Sök:

Förändringsledarskap med hjälp av coachning


I detta examensarbete studeras förändringsledarskap i ett litet detaljhandelsföretag som har tagit hjälp av coachning för att genomföra förändring av organisation och ledarskap. Hur företaget kan gå vidare strategiskt utifrån coachningen har också diskuterats. Målet med förändringsarbete var att företaget ska bli mer effektivt och att medarbetarna ska ta mer ansvar och fler initiativ. De anställda önskade konstruktiva förändringar inom organisationen och företagsledaren önskade en effektiv organisation som på sikt skulle ge ett bättre ekonomiskt resultat. Företagsledaren önskade också att utveckla företaget med en ny vision. Dessutom var han intresserad av strategier för att utveckla företaget. Denna studie visar att företaget genom coachning förändrat sin organisation vilket i detta sammanhang innebär att personalen delaktighet har ökat och har numera endast en chef/ledarnivå mot tidigare två nivåer. Företaget arbetar efter organisationen utan mellanchef och styrs direkt av företagsledaren/ägaren vad gäller beslut som får större ekonomisk betydelse. Arbetet med coachningen har också lett till att ansvaret ökat hos den enskilde medarbetaren vilken förväntas ta mer ansvar och egna initiativ. Detta var egenskaper hos personalen som företagsledaren önskade sig. Coachen har lyckats skapa en effektivare grupp. Gruppen i företaget är vid intervjutillfället mer nöjd med ledarskapet än tidigare. Utifrån vetenskapligt perspektiv har förändringarna i organisation och ledarskap har skett genom ?double-loop learning?. Med detta menas att en djupare reflektion görs för att komma fram till hur organisationen ska arbeta, se tillexempel Argyris 2002. Vad gäller den strategiska förändringen visar studien att företaget till viss del använder metoden om den ?lärande organisationen? (begreppet kommer att diskuteras under den rubriken litteraturstudie). Det finns möjlighet att gå vidare i företaget genom en ?gemensam vision? eller en vision skapad av företagsledaren. Företagets målsättning var att använda en strategi för att differentiera sig på marknaden då liknande produkter säljs vid köpcentrat i närheten av företaget. Coachningen har varit bra för de anställda i företaget då gruppen är mer effektiv än tidigare och de anställda är mer nöjda med arbetsfördelningen.

Författare

Marianne Zetterstrand

Lärosäte och institution

SLU/Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..