Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 52 av 181

Revisorns skadeståndsberättigade krets

Revisorn blir skadeståndsskyldig mot aktieägarna och annan huvudsakligen när han brister i att upprätthålla god revisionssed och då oftast genom att inte vara oberoende vid utförandet av sitt uppdrag. Aktieägarna kan inte anses vara en ändamålsenlig avgränsning av revisorns skadeståndsberättigade krets. Utifrån behovet av revision förklaras revisorns roll och redovisningens funktion vilket visar att revisorns ansvar måste följa hans roll och syftet med redovisningen. Detta ansvar sträcker sig längre än till aktieägarna men ju längre avståndet är mellan intressenten och företaget och revisorn desto svårare blir det att visa på revisorns uppsåt eller oaktsamhet..

Förbättring av sjukskrivningsprocess med Sex Sigma och mikrosystem perspektiv

Bakgrund: Sjukfrånvaron i Sverige 2004 var högst i Västeuropa och landets enskilt största ekonomiska problem. Regeringen vidtog åtgärder för att minska sjukfrånvaron. En del var att ge incitament för att sjukskrivningsprocessen skulle finnas med i hälso- och sjukvårdens ledningssystem, delvis på grund av förändrade krav och därmed brister i läkarintygens kvalitet. En lokal undersökning vid ortopedkliniken Kärnsjukhuset visade att 23 % av patienterna var missnöjda i samband med sjukskrivning.Syfte: Genom Sex Sigmas problemlösningsmodell DMAIC i kombination med mikrosystemperspektivet förbättra kvaliteten på läkarintygen, skapa mål och rutiner i sjukskrivningsprocessen samt öka patientnöjdhet Metod: Utifrån ett mikrosystemperspektiv intervjuades projektgruppsdeltagare. Genom Sex Sigmas problemlösningsmodell fokuserades förbättringsområden på informationsutbyte till patienter och läkare samt utformande av mål och skriftliga rutiner.

Private brands on special display

This thesis is concerning private brands on special display. ICA Gott Liv! was used as a study object and a latin square design was employed, using 2 ICA Kvantum stores. Two displays were built in order to compare which created the most awareness and interest, one with the best selling Gott Liv! product and one with four randomly chosen Gott Liv! products. The data was collected using triangulation, questionnaires, sales data and observations were conducted in the two stores. The results indicated that private brands works as well as manufacturer brands on special display and a display with four randomly chosen products creates more interest and higher sales than the display with the best selling product..

Implementering av Tjänstekvalitet - Din Bil Syd AB

Vårt syfte är att identifiera och analysera hur koncepten Slow Food och Slow City kan användas för att marknadsföra en plats och öka dess attraktivitet. Fokus kommer att ligga på de marknadsföringsstrategier som platserna använder idag samt de strategier som kan bli aktuella i framtiden. Vi har funnit att de italienska städer vi studerat har en genomtänkt strategi och har gjort tydliga avvägningar i arbetet med sin platsmarknadsföring. De har tänkt långsiktigt vid implementeringen av koncepten och fokuserat på att marknadsföra sig internt hos stadens invånare. Städerna har resurser som är väl knutna till koncepten Slow Food och Slow City, men använder inte själva begreppen i sin externa marknadsföring.

Las Vegas på Svenska villkor - Att kombinera nätpoker med socialt ansvar

The main purpose is to illuminate how a company links certain values to its brand in an effort to achieve a competitive position. We have done this by studying the government owned company Svenska Spel and its entrance on the netpokermarket. With Corporate Social Responsibility as a guidance for the company they wanted to offer Swedish gamblers an alternative to the, often morally dubious, international actors. Our thesis has taken an internal (corporate) as well as an external (consumer) perspective on the result of this strive. Our conclusions are that although Svenska Spel is successfully integrating social responsibility into their netpokerbusiness, they are facing a difficulty in making the consumer fully appreciate it.

Det intellektuella kapitalet - Hur hanterar företag dessa viktiga tillgångar?

Då det intellektuella kapitalet utgör en viktig del av ett företags totala tillgångar, har vi valt att undersöka hur hanteringen och styrningen av detta kapital ser ut i verkligheten. Dessutom ville vi se om våra undersökningsföretag skulle kunna förbättra sin hantering av IK genom att tillämpa de modeller som finns på området. De modeller vi valt att titta närmare på är Skandia Navigator, The Intangible Assets Monitor och IK Index modellen. Ingen av dessa modeller användes i dessa företag då undersökningen gjordes. Vi har funnit att två av de fyra undersökta företagen har bättre förutsättningar för att tillgodogöra sig någon av dessa modeller..

Vem tar hem spelet?

Hur ser det intellektuella kapitalet ut inom spelföretagen på Internet? Hur stöttar nyckelfaktorerna inom struktur- och humankapital varandra för de största aktörerna på den svenska marknaden?Vårt mål är att undersöka det intellektuella kapitalet i de tre största företagen på svenska marknaden. Med hjälp av kvalitativa intervjuer och kvantitativa beräkningar vill vi hitta nyckelfaktorer och slutligen komma fram till vad som är viktigast på marknaden. Hur de olika faktorerna är uppbyggda och det relativa beroendet mellan struktur- och humankapital. Vi vill således undersöka struktur- och humankapital för att se var nyckelfaktorerna är på marknaden.

