Sökresultat:
76 Uppsatser om Mellanchef. - Sida 5 av 6
Man är som en hamburgare: man har stora krav både uppe- och nerifrån. : En kvalitativ studie om mellanchefers upplevelser av sin roll som mellanchef i olika former av människobehandlande organisationer i offentlig sektor.
The aim of this study was to explore and gain understanding of the situation between managers in different forms of human service organizations. I chose to use a qualitative method and conducted semi-structured interviews with five professional middle managers in the public sector. To accomplish my purpose, I worked on the basis of several questions. The questions dealt with the role of middle management and what it involves, how it is perceived and what the middle managers think of the specific requirements for them and their leadership in organizations that provide services relating to people. As a result of the analysis I have used the theory of social roles that describes the meaning of the different roles and role conflicts that arise in connection with various and conflicting expectations. The review of the results shows that middle managers in human service organizations experience to have to deal with a complex leadership role.
TRE BLIR TVÅ ? EN HÅLLBAR EKVATION?
Denna studie har till syfte att analysera hur en utglesning av chefer påverkar en mellanchefoch dennes möjligheter att utföra sitt ledarskap ur ett kulturellt perspektiv. Den forskning somhar gjorts inom detta område har framförallt tagit sitt avstamp från det rationella perspektivet.Det perspektivet fångar inte de kulturella delarna i chefskapet. Det har gjorts studier ur ettrationellt perspektiv men inte lika mycket ur det kulturella perspektivet och det är det vi villbidra med till forskningen. Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie men med delar urkvalitativ flerfallstudie för att kunna skapa en jämförande analys. Studien genomfördes påStadsdelskontoret Norr som är en del av Borås Stads organisation.
Hantering av organisationsförändringar : sett från ett kommunikations- och ledarskapsperspektiv
För att kunna agera och överleva på en dynamisk marknad tvingas företag att kontinuerligt genomföra förändringar. Vid kontinuerliga organisationsförändringar skapas ofta en oro hos de anställda och motstånd uppstår. Anställda ogillar förändringar på grund av osäkerhet om vad som kommer att hända med deras framtida arbetssituation. För att kunna hantera de anställdas reaktioner bör företag eftersträva god kommunikation och tydligt ledarskap. Hur en ledare kommunicerar och hanterar en förändring avgör hur ?smidigt? en förändringsimplementering kan genomföras.
Internkommunikation vid internationella fientliga förvärv : En studie av sammanslagningen mellan Skandia och Old Mutual
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur internkommunikationen utformas vid fientliga förvärv, ur det förvärvade företagets synvinkel. Vidare avser jag undersöka om uppfattningen angående internkommunikationens förfarande skiljer sig mellan olika nivåer i företaget, det vill säga om bilden som förmedlas av ledningen överensstämmer med den som ges av mellanchefer och medarbetare. För att besvara syftet kommer jag utföra en kvalitativ undersökning av Skandias internkommunikation beträffande sammanslagningen med Old Mutual. Jag kommer därför att genomföra intervjuer med tre personer från Skandias ledning, en mellanchef samt en medarbetare. Intervjuerna, och senare även analysen, grundar sig på en teoretisk bakgrund gällande förvärv i allmänhet, och fientliga övertaganden i synnerhet, där oron medarbetarna vanligtvis känner inför denna situation tas i beaktande.
Att vara mellanchef ? en möjlig eller omöjlig ekvation: Mellanchefers självupplevda arbetsmiljö och hälsa på Polismyndigheten i Skåne
Ledarskapet och arbetsorganisatoriska faktorer har i ett flertal studier visat sig vara viktiga för den psykosociala arbetsmiljön och prestationsförmågan hos både medarbetare och chefer. Chefer är ofta utsatta för en hög belastning och ibland för otydligheter i rollfördelning, befogenheter, ansvar och mål för verksamheten. Risken för sådana oklarheter kan vara särskilt stora i politiskt styrda organisationer. Det är därför av intresse att undersöka hur mellanchefer på Polismyndigheten i Skåne ser på sin egen arbetsmiljö och hälsa för att kunna förhindra och hantera stress hos sig själva och medarbetare och för att minska ohälsa och prestationsnedsättning. Har mellancheferna på Polismyndigheten i Skåne en tillräckligt god arbetsmiljö, hälsa och ett ledarskap för att kunna driva verksamheten på detta sätt?Syftet med studien är att undersöka hur mellancheferna på Polismyndigheten i Skåne själva upplever sin arbetsmiljö och hälsa, samt sitt ledarskap.
