteful?

A description and analysis of the sales process of ERP systems is presented; also the consequences for the parties involved are discussed. The chosen methodological basis is an inductive research design consisting of a case study based on interviews. The analysis of the empirical data is done with a proposed analytical framework. Based on the agency theory, the analysis is tightly knitted together with opportunism. There are three controlling factors: relationships (relationship marketing), contracts (principal-agent theory), and competition.

Framtiden för ett bränsletillverkande företag

SammanfattningTitel: Framtiden för ett bränsletillverkande företag Seminariedatum: 2005-01-18 Ämne/Kur's: FEK 591 Magisterseminarium, 10 poäng Författare: Christian Hulteberg, 790308-4171 Michael Eriksson, 730508-2732 Handledare: Allan T. Malm Stefan Yard Nyckelord: Scenarioanaly's, Optionsstrategi, Williamson Syfte: Syftet med denna uppsat's är att finna en proces's för att ta fram framtidsoptioner i form av sdtrategier åt ett bränsletillverkande företag i Sverige. Samt att med hjälp av denna proces's presentera en uppsättning strategioptioner i form av en strategiportfölj. Metod: Egen utveckling av Williamsonsmetod för att få fram optioner på framtiden, baserad på scenarioanaly's Empiri: Den empiri som använt's kommer i huvudsak ifrån vetenskapliga tidskrifter. Slutsatser: De huvudsakliga slutsatserna är att den metod som tagit's fram för att få fram strategioptioner fungerar tillfredställande och den presenterade optionsportföljen ger en bra position inför framtiden..

Att genomföra projekt - Två teoretiska perspektiv på ett problemfyllt projekt i ett kunskapsföretag

This thesis examines a project that has been conducted at a software development company. The aim is to investigate which problems firms of this kind faces performing projects. We choose a theoretical frame consisting of a modern view on how to manage projects. The view argues that the management of each project has to be adapted to the situation at hand. This theory is divided into two separate streams of reasoning; one emphasize learning, delegation of responsibility and flexibility, while the other argues for control, time planning and the importance of keeping to the plans.When we compare the theories to the case we draw three main conclusions: A thorough phase of investigation is required to produce the necessary planning documents.

Linjeutvidgning- En studie av linjeutvidgning inom konfektyrbranschen på den svenska marknaden

Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ?accelererande linjeutvidgningstrend?. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering.

SKYREVs betydelse för den Kommunala Revisionen

Syftet är att redogöra för målsättningen med SKYREV, redogöra för ett antal certifierade och icke certifierade revisorers erfarenheter av certifieringen och diskutera vad certifieringen har för möjliga betydelser för den framtida kommunala revisionen. Detta görs genom att primärdata samlas in genom personliga intervjuer med sex respondenter. Respondenterna består av en certifierad kommunal revisor och en icke certifierad kommunal revisor i varje utvald kommun.Teorierna som används i arbetet är agentteorin och intellektuellt kapital.Empirin utgörs av respondenternas uttalande om SKYREV och den kommunala revisionen och som presenteras kommunvis. Resultatet är att SKYREV genom sin certifiering har utvecklat en professionalism och gett en kvalitetsstämpel på den kommunala revisionen som därmed höjt revisorernas kompetens. Det har skapats en identítet genom SKYREV som sätter prägel på den kommunala revisionen och på de kommunala revisorerna..

www.magisteruppsats.com - En studie av svenska internetföretags val av domännamn

Vårt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka faktorer, ur teorin om varumärkesnamn, som företag beaktar respektive försummar i valet av varumärkesnamn på Internet.Vi har använt oss av en kvantitativ undersökning av 50 svenska företag med huvudsaklig verksamhet på Internet. Undersökningen visar vilka faktorer som dessa fallföretag beaktat vid sitt domännamnsval. Våra slutsatser visade på att det finns en tendens att Internetföretagens beslutunderlag är bristfällig vid val av domännamn. Istället grundar företagen nästan helt uteslutande sitt domännamnsval på eget kreativt tänkande. De högst rankade faktorerna hos våra fallföretag var att domännamnet skulle vara lätt att komma ihåg samt att det skulle vara unikt i konkurrensen.

För vilka företag lämpar sig en etablering av ett shared service center? En fallstudie av implementering av ett shared service center på IKEA

Syfte: Syftet med denna studie är att utreda vilka företag som lämpar sig för en implementering av ett shared service center. Metod: Under arbetets gång har en abduktiv ansats använts där det varit en kontinuerlig interaktion mellan teori och empiri. Det har gjorts en kvalitativ studie av ett fallstudieföretag med hjälp av intervjuer, facklitteratur och vetenskapliga artiklar. Slutsatser: De företag som är mest lämpade för en etablering av ett shared service center bör vara:? Stora ? de måste kunna uppvisa stordriftsfördelar? Multinationella ? centraliseringen till shared service måste få märkbar effekt? Expansiva ? realisera besparing i personalkostnader ? Lågkostnadsstrateger ? syftet med ett shared service center passar företagets paradigm? Förändringsvilliga ? det är ett stort projekt som måste stödjas av organisationen.

<- Föregående sida 64 Nästa sida ->