Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 31 av 75

Ekot frÄn det inre rummet : en hermeneutisk studie om inre tillfredstÀllelse

Utvecklingen av ett alltmer konsumtionistisktförhÄllningssÀtt till livet har lett till en resultatdriven instÀllning hosmÀnniskan. Att samhÀllet befinner sig i stÀndig förÀndring och dÀr förhÄllandettill tiden Àr flytande mÀrks mest i storstÀderna. Tempot Àr högt ochfokuseringen ligger pÄ det yttre snarare Àn det inre. Syftet med denna studieÀr dÀrmed att förstÄ och tolka de upplevelser och reflektioner som storstadsmÀnniskanhar i relation till den inre tillfredstÀllelsen. Studien belyser de faktorersom spelar in nÀr mÀnniskan i dagens samhÀlle talar om inre tillfredstÀllelse.Den tidigare forskningen Àr övervÀgande kvantitativ och belyser samhÀlletspÄverkan pÄ individen och hennes vÀlbefinnande, dÀribland har Zygmunt Baumansteori om konsumtionssamhÀllet behandlats som tidigare forskning.

Etableringshinder pÄ övergÄngsekonomiska marknader : -

I denna uppsats diskuteras etableringshinder företag kan mötas av nÀr de söker expandera till en övergÄngsmarknad. Dessa etableringshinder hÀrrör allt som oftast frÄn den speciella institutionella strukturen pÄ den nya marknaden. För att fÄ en djupare förstÄelse för hur etableringshinder i form av institutionella problem visar sig i verkligheten mÄste först en bakgrund till dessa redogöras för. DÀrför baseras det teoretiska stycket pÄ frÀmst institutionell teori. Uppsatsen söker Àven skapa en förstÄelse för hur företag hanterar dessa etableringshinder.

Varför ÄtervÀnder man till arbetslivet? : En studie om före detta "utbrÀnda" socialarbetare som har ÄtervÀnt till arbetslivet

I min uppsats vill jag undersöka vad det Àr som gör att man ÄtervÀnder till arbetslivet. Jag har intervjuat fem kvinnor med diagnosen utbrÀndhet och de har alla varit lÄngtidssjukskrivna, men har idag ÄtervÀnt delvis eller helt. Dessa kvinnor Àr samtliga socialarbetare i 46-60 Ärs Älder. Jag har Àven intervjuat medaktörer i kvinnornas sjukskrivningsprocess för att se hur de tÀnker och vad de kan göra för att pÄverka den sjukskrivna att ÄtervÀnda. Medaktörerna Àr arbetsgivaren och personalchefen frÄn socialförvaltningen, samt försÀkringskassan och företagshÀlsovÄrden.

??jag Àr inte rÀdd för nÄgonting, men jag Àr noga med att lÄsa dörren? : En kvalitativ studie om Àldres uppfattningar om fenomenet rÀdsla för brott

Äldres rĂ€dsla för att bli utsatt för brott Ă€r ett relativt outforskat omrĂ„de. Aktuell forskning om Ă€ldres rĂ€dsla sammanstĂ€lls genom statistik för hur mĂ„nga Ă€ldre som kĂ€nner rĂ€dsla, men det fattas ett berĂ€ttande perspektiv dĂ€r man lyfter fram vad de Ă€ldre har att sĂ€ga om sina erfarenheter och upplevelser av rĂ€dsla för att bli utsatt för brott. Syftet för denna studie Ă€r att undersöka vad Ă€ldre personer har att sĂ€ga om fenomenet rĂ€dsla för att bli utsatt för brott och ta reda pĂ„ hur det ser ut och pĂ„verkar deras vardag.Studien har en fenomenologisk ansats med livsvĂ€rldsteorin som utgĂ„ngspunkt. Datainsamlingen har skett genom öppna intervjuer. Resultatet visar att fenomenet Ă€ldres rĂ€dsla för att bli utsatt för brott visar sig som att vara riskanalytiskt medveten.

Faktorer som pÄverkar sjuksköterskans preventiva arbete med överviktiga barn och deras familjer - en litteraturstudie

Bakgrund: Övervikt bland barn har ökat och Ă€r nu ett hĂ€lsoproblem i samhĂ€llet vĂ€rlden över. Övervikt som uppkommer redan i barndomen kan bestĂ„ upp i vuxen Ă„lder och pĂ„verka individens livskvalitĂ© och hĂ€lsa negativt. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vilka faktorer som kan pĂ„verka sjuksköterskans preventiva arbete med överviktiga barn. Metod: En allmĂ€n litteraturstudie genomfördes och baserar sig pĂ„ elva vetenskapliga artiklar. Resultat: Resultatet visade att ett antal faktorer pĂ„verkade det preventiva arbetet.

ScanAuto : 15 - minuters service, ett nytt koncept!

Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga och beskriva Karlstads universitets studenters klÀdbehov. Vidare syftar uppsatsen till att beskriva en segmentering av studenterna samt skapa en förstÄelse för det kartlagda köpbeteendet utifrÄn sociologiska och ekonomiska teorier och perspektiv.Idén till den hÀr uppsatsen uppstod delvis utifrÄn en förundran över vÄrt eget beteende nÀr det gÀller att köpa nya klÀder. Trots att vi egentligen har mer klÀder Àn vi faktiskt behöver köper vi stÀndigt nya plagg. Hur kommer det sig att vi som ?fattiga studenter? vÀljer att lÀgga en del vÄra knappa resurser pÄ just klÀder, trots att vi egentligen inte behöver nya klÀder? FrÄgan vi stÀllde oss var om det skulle kunna vara lika viktigt för andra studenter? Vi funderade ocksÄ pÄ om det dÄ Àven skulle kunna finnas nÄgon medveten eller omedveten avsikt bakom den klÀdstil som studenterna vÀljer?Med utgÄngspunkt frÄn vÄrt syfte att ta reda pÄ vad studenter vill uppnÄ med sin klÀdkonsumtion valde vi att göra en kvantitativ studie.

Invandrares perspektiv pÄ att vara patient i ett nytt land : - En litteraturöversikt

Bakgrund: SamhÀllet idag gÄr mot en allt större blandning av mÀnniskor frÄn olika etniska bakgrunder och med skilda sprÄk. SjukvÄrden har samma skyldigheter att möta behovet hos dessa grupper som den övriga befolkningen, vilket stÀller andra krav pÄ sjuksköterskan.  Syfte: Syftet var att utifrÄn ett patientperspektiv belysa invandrares upplevelser av transkulturell omvÄrdnad med fokus pÄ kommunikation. Metod: Litteraturöversikt med induktiv ansats. Resultat: Resultatet visade att mÄnga invandrare möter svÄrigheter ifrÄga om att komma i kontakt med vÄrd och att de ibland upplever diskriminering frÄn vÄrdpersonal.

NÀrstÄendes behov vid nÀra anhörigs dödsfall : en litteraturstudie

Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva vilka behov nÀrstÄende har vid nÀra anhörigs dödsfall. Litteratursökningar gjordes i databaserna Medline och Cinahl. Sökningarna resulterade i 19 artiklar med ett bortfall pÄ 3 artiklar. Studiens resultat grundades pÄ 16 vetenskapliga artiklar som granskades och analyserades. I resultatet framkom sex kategorier.

Kompetensbrist : SamhÀllsdialogens skildringar

Denna studie handlar om att kunskap om arbetsmarknaden konstrueras i en stÀndigt pÄgÄende retoriskt process och om att vissa konstruktioner under en tid accepteras som reella och dÀrför inte ifrÄgasÀtts i nÄgon egentlig utstrÀckning. Studien handlar vidare om den potentiella möjligheten att en diskursanalys med tillhörande dekonstruktion av de försanthÄllna konstruktionerna kan ge ökad kunskap. Syftet med studien har dÀrför mer konkret handlat om att skildra hur samhÀllsdialogen förklarar rÄdande kompetensbrist, tydliggöra förklaringarnas likheter och/eller olikheter samt ifrÄgasÀtta förklaringarnas sanningsansprÄk. Ett syfte som resulterat i en insikt i att kompetensbristen kan sÀgas handla om att individen antingen saknar rÀtt utbildning, rÀtt erfarenhet eller bÄde och, att kompetens Àr möjlig att lÀra, samt, att ansvaret för att arbetskraften rustas med kompetens, till övervÀgande del, anses Äligga samhÀllet. Resultatet har vidare pÄvisat att organisationernas uttalade kompetensbrist framstÄr som motsÀgelsefull dÄ Äsikten att rÀtt kompetens Àr synonymt med rÀtt erfarenhet inte alls Àr förenlig med den bild som förekommande forskningen ger av rÀtt kompetens och att studiens slutsats dÀrför blivit dels att den pÄtalade kompetensbristen snarare handlar om en medveten maktpositionering frÄn arbetsgivarnas sida Àn om en reell kompetensbrist, samt, att den positioneringen kommer att fortgÄ sÄ lÀnge den inte ifrÄgasÀtts..

SmÄbarns kommunikation

Vi som gjorde den hÀr studien heter Marie-Louise Ekvall- MÄbring och Tanya Dimitrova. Vi studerar Barn och Ungdomsvetenskap 80 poÀng pÄ LÀrarhögskolan i Malmö. Syftet var att se hur 1-2 Äringar kommunicerar med sin omgivning. Hur gör de sig förstÄdda? Hur tas deras kommunikation emot av omgivningen? FrÄgestÀllningarna har legat som fokus genom arbetet för att upprÀtthÄlla den röda trÄden.

