Ändrad syn på nepotismens för- och nackdelar? En jämförande analys av familjerna Bonnier och Aller
NepotismFamiljeföretagBonnierAllerManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Uppsatsens syfte är att få en klar bild av familjernas syn på nepotism, samt om denna syn förändrats över tiden och i så fall hur. Metod: Vår uppsats är en kvalitativ undesökning av de två fallföretagen Bonnier AB och Carl Aller Etablissement A/S. Vi har genomfört ett antal intervjuer som vi har relaterat till relevant managementlitteratur. Slutsatser: Vi har funnit att fallföretagen aktivt arbetar med ägarbegreppet och har en syn på nepotismens fördelar såsom; ansvar, engagemang, långsiktighet, förtroende och kunskap, samt på nepotismens nackdelar såsom; favoritism, groupthink och rivalitet. familjernas syn på nepotism har förändrats från att vara icke-existerande, till att vara medveten om familjeägandets möjligheter och fallgropar.