Leda i världsklass! En kvalitativ studie om operativa mellanchefers syn på ledarskap och motivation på nöjesfält
Nöjesfält har ofta uttalade servicekoncept vars syfte är att dess gäster ska få en service av hög kvalitet för att nöjesfältet som helhet ska vara underhållande, och inte enbart de åkattraktioner och andra nöjen som erbjuds. Syftet med denna studie var att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur ledarskapet ser ut som används av operativa mellanchefer på nöjesfält för att motivera de underställda medarbetarna att förmedla en hög nivå av service till gästerna de möter i sitt dagliga arbete. De respondenter som valdes ut för undersökningen arbetade samtliga på Skara Sommarland under säsongen 2012 och hade positioner som operativa mellanchefer vilka benämndes teamledare eller biträdande restaurangchef. Skara Sommarland använder sig av koncernen Parks and Resorts servicerelaterade vision leverera en helhetsupplevelse i världsklass ? Varje gång! Det är denna vision de operativa mellancheferna som deltagit i undersökningen har arbetat med för att deras medarbetare ska förmedla till parkens gäster.
Förändringsledarskap med hjälp av coachning
I detta examensarbete studeras förändringsledarskap i ett litet detaljhandelsföretag som har tagit hjälp av coachning för att genomföra förändring av organisation och ledarskap.
Hur företaget kan gå vidare strategiskt utifrån coachningen har också diskuterats. Målet med förändringsarbete var att företaget ska bli mer effektivt och att medarbetarna ska ta
mer ansvar och fler initiativ. De anställda önskade konstruktiva förändringar inom organisationen och företagsledaren önskade en effektiv organisation som på sikt skulle ge ett bättre ekonomiskt resultat. Företagsledaren önskade också att utveckla företaget
med en ny vision. Dessutom var han intresserad av strategier för att utveckla företaget.
Denna studie visar att företaget genom coachning förändrat sin organisation vilket i detta sammanhang innebär att personalen delaktighet har ökat och har numera endast en
chef/ledarnivå mot tidigare två nivåer.
Chefens arbetsmiljö ? präglad av stort ansvar och ensamhet: Intervjuer med områdeschefer inom äldreboenden i Lidköpings kommun
Sjukfrånvaron, framförallt bland kvinnor inom den offentliga/kommunala sektorn, fortsätter att öka och var femte chef inom äldreomsorgen är sjukskriven, varav de flesta är långtidssjuk-skrivna. Utvecklingen mot en plattare kommunal organisation har skapat en ny slags mellanchef , den så kallade områdeschefen, med egen budget och eget personalansvar. Trenden har inneburit utökade ansvarsområden, allt större enheter att leda och fler arbetsuppgifter. Anmälningarna av stressrelaterade sjukdomar ökar generellt inom kommunal omsorg vilket är en av anledningarna till att Arbetsmiljöverket genomfört en landsomfattande tillsynsinsats i 70 av landets kommuner och som visar att en stor andel av kommunernas enhetschefer utsätts för psykisk överbelastning pga. stor arbetsmängd.
Mellanchefers förväntade roller inom offentlig verksamhet vid organisatorisk förändring
ABSTRAKTI studien undersöktes hur mellanchefer upplever organisatoriska förändringar inom offentliga verksamheter, samt hur förväntade roller upplevs och hanteras av mellanchefer. Studien har utförts på olika verksamheter inom Borås Stad och Göteborgs Stad som under studiens gång bedrev förändringsarbete i kommunerna. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer och haft ett hermeneutiskt perspektiv som utgångspunkt för att tolka intervjuerna. Intervjupersonerna hade olika tjänster som mellanchefer, närmare bestämt som verksamhetschef, enhetschef och rektor. Studien visade att trots en positiv uppfattning om organisationsförändringar, upplevde mellancheferna det även som negativ att de ställdes inför en osäkerhet om framtida arbetsuppgifter och arbetsbelastning.
Chefspyramidens komplexitet: En studie om områdeschefsbefattningen vid Luleå Kommuns Socialförvaltning
Avsikten med denna studie var att undersöka de faktorer som resulterade i att Socialförvaltningen i Luleå inrättade ett nytt chefsled; områdeschef. Vardera chefsled; enhetschef, områdeschef, verksamhetschef och därtill facklig part har redogjort för sitt perspektiv på vad som ingår i det nya chefsledets uppdrag. Avsikten med detta var att se hur det nya chefsledets uppdrag uttolkas mellan chefsled och facklig part. Studien avsåg även att redovisa och analysera de erfarenheter som ansamlats sedan installationen av det nya chefsledet. Erfarenheter avsåg även utkristallisera vad det nya chefsledet inneburit för förvaltningen därtill vilka för-respektive nackdelar som det medfört.Förarbetet visade på en rad faktorer som resulterat i ett nytt chefsled inom Socialförvaltningen i Luleå.
It`s all about the people : En diskursanalys om framställningen av organisationsförändring i svenska ledarskapstidskrifter.
