Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 63 av 181

Renting och optionsvärdering

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.Syftet är att visa hur värdet på en option hos ettrentingbolag förhåller sig till en optionsvärdering utifrån en traditionell teoretisk modell. Häri ingår också i syftet att skapa förståelse för hur rentingbolaget prissatt sin option. Vidare är ett delsyfte att beskriva hur en del av kunderna ser på värderingen av den option de har i avtalet med rentingbolaget.Vårt angreppssätt är deduktivt då vi utifrån befintlig teori har utformat en lämplig värderingsmodell. Vi har valt en kvalitativ forskningsmetod och med hjälp av en fallstudie undersökt ett fallföretag och en analysenhet, ett optionskontrakt.Teorin vi har använt oss av är optionsteori, binomial optionsvärdering och teori kring volatiliteten har hjälpt oss att värdera fastighetsoptionen i fråga.Undersökningar har visat att varken kunder eller Skandrenting använder sig av någon teoretisk optionsvärderingsmodell. Skandrentings option visade sig vara undervärderad i förhållande till vår teoretiska beräkning..

Framgångsrik franchising - Ett försök att gå från "tyst kunskap" till empiriskt belägg

Franchising är ett fenomen som har ökat de senaste åren och vi vill med denna uppsats göra en systematisk empirisk undersökning av dess framgångsfaktorer. Vi har valt att testa detta utifrån Axbergs framgångsfaktorer. Faktorerna har vi utvecklat genom en referensram som möjliggör en betygssättning och analys. Vår hypotes som vi ska testa är: "Axbergs framgångsfaktorer leder till en relativt bättre lönsamhet." Vi har kopplat framgång med relativ lönsamhet för att kunna jämföra de valda fallföretagen med deras branschindex. Vi har valt fem fallföretag där vi insamlar empiri genom intervujer med såväl tagare som givare.

Ekonomistyrning i förändring - Lunds Energi AB

Syfte: Syftet är att beskriva och analysera en traditionell, resultatansvarsindelad ekonomistyrning, samt att sätta den i relation till en modernt orienterad styrning. Metod: Vår uppsats är en enskild fallstudie med en kvalitativ ansats av enheten Energiprodukter inom Lunds Energi AB. Vi har genomfört ett antal intervjuer i fallföretaget. Empirin är analyserad med hjälp av relevant teori, främst Lindvalls Verksamhetsstyrning, Källströms Uppdrag Styreffekt och Anthony & Govindarajans Management Control Systems. Slutsatser: Lunds Energi AB har flera inslag av modern verksamhetsstyrning i sin traditionella, resultatansvarsindelade ekonomistyrning.

Hur kan kreativitet genom möten skapa innovation

Syftet med denna uppsats är att lyfta fram ämnet och öka förståelsen för hur möten kan bidra till att skapa innovation. Uppsatsen ger en insikt i hur man kan bedriva möten i syfte att generera idéer och öka innovationsnivån. Uppsatsen har en abduktiv ansats men tenderar att falla något mer mot en induktiv. Vidare är uppsatsen av kvalitativ art där datainsamlingen sket genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet av denna uppsats beskriver hur organisationer bör gå tillväga för att öka innovationsförmågan genom möten.

Påverka eller påverkas - En studie av ledarskap i relation till utvecklingen inom ekonomistyrning

Uppsatsen behandlar hur ledarskapet påverkas då företaget övergår från traditionell ekonomistyrning till modern verksamhetsstyrning. Utifrån syftet formulerades tre hypoteser, vilka är följande:Hypotes ett: Ledarskapet är anpassade till ekonomistyrningen, då denna används som ett styrverktyg för att nå företagets mål. Då styrningen närmar sig den moderna verksamhetsstyrnignen, blir ledarskapet en integrerad del i styrningen och en mjukare ledarskapsstil formas. Hypotes två: Kraven på ledaren ökar genom att den moderna verksamhetsstyrningen genererar ett behov av ett helhetsperpektiv - det krävs en strategisk överblick samt att den ekonomiska styrningen balanseras med ett medarbetarperspektiv.Hypotes tre: Ledarskap är integrerat med övriga styrmedel, då det påverkas och kräver förändring i takt med att de andra delarna - strategi, organisationsstruktur och styrsystem - ändras..

Substansrabatten i investmentbolag

Syftet med denna uppsatsen har varit att undersöka huruvida substansrabatten i de olika investmentbolagen har påverkats av interna och externa faktorer samt vilka åtgärder man kan ta för att minska substansrabatten. Studien bygger på sex investmentbolags substansrabatter under perioden 1999-2008. Tyngdpunkten i studien ligger på att deduktivt analysera våra hypoteser och på grundval av våra statistiska beräkningar förkasta eller bekräfta dessa. Analysen grundar sig på regressions- och korrelationsanalyser mellan våra förklarande variabler och substansrabatten. Ur dessa resultat har vi försökt hitta stöd för tidigare teorier som framförts om substansrabatten i investmentbolag.

En Kartläggning Av VentureLab-företag Med Hjälp Av Affärsplattformen

Uppsatsens syfte är att med hjälp av Affärsplattformenkartlägga företag som genomgått VentureLabsinkubatorprocess. Studien grundas på insamling av primärdata genomkvantitativa enkätundersökningar. Den teori som används i uppsatsen är framtagen avMagnus Klofsten. Hans modell Affärsplattformen rörfaktorer som anses vara viktiga att arbeta med nystartadeföretag för att de ska lyckas växa och bliframgångsrika. Det empiriska materialet är insamlat från 24 företagsom tidigare varit inkubatorföretag hos VentureLab.