SprÄkets bruk och byggnad i svenskundervisningen : LÀrares syn pÄ realiseringen av ett centralt kursplanemÄl

Denna uppsats undersöker lÀrares syn pÄ hur det centrala kursplanemÄlet ?Eleven skall (?) kunna tillÀmpa grundlÀggande regler för sprÄkets bruk och byggnad samt vara medveten om skillnader mellan talat och skrivet sprÄk,? (SV1201) realiseras i undervisningen i svenska A pÄ gymnasiet. Den undersöker ocksÄ hur detta mÄl konkretiseras i skolors dokumenterade lokala tolkningar. Metoden Àr framförallt kvalitativ dÀr vi intervjuar lÀrare bÄde muntligt och med hjÀlp av en enkÀt. Vi gör ocksÄ en egen analys av lokala dokumenterade tolkningar.

Matematik i förskolan / Mathematics in Pre-school

Grunden för utvecklingen av ett barns matematikkunskaper lÀgger man redan i förskolan. Att arbeta med matematik i förskolan Àr oerhört viktigt för att förbereda barnen för skolan och livet. Under min undersökning kommer jag dÀrför att undersöka pÄ vilket sÀtt matematiklÀrande genomförs i förskolan samt hur pedagogerna synliggör matematiken i förskolan. Under min verksamhetsförlagda tid (VFT) upptÀckte jag variation i pedagogernas arbetssÀtt med matematik. Vissa fokuserade mycket pÄ matematik under vardagsverksamheten medan andra knappt var engagerade i att lÀra barnen matematik. Min undersökning Àr baserad pÄ intervjuer av sex pedagoger frÄn tvÄ olika förskolor. Resultatet av intervjuerna visade att alla pedagoger var överens om att matematiken i förskolan förbereder barnen inför matematiken som kommer framöver i skolan och livet.

Likhetstecknet : Undervisning om och förstÄelse av likhetstecknet som matematisk symbol

Uppsatsen behandlar hur nĂ„gra elever i skolĂ„r 2 uppfattar innebörden i likhetstecknet samt hur ett par lĂ€rare undervisar för att öka sina elevers förstĂ„else för likhetstecknets betydelse. Litteraturen anger tvĂ„ olika sĂ€tt att uppfatta likhetstecknet. Det ena betecknas som statiskt(â€Ă€r lika med”) och det andra som dynamiskt (”blir”). Jag har anvĂ€nt mig av de tvĂ„ olika sĂ€tten att uppfatta likhetstecknet som mall för att sortera elevernas förstĂ„else. De allra flesta av eleverna i undersökningen i skolĂ„r 2 uppfattar inte likhetstecknets bĂ„da betydelser.

Operationssjuksköterskors upplevda möjligheter till omvÄrdnadsutveckling: en intervjustudie

Syftet med detta arbete Àr att beskriva operationssjuksköterskors upplevelser av möjligheter för att vidareutveckla omvÄrdnaden inom sitt ansvarsomrÄde. Sju intervjuer med operationssjuksköterskor genomfördes och analyserades med tematisk innehÄllsanalys. Analysen resulterade i ett tema och fyra kategorier. Temat blev: att ha goda förutsÀttningar till ytterligare utveckling men sakna tydliga strategier för att kunna gÄ vidare. Kategorierna var: att bli trygg i yrkesrollen och kunna se andra framtida roller, att inse att det Àr ett stÀndigt lÀrande, att kÀnna behov av regelbundna möten för reflektion, att ha visioner om utveckling men Àven vara medveten om hinder.

?Jag rÀknar lite med huvudet och lite med hÀnderna? : en studie om barns tankar kring fenomenet addition

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att genom barnsamtal samt observationer, studera vilka rÀknestrategier barn i Är ett anvÀnder sig av i mötet med fenomenet addition. Det Àr dock inte endast fenomenet addition som Àr det intressanta, utan Àven vÀgen fram till en bÀttre förstÄelse för barnens tankar, detta för att vi ska vara bÀttre rustade i vÄr framtida undervisning. DÄ alla ser vÀrlden pÄ skilda sÀtt, kommer barnen till skolan med olika förförstÄelse. Av den anledningen Àr det viktigt att pedagogen besitter verktyg, vilka kan hjÀlpa det enskilda barnet att utveckla sina kunskaper pÄ bÀsta sÀtt. FrÄgestÀllningen vi avsett att undersöka Àr: vilka rÀknestrategier anvÀnder sig elever i Är ett av i mötet med additionsuppgifter inom talomrÄdet 1- 10? En viktig slutsats vi kom fram till under vÄrt arbete Àr att eleverna anvÀnder sig av olika rÀknestrategier samt att de har olika förkunskaper.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->