Sammanfattning Vår uppsats syftar till att undersöka hur det skrivs om organisationsförändringar i svenska tidskrifter som riktar sig till företagsledare. Hur organisationsförändringar framställs, hur förändringarna problematiseras och vad som uppfattas som naturligt och självklart. Studiens frågeställning är att studera hur det skrivits om organisationsförändring mellan åren 2000-2014 och den teoretiska förankringen är socialkonstruktionism utifrån Vivien Burr samt Michel Foucaults diskursanalys.De tidskrifter som valts ut som underlag för vår studie riktar sig mot chefer och ledare. Valet motiveras av tidigare forskning där det framkommit att det är chefer som i de flesta fall initierar en organisationsförändring. En ytterligare avgränsning var att enbart inkludera de tre tidskrifter med flest antal läsare.
Intern kommunikation vid implementering av förändringar: en fallstudie vid Minelco i samband med uppköpet av Frank & Schulte Fillers and Minerals Division
Dagens företag och organisationer måste ständigt förändra och förnya sig för att kunna överleva. Många av de studier som genomförts, visar att implementeringar av strategiska beslut i företag och organisationer ofta misslyckas och implementerings-arbetet beskrivs av många forskare som en konst snarare än en vetenskap. Förändringsarbetet och i synnerhet implementeringsfasen är det som fokuseras i detta arbete. Det finns många olika orsaker till varför implementeringsarbeten misslyckas, men genomgående så lyfts den interna kommunikationen fram som en ytterst kritisk faktor. Detta är orsaken till att vi på djupet studerat detta ämnesområde.
Insikten som förenar företagsledning och medarbetare : Mellanchefens hantering av motsättningar under lågkonjunktur
Ekonomiska, sociala, kulturella och teknologiska omvärldsfaktorer påverkar organisationer i stor utsträckning och leder till att företag ständigt måste anpassa sig härefter för att vara konkurrenskraftiga. De påfrestningar företag ställs inför innebär märkbara effekter i arbetsrollen för en central aktör i företag, nämligen mellanchefen. Mellanchefens roll i en organisation kan beskrivas med en rad olika funktioner som till exempel att försäkra en smidig produktion och skapa en effektiv arbetsmiljö, men denne fungerar framförallt som en länk mellan företagsledning och medarbetare. Mellanchefen möter ofta meningsskiljaktigheter mellan företagsledningens och medarbetarnas intressen och till följd av sin position ska mellanchefen hantera dessa motsättningar.För närvarande råder en lågkonjunktur som skapar oro i många företag och får konsekvenser i form av exempelvis omstruktureringar och nedskärningar. Denna situation sätter press på mellanchefen då dennes roll blir än mer komplex till följd av ökade arbetsuppgifter samtidigt som motsättningar kan bli svårare att hantera.Studien fokuserar i huvudsak på mellanchefens hantering av motsättningar mellan företagsledning och medarbetare under lågkonjunktur, men syftar även till att öka förståelsen för mellanchefens roll och hur denna förändras under lågkonjunktur.
?Samverkan mellan operativa chefer ? En undersökning om samverkan på en produktutvecklingsavdelning på Volvo Bussar
Huvudämne/tema: Samverkan mellan operativa chefer och deras medarbetare inom olika teknikområden på en produktutvecklingsavdelning.Bakgrund: Förändring av samhälle och arbetsliv har medverkat till att traditionella chefer i företagens organisationer har bytts ut till att vara operativa chefer. En operativ chef är en mellanchef som ansvarar för olika funktionella områden och som har till huvuduppgift att balansera ledningens krav mot förmågan hos medarbetarna1. En chefsroll som innefattar ett tvärfunktionellt resultat- och verksamhets ansvar för den egna enheten2. De operativa chefernas uppgift är att vara chef över en process som innebär många samtida krav och uppgifter, som samtidigt skall samspela med de övriga bitarna i verksamheten, det vill säga de övriga operativa chefernas ansvarsområden, samt många fler kringliggande verksamhetsområden. En chefsroll som kräver en hög grad av flexibilitet.
Att implementera förändring : En fallstudie om mellanchefens roll i en organisationsförändring
I den här uppsatsen undersöks mellanchefens roll under en organisationsförändring. Inom organisationsförändringsforskningen har omfattande forskning genomförts om företagsledningen och den anställdas upplevelse av ett förändringsarbete medan den roll som mellancheferna spelar inte fått lika stor uppmärksamhet. Forskare menar att mellanchefen fungerar som en viktig länk mellan företags operationella och strategiska nivå och därmed påverkar utfallet av ett förändringsarbete. Forskning har också visat att mellanchefens roll i en organisationsförändring är särskilt komplex då de ska svara på förväntningar både ovan- och underifrån. Av den anledningen har syftet med denna studie varit att undersöka hur mellanchefer uppfattar sin roll vid en planerad organisationsförändring.