Intern kontroll - En jämförande studie av hur företag med varierande storlek och ägarstruktur arbetar med intern kontroll

Vårt examensarbete beskriver och analyserar hur den interna kontrollen är utformad i några utvalda företag samt hur användandet av intern kontroll skiljer sig åt företagen emellan. I studien jämförs företag med varierande storlek och ägarstruktur som styrs av olika regleringar. Uppsatsen har sin utgångspunkt i COSO:s ramverk där vi utifrån ramverket diskuterar företagens kontrollmiljö, riskbedömning, kontrollaktiviteter, kommunikation och uppföljning. Vi har vidare diskuterat andra relevanta teorier och normgivare. Exempelvis innebörden av internrevision, intern kontroll och corporate governance samt de lagar och regler som styr företags interna kontroll..

Vatten på flaska - Immateriella och materiella värden knutna till produkten

Uppsatsen syftar till att förstå vilka immateriella och materiella värden som är knutna till vatten på flaska i Sverige. Vi undersöker naturellt vatten på flaska med och utan kolsyra. I andra länder är det vanligt att behöva köpa vatten på flaska. I Sverige har vi dock bra dricksvatten. Vad är det då som konsumenten erhåller förutom kärnprodukten som gör det värt att köpa vatten istället för att dricka kranvatten? Uppsatsen bygger på en kvantitativ enkätundersökning samt kvalitativa expertintervjuer.

Ändrad syn på nepotismens för- och nackdelar? En jämförande analys av familjerna Bonnier och Aller

Syfte: Uppsatsens syfte är att få en klar bild av familjernas syn på nepotism, samt om denna syn förändrats över tiden och i så fall hur. Metod: Vår uppsats är en kvalitativ undesökning av de två fallföretagen Bonnier AB och Carl Aller Etablissement A/S. Vi har genomfört ett antal intervjuer som vi har relaterat till relevant managementlitteratur. Slutsatser: Vi har funnit att fallföretagen aktivt arbetar med ägarbegreppet och har en syn på nepotismens fördelar såsom; ansvar, engagemang, långsiktighet, förtroende och kunskap, samt på nepotismens nackdelar såsom; favoritism, groupthink och rivalitet. familjernas syn på nepotism har förändrats från att vara icke-existerande, till att vara medveten om familjeägandets möjligheter och fallgropar..

Internprissättning - Armlängdsprincipen och dess praktiska tillämpning

Att fastställa ett korrekt armlängdspris kan var problematiskt. En stor orsak till det är avsaknad av klara riktlinjer för hur prissättningsmetoderna skall tillämpas. Valet av metod kan såledas vara problematiskt. Interna faktorer hos företaget såsom t . ex.

Deltidsarbete bland kvinnor i Sverige - vad påverkar val av arbetstid?

English title: Part-time work among women in Sweden ? what influences choice of working hours? In the 1960s and 70s a large growth in part-time work amongst women in the Swedish labour market took place. A net inflow of workers into the labour market has been suggested as the main source. However, part-time work is still a common phenomenon among Swedish women; in 2004 almost 40% of all women worked part-time, and women are clearly dominating the part-time sector. A gradual changeover from house work to market work is hardly a valid explanation anymore.

Förväntningar på revision - En studie av revisorers, företags och journalisters attityder till extern revision

Syftet är att analysera hur revisorers, företags och journalisters attityder och förväntningar avseende revision avviker från varandra. Studien visar att det finns ett förväntningsgap vad gäller revisorns ansvar att upptäcka bedrägerier. Både företag och journalister har på detta område högre förväntningar än vad revisorerna anser vara rimligt. Generellt sett har journalister låga förväntningar på att revisionen kan uppfylla sitt syfte. Företagen har en mer positiv bild av revision än journalisterna, men anser att revisorerna ofta brister i kompetens.

Syrning i kunskapsföretag - hur det balanserade styrkortet fungerar som styrmedel i ett kunskapsföretag

I uppsatsen utreder vi hur ett balanserat styrkort fungerar som styrmedel i ett kunskapsföretag. I den teori som finns om kunskapsföretag står det ingenstans att det balanserade styrkortet är ett sätt att styra kunskapsföretag på. Trots detta upptäckte vi att flera kunskapsföretag använder sig av det balanserade styrkortet. Genom att göra intervjuer på Ernst & Young, vilket är ett kunskapsföretag som använder sig av det balanserade styrkortet, fick vi en inblick i hur styrkortet fungerar i verkligheten. Vi kom fram till att för att styrningen med det balanserade styrkortet ska fungera i kunskapsföretag, bör ett företag i första hand styras med hjälp av friare styrformer, så som målstyrning och deltagande, där de anställda har självständighet och frihet.

Arbetsmiljö & hälsofrämjande faktorer - en studie av serviceföretagens verklighet

I denna uppsats undersöks hur fyra stora hotell i Sverige arbetar med arbetsmiljöfrågor och hälsofrämjande faktorer. Uppsatsen utgår både från ett ledningsperspektiv och de anställdas perspektiv, och granskar vilka vinster båda parter kan göra genom att satsa mer på ovanstående områden. Det som slutligen har framkommit av analysen är att utbildning, kommunikation, motivation och investering är a och o vid genomförandet av förändringar för att motverka exempelvis hinder såsom negativ attityd och missförstånd. Vidare måste företagens fokus ligga på att förebygga istället för att rehabilitera för att minska omkostnader för skador och sjukskrivningar..

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->