In odd we trust- Hur ett mindre svenskt modeföretag kommunicerar sin identitet

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur ett litet svenskt modeföretag kommunicerar sin identitet med fallstudie på Odd Molly. Ansatsen har varit abduktiv och en kvalitativ studie har genomförts. Det teoretiska ramverket utgörs av ett managementperspektiv på hur identitet skapas utifrån Frans Melins modell och hur denna kan kommuniceras.Den centrala delen av analysen har varit att förstå hur ett litet svenskt modeföretag kan kommunicera sin identitet. Det empiriska materialet som legat till grund för analysen har bestått av en djupintervju med nyckelperson inom Odd Molly, observationer av återförsäljare samt interna dokument och pressmaterial. Ur ett företagsperspektiv har det framkommit att fallföretaget Odd Molly besitter en särpräglad identitet.

När tiga är silver och tala är guld - hur organisationer behandlar negativ publicitet internt

Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur organisationer som utsätts för negativ publicitet bör kommunicera med medarbetarna, för att bibehålla deras förtroende för organisationen. Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie där vi samlat in vår empiri genom semistrukturerade intervjuer. Upprättandet av en dialog är det effektivaste kommunikationsmedlet för att kommunicera med medarbetare. För stora organisationer är det svårt att upprätta en genomgående dialog på alla nivåer, och även om den i viss mån förekommer i den dagliga kommunikationen, så uppstår svårigheter när negativ publicitet ska kommuniceras på ett internt plan. Trots att begränsade resurser kan hindra optimal kommunikation vid negativ publicitet, är det viktigt att ledningen inte tiger, utan kommenterar det inträffade.

Entrepreneurs? work with Factors for Success in a Start-up Business

The purpose of this study is to examine whether there are any key factors for success to look for in launching a new business that affects the subsequent performance of the venture. Further on, the study will examine if there are any differences between believed and actual factors for success for an entrepreneur and the key factors for success given by existing theory. The purpose of looking in to the assumed gap between existing theory and entrepreneurs? believed and actual factors is to distinguish factors that make start-ups evolve. It is then important to investigate how they have worked with their business start-up and how they have worked with key factors for success in order to understand the impacts of their decisions.

Multiple celebrity endorsement- ur ett konsumentperspektiv

Syftet med vår uppsats är att beskriva hur svenska konsumenter uppfattar och påverkas av svenska företags användning av multiple celebrity endorsement som kommunikationskälla i företagets visuella kommunikation.Vi har valt ett kvalitativt och abduktivt angreppssätt genom en fallstudie. Vi har genomfört våra intervjuer i form av fokusgrupper och därefter abstraherat vår data genom kategorisering. De teorier vi i huvudsak behandlar, består av multiple celebrity endorsement, visuell kommunikation, konsumentbeteende, kommunikationskällan och dess mervärdesfaktorer, samt recall och recognition.Våra respondenters svar ligger till grund för den data vi redogör. Vi har analyserat empirin utifrån den teori vi tidigare redogjort för. Vi beskriver även inledningsvis vårt val av fallföretag bestående av AXA Sports Club och MQ Sweden AB samt hur vi använt oss av kända personligheter från deras annonser..

Fuktkvotens inverkan på oljeupptag och pigmentinträngning i tall (Pinus sylvestris L.) och gran (Picea abies L. Karst) vid impregnering med Linotechmetoden :

Wood has always been an important material for people, and it is used for many applications. As for example, fuel for cooking and heating houses, construction materials and for constructing means of transport. Since wood also is a material that with time biologically degrades due to activity by micro organisms and wood fungi it is important to find ways to protect and further lengthen the life span of the material when in service. One method is to decrease the amount of water in the material by impregnation with an hydrophobic oil. The Linotech method which uses only pure linseed oil is one such possible method. The aim of this study was to investigate the possibility to at the same time impregnate and stain/colour wood samples of pine and spruce by using the Linotech method.

The effects of Joint Ventures announcements on stock returns behaviour - An Event Study of the Stock Market

The purpose of this study is to examine the effects of joint venture announcements on stock prices behavior and simultaneously to test the German stock market (Frankfurter Wertpapierbörse) for efficiency. We tried not only to analyze the general impacts of a JV-announcement but also to look for differences in the market response to announcements of different types of joint ventures, namely: domestic, international, horizontal and vertical. Our expectations of efficient market were confirmed during our paper, which employed the technique of the standard event study. The calculation of abnormal returns which are the signals for market efficiency or inefficiency respectively were based on the market model, establishing linear relationship between the return on the market and the return on an individual security. The parameters of the model were obtained through regression analysis..

Gratistidningar -Ett utbrett fenomen, Varför?

Uppsatsen syftar till att utifrån både ett producentperspektiv och ett konsumentperspektiv undersöka och belysa tänkbara anledningar till att gratistidningar har blivit ett utbrett fenomen. Primärdata har samlats in med hjälp av följande metoder: 1. En enkätundersökning kring gratistidningskonsumenter. 2. Genomläsning av gratistidningar samt observationer av gratistidningsutgivares konkurrenspräglade distributionsbeteende.

Sverigebilden - Ett Place Marketing Projekt

I september 2007 lanserades en ny varumärkesplattform för Sverige. Denna uppsats har undersökt hur denna är utformad och vilken betydelse den har för svenska företag. För att genomföra en genomförlig analys har även det svenska varumärket i helhet analyserats. Detta för att fastslå om det har någon betydelse för svenska företag. En kvalitativ metod har använts där den primära data blir de genomförda intervjuerna.

<- Föregående sida 63 Nästa